Това са четири автомобила, които предлагат удоволствие максимум за двама - Alfa Romeo Spider 3.2, Audi TT Roadster 3.2, BMW Z4 Roadster 3.0 si и Porsche Boxster. Наред с възможността за шофиране под открито небе, автомобилите могат да се похвалят и с мощни шестцилиндрови двигатели.
Отварянето на текстилния покрив и при четирите модела става само чрез натискането на един-единствен бутон. Новото издание на Audi TT Roadster е станало по-зряло от своя предшественик съвсем не само на вид. Неговата така наречена Spaceframe-конструкция, изработена от комбинация от алуминий и стомана, прави каросерията му една от най-солидните в класа и същевременно снижава собственото тегло със 120 килограма в сравнение с предшественика.
3,2-литровият V6-двигател на модела от Инголщат тегли добре още от най-ниските обороти, а в средния работен режим тягата става наистина впечатляваща. Единственото, което не приляга на спортната натура на разпологащия с изобилие от въртящ момент шестцилиндров двигател, са енергичните вибрации и твърде некултивираната работа при високи обороти. Шестстепенната трансмисия, която като опция се предлага и с допълнително скъсен ход на лоста, извлича най-доброто от възможностите на задвижващия агрегат и работи извънредно прецизно.
Alfa разочарова с динамиката си
Alfa Romeo има големи амбиции със своя нов Spider. Първото впечатление от автомобила буди възторг – традиционната решетка, която италианците наричат „Scudetto” и злия поглед на шестте малки кръгли светлини карат автомобила да изглежда по-агресивен и елегантен от всеки един от тримата си противници в теста. Само че още щом човек заеме позицията си на високо разположената шофьорска седалка с ограничена странична опора за тялото в завой, разочарованията започват. За хора с ръст над 1,80 метра горната част на рамката на челното стъкло застава като дъска пред очите, а след траещото 25 секунди отваряне на покрива в кокпита не настъпва очакваното класическо кабрио-усещане, а се появава само лек полъх, типичен за далеч по-мекушавите конкурентни модели с твърди сгъваеми покриви.
Независимо от неревоятния чар на задницата на Spider с нейните четири хромирани ауспухови накрайника, издаващи съблазнителен звук, на конкуренцията не й се налага да наблюдава дълго тази иначе приятна гледка. 3,2-литровият V6-двигател идва от австралийското подразделение на General Motors – Holden, и няма нищо общо с легендарните си предшественици, дело на инженерите на италианската компания. Вярно – при ниски обороти двигателят има приятно агресивен гърлен тембър, а в случай на желание може да достига и до 7000 завъртания на коляновия вал в минута, но за спираща дъха динамика не може да става и дума.
Boxster и Z4 радват с класическо роудстър-усещане
Тежащият само 1400 килограма Z4 Roadster се задвижва от шестцилиндров редови мотор с 265 конски сили и разполага само с най-необходимото за такъв тип автомобил: дълъг преден капак, къса и стегната задница и приятно прибран около пилота и копилота кокпит. Трилитровият агрегат е изтеглен силно назад, а мястото за двамата пасажери на техните удобни спортни седалки не е в изобилие. Z4 е нагледно доказателство, защо BMW означава Bayerische Motoren Werke – изработеният от алуминий и магнезий редови „шестак” реагира с настървение и на най-малкото настъпване на педала на газта. Като цяло, двигателят е една възхитителна комбинация от маниерите на изискан джентълмен и типичен за един радикален пънкар хъс.
Остава Porsche: при сваляне на покрива, в кокпита навлизат приятно големи количества свеж въздух. Ниската горна линия на вратите осигурява силен, но не и бурен вихър. Подобаващата позиция на седене и фантастичният "глас" на боксерния двигател, който от 4000 оборота в минута започва да се звучи почти като състезателен агрегат, могат да ви накарат напълно да забравите за високата цена на автомобила. След първите няколко завоя, където снабденото с адаптивно окачване PASM Porsche остава буквално залепено за асфалта, реализира невероятни стойности за напречно ускорение и благодарение на добре балансирана си конструкция с централен двигател достига много късно до граничния си режим, базовата цена от над 100 000 лева практически изгубва своето значение. И все пак - ако водачът на това Porsche иска да надмине по бързина TT, ще му се наложи да изцежда здраво всяка от шестте предавки.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

1. Audi TT Roadster 3.2 Quattro
ТТ печели съревнованието в практически почти всички възможни категории. Направен с ледена прецизност, този автомобил се представя блестящо във всяко отношение. Единствено емоционалната страна на ТТ би могла да бъде по-силно изразена.

2. BMW Z4 Roadster 3.0 si
Един класически, извънредно динамичен роудстър. Автомобил без никакви излишни детайли, фамозен двигател със сравнително нисък разход, прекрасна управляемост и ексцентричен дизайн.

3. Porsche Boxster
Чудесно съчетание от динамика, комфорт и изключително динамично поведение на пътя. Двигателят обаче се нуждае от високи обороти, за да достигне двамата си германски съперници, а цената е много висока.

4. Alfa Romeo Spider 3.2 JTS
Снабдената с двойно предаване италианска красавица предлага може би най-атрактивната външност в теста, но собственото тегло от 1845 килограма се отразява негативно както на поведението на пътя, така и на динамичните показатели и разхода на гориво.
Технически данни
1. Audi TT Roadster 3.2 Quattro | 2. BMW Z4 Roadster 3.0 si | 3. Porsche Boxster | 4. Alfa Romeo Spider 3.2 JTS | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- | --- |
Мощност | 184 кВт (250 к. с.) | 195 кВт (265 к. с.) | 180 кВт (245 к. с.) | 193 кВт (260 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,1 сек | 6,1 сек | 6,5 сек | 7,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 38 м | 36 м | 40 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч | 260 км/ч | 240 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
12,4 л/100 км | 11,1 л/100 км | 12,2 л/100 км | 15,5 л/100 км |
Базова цена | --- | --- | --- | --- |
coki
6tom e slogena i alfata zna4i miastoto i e tam
Кирил Чобанов
Класацията е добра, но липсаха японските съперници като нисан 350Z, мазда RX8. Липсваше и мерцедес SLK.
илия томов
хубава класация, безпристрастна,но се чудя алфа ромео какво прави при тия зверове,мястото и не е тук.мерцедес SLK на нейно място.