Първи впечатления от дизеловата версия с двойно предаване и 210 к.с.
Наваксването на закъсненията в днешния шеметно препускащ свят става все по-сложна задача. Как въобще бихте могли да отличите новия си SUV модел сред конкурентното изобилие? Звучи като мисия невъзможна… Да не говорим за гигантските очаквания към легендарна марка, чиито верни почитатели търпеливо издържаха години на продуктова суша и сега жадуват нещо настина грандиозно? Дали новият модел не трябва да бъде потресаващо динамичен? Или пък зашеметяващо екстравагантен?
Оказва се, че в Alfa Romeo са подходили подчертано трезво към тази проблематика и са се съсредоточили в създаването на един наистина добър автомобил. На автомобил като Stelvio, който въобще не се опитва на всяка цена да бъде нещо различно, а прави изненадващо естествено, земно впечатление. Това започва още с габаритите – с дължината си от 4,69 метра италианецът се прицелва в сравнително удобни и за градска употреба конкуренти като BMW X3 или Audi Q5.
Просторно купе
Въпреки надлъжното разположение на двигателите, вътрешното пространство е доста внушително. Водачът и спътникът му отпред са настанени на удобни спортни кресла, осигуряващи комфортна позиция и добри възможности за настройка и за хора с по-едра физика. В сравнение с Giulia, с която Stelvio споделя конструктивната архитектура и силовия тракт, седалките са разположени с 19 сантиметра по-високо – фактор, който улеснява в еднаква степен достъпа до купето и визуалната оценка на пътната обстановка.
Пътниците на задните места се радват на изобилие от пространство в областта на краката и главите, а разделената на три сгъваема облегалка дава възможност за гъвкавост в разпределението на обемите. Ако сгънете само тесния среден сегмент, Stelvio се превръща в четириместен SUV с голям товарен люк за превоз на дълги предмети като ски или друга спортна екипировка. Възможността покривалото на багажния отсек да се отстрани без особени усилия и сгъването на задния ред до почти изцяло равен под осигуряват удобно за използване багажно пространство, което подобно на комбитата може да се товари до тавана. Поради липсата на механизъм с пружина, след отключването им облегалките трябва да се сгънат ръчно – действие, за което ще ви трябват или много дълги ръце или заобикаляне и сгъване през задните врати.
Солидни материали
Качеството на материалите в интериора изглежда доста убедително. Фактът, че приборът за регулиране на силата на звука на аудиосистемата напомня използвания в моделите на Audi принцип на работа, би могло да се разглежда и като средство за постигане на високи цели. И вероятно с право, защото меките материи в панелите на арматурното табло, прецизно вграденият екран на навигационната система и грижливото изпълнение на редица по-дребни детайли в интериора говорят за последователно прилагане на висок качествен стандарт. Наред с това, интериорът не е лишен и от типичните за италианците симпатични елементи – от релефните емблеми и контрастните шевове на седалките до надписа Alfa Romeo върху рядко използваната лента за повдигане на двойния под на багажника.
Обстоятелството, че наборът от функции на инфо-развлекателната система не може да се сравнява с тези на BMW или Audi вероятно няма да се отрази драстично на потребителския апетит към модела, но с оглед на времената, в които живеем, е добре в Alfa Romeo да помислят за включване на пътнотранспортна информация в реално време към работата на навигационната система.
На изпитателното трасе на марката в Балоко за щастие няма опасност от непредвидени задръствания. За сметка на това има много завои и разнообразни пътни настилки с различно качество. Въпреки 20-цоловите си колела със серийни нископрофилни 45-милиметрови гуми, Stelvio демонстрира талант в справянето с резките неравности и не се впечатлява дори при движение по много груби повърхности. В преодоляването на поредици от завои впечатление прави лекото и въпреки това осигуряващо добро чувство кормилно управление, което в средно положение реагира радващо директно.
В нормални пътни условия новият италиански SUV използва задно предаване, а предният мост се включва (с до 60% от тягата) едва при загуба на сцепление. Водачът не усеща нищо от преразпределението на въртящия момент, а Stelvio се държи на пътя динамично, неутрално и безопасно.
4 цилиндъра, 8 предавки, 210 к.с.
За сметка на това приливът на мощ е доста осезаем. Използваният в тестовия модел 2,2-литров турбодизел с 210 к.с. и максимален въртящ момент 470 Нм подхожда сериозно към задълженията си още доста под 2000 об./мин и се впуска с желание в преследване на високите обороти. Поради тази причина ръчната намеса в бързата и плавна работа на осемстепенната трансмисия на ZF се налага рядко, въпреки че големите, масивни (и понякога пречещи при посягане към лостчето на мигачите) метални планки зад волана предизвикват желание за игра с предавките.
Но в сравнение с много от моделите на Alfa Romeo в миналото, Stelvio демонстрира слабости и недомислици (като лесно зацапващета се камера за заден ход), които спокойно могат да се окачестват като безобидни дреболии. Засега компанията все още не дава пълна и подробна информация нито за двигателната гама, нито за ценовата листа на новия модел. Освен 2,2-литровата дизелова версия са потвърдени единствено спортният топмодел Quadrifoglio с бензинов V6 с 510 к.с., както и още една бензинова модификация с четирицилиндров агрегат и 280 к.с., която се предлага на германския пазар като богато оборудвана версия „First Edition“ на цена от 56 000 евро.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прекрасната външност не може да е изненада при модел на Alfa Romeo, но новият модел се представя чудесно и на пътя. След също толкова сполучливия дебют на Giulia, чиято класическа триобемна концепция не следва последния писък на модата, насоченият към популярната SUV категория Stelvio дава големи надежди за завръщане на италианската марка на световната сцена.
Teкст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт