Три роудстъра със стопроцентова гаранция за удоволствие на пътя
Малък, лек, открит за ветровете, MX-5 въплъщава идеала за роудстър – достатъчно основание да поканим японския двуместен модел на излет с два утвърдени от много по-рано образеца в този жанр.
Според някои този модел трябва да потърпи още няколко години, докато заеме полагащото му се място в света на автомобилната класика наравно със своите исторически образци. Въпреки това смятаме, че Mazda MX-5 изисква напълно сериозно отношение – и то още днес. Същевременно трябва да признаем и заслугите на нейните конструктори. Защото да разработваш през 80-те години автомобил, чиято порода в това десетилетие се смята за почти изчезваща, е свидетелство за голяма смелост.
Mazda MX-5 се конкурира с конструкции от 60-те години
От друга страна, малкият двуместен модел, който след десетгодишен развоен период е представен през 1989 г. в САЩ под названието Miata и година по-късно се появява в Европа като MX-5, не е трябвало да се опасява от сериозна конкуренция. Многобройният отбор на английските роудстъри отдавна е в трета глуха. Единствено Alfa Romeo и Fiat все още предлагат малки открити двуместни автомобили, наречени Spider, но по същество те произхождат още от 60-те години. Онези, които разполагат с много пари, могат да си позволят Mercedes SL (R 107), но и той отдавна не е в първа младост. А внушителната му осанка е толкова далеч от основната идея за спартански роудстър, колкото Британското кралство от Индийския субконтинент.
Очевидно времената са узрели за един модерен, евтин и при това надежден роудстър и хората от Mazda действат съвсем правилно. Или казано по друг начин – при MX-5 те изоставят всичко онова, което затруднява ненужно шофирането. Например голямото тегло. Към това се прибавят класическа форма на спортен автомобил, само две места и издръжлива техника от масовите серийни модели.
Гиганският успех изненадва дори Mazda
В САЩ интересът към роудстъра избухва като бомба. Същото се повтаря и на германския пазар – годишният контингент за доставки е разпродаден в рамките на три дена. Ще минат години, докато конкурентите осъзнаят какъв доходоносен бизнес са проспали. От първото поколение с вътрешнофирмено означение NA до 1998 г. са продадени 431 506 броя. Възраждането на класическите роудстъри е несъмнена заслуга на японците.
Но дали първият MX-5 – независимо от търговския си успех – действително притежава качества на достоен представител на семейството на роудстърите? За да изясним този въпрос, поканихме три автомобила на излет из планината Швабска Юра. Естествено, поне един от тях трябваше да е британец. MGB, модел от 1974 г., е пример за класически пуристки роудстър, чиято техника в голямата си част произхожда още от 50-те години. До него е черната Alfa Spider 2000 Fastback от 1975 г. като един вид шикозен италиански отговор на грубоватата британска мода при роудстърите.
MG е мачо героят в тройката
Първи километри за загряване на моторите. Докато Mazda и Alfa, чиито двигатели са с по два разпределителни вала, бързо рапортуват за бойна готовност, ниско разположеният чугунен силов агрегат на MG се нуждае от няколко минути, за да премине най-после към равномерна работа. Шумният четирицилиндров мотор с долно разположен разпределителен вал има репутацията на непретенциозна машина, която обаче не бива да бъде подценявана. Уверена мощ на 95 конски сили и почти неизчерпаема планина от въртящ момент, която започва малко над оборотите за празен ход. В сравнение с машините на Alfa и Mazda английският агрегат е несъмнен мачо – момчето от острова звучи по-грубо, по-гъгнещо и по-натрапчиво.
По такъв начин моторът се съчетава отлично с визуалното впечатление от автомобила. На модела В сякаш не му пука особено нито за аеродинамика, нито за други съображения на модерната епоха. С лишена от излишни украшения форма, този момък предпочита да изправи предизвикателно радиаторната си решетка срещу въздушния поток, което в съчетание с кръглите светлини и двата рога на бронята придава на лицето му малко ядосано изражение.
Съвсем различна е физиономията на пилота, който управлява MG. Той се радва като дете пред маса с подаръци, че благодарение на ниската линия на хълбоците и малкото челно стъкло може да седи обвяван от насрещния вятър. На него му е все едно, че при внезапен проливен дъжд ще се измокри до кости, защото гюрукът се опъва за същото време, за което и палатка за десетина бойскаути. Или че навремето никой не е разсъждавал над смисъла и целта на неща като отопление или вентилация. Като фен на роудстърите той, разбира се, може да понесе много.
В замяна на това човекът зад волана гледа към едно чудно хубаво, покрито с набразден лак арматурно табло, докато въпреки листовите ресори на задния мост автомобилът му преодолява завоите с твърда непоколебимост, като че ли е някак си закрепен за асфалта. Дясната му ръка почива върху ултракъс скоростен лост – и той знае, че с него е господар на една от най-добрите предавателни кутии, които са били монтирани някога в някой автомобил. Искате да превключвате с още по-къс и стегнат ход? Това става отново възможно след години, при MX-5, но за него ще говорим по-късно.
Силната страна на Alfa? Разбира се, нейният чар
За разлика от MG, със закръглената си предна част и обтекаемите плексигласови капаци Alfa Spider ви посреща с усмивка и завладява сърцето ви по-скоро с южняшки чар, отколкото с директна атака. Представеното през 1970 г. второ поколение на Spider, наречено в Италия Coda tronca (къса опашка), се харесвало на мнозина повече от предшественика със закръглена задница. В роудстъра на Alfa Romeo се чувствате осезаемо пò на завет, отколкото в MG, погледът ви попада върху единствените по рода си контролни уреди, наподобяващи кофички за сладолед, и върху трите красиви допълнителни циферблата на централната конзола – а и гюрукът при необходимост би могъл да бъде затворен, докато трае една фаза на светофара. Твърдата грубост на английския роудстър изглежда сравнително чужда за Spider, но това би могло да се дължи донякъде и на разликата във възрастта на двете конструкции.
С 2000-кубиковия си мотор под предния капак според мнението на мнозина тази Alfa притежава вероятно най-вдъхновяващия задвижващ агрегат, предлаган през целия период на производство на четирите поколения Spider между 1966 и 1993 г. Данните за мощността му варират според източника и страната; в Германия по DIN тя е била 132 к.с., а от 1975 г. само 125 к.с.
Още първите колебливи подавания на газ предизвикат дрезгавия рев на агрегата с два горни разпределителни вала. Този приятел не само звучи увличащо, но има и здрава хватка. При това от празен ход чак до около 5000 об./мин. Характеристиката на мощността на двулитровия мотор подхожда отлично на целия автомобил – с възможности за динамично шофиране, но без необходимост от често превключване. И това е добре, защото пътищата на лоста от една до друга предавка могат да ви се сторят безкрайни, при това не само от гледна точка на някой пилот на MGB. В плетеницата от завои на Швабската Юра обаче английският роудстър остава твърдо залепен до задницата на Spider въпреки доста по-малката си мощност. Единствено при спускане Alfa успява да се възползва от едно малко предимство: четири вместо само две дискови спирачки.
Усещане за роудстър в MX-5
Ако се стигне до истинско състезание, MX-5 спокойно би могъл да изпревари останалите с цели обиколки. И това, въпреки че 1,6-литровият му мотор със само 90 к.с. е най-слабият в тройката. Все пак с теглото си от 955 кг този автомобил е и най-лекият от тримата участници и освен това разполага с кормилна уредба, която е малко нервна, но в замяна на това работи ултрадиректно. С нея малкият двуместен модел може да бъде доведен винаги точно там, където водачът му иска да бъде, преди да навлезе в следващия завой. Така при шофирането MX-5 буквално залепва за пътя.
В интериора си, типично за роудстър, MX-5 се ограничава до най-необходимото: скоростомер, оборотомер, и три малки кръгли уреда, както и три лостчета вдясно плюс два регулатора за вентилацията и отоплението. Покривът се затваря, разбира се, на ръка, но само за 20 секунди и на това отгоре има репутация, че е абсолютно непромокаем при дъжд. Водачът седи малко над пътя и вероятно се радва най-много на факта, че предавателната кутия на MX-5 е с още по-къс ход при превключване, отколкото трансмисията на MGB.
Както изглежда, няма начин да не признаем MX-5 за сполучливо продължение на първоначалната идея за роудстър и да не го поздравим с добре дошъл в кръга на класическите модели. Той напълно го заслужава.
Заключение
Редакторът Михаел Шрьодер: Можете да шофирате MX-5 със същата наслада като MGB (ниско тегло, отлична ходова част, вятър в косите), без да се отказвате от комфорта и пригодността за всекидневието на Alfa Romeo (бързо вдигащ се гюрук, добра вентилация и отопление). Следователно конструкторите на Mazda са съумели да интерпретират по нов начин всички достойнства на класическия роудстър и да създадат автомобил, който несъмнено има нужните качества, за да се превърна в класически модел.
Технически данни
Alfa Romeo Spider 2000 Fastback
Двигател
Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с дуплекс верига, два висящи клапана на цилиндър, два двукамерни карбуратора Weber
Работен обем: 1962 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 84 x 88,5 мм
Мощност: 125 к.с. при 5300 об./мин
Макс. въртящ момент: 178 Нм при 4400 об./мин
Степен на сгъстяване: 9,0 : 1
Масло в двигателя 5,7 л
Силово предаване
Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.
Каросерия и ходова част
Самоносеща изцяло стоманена каросерия, Кормилна уредба с червячно-ролков или сачмено-винтов механизъм, дискови спирачки отпред и отзад
Отпред: независимо окачване с напречни носачи, винтови пружини и стабилизатор, телескопични амортисьори
Отзад: твърд мост, надлъжни носачи, т-образна щанга, винтови пружини, телескопични амортисьори
Джанти: 5½ J14
Гуми: 165 HR 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4120 x 1630 x 1290 мм
Междуосие: 2250 мм
Тегло: 1040 кг
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 193,5 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 9,8 сек
Разход: 10,8 л бензин 95 на 100 км.
Период на производство и тираж
От 1966 до 1993 г., Duetto до 1970 г., около 15 000 екз.; Fastback до 1983 г., около 31 000 екз.; Aerodinamica до 1989 г., около 37 000 екз.; Серия 4 около 21 000 екз.
Mazda MX-5 1.6/1.8, модел NA
Двигател
Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, блок от сив чугун, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, два горно разположени разпределителни вала, задвижвани с ангренажен ремък, четири клапана на цилиндър, задействани посредством хидравлични повдигачи, електронно впръскване на бензин, катализатор
Работен обем: 1597/1839 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 78 x 83,6/83 x 85 мм
Мощност: 90/115/130 к.с. при 6000/6500 об./мин
Макс. въртящ момент: 130/135/155 Нм при 4000/5500/4500 об./мин
Степен на сгъстяване: 9/9,4/9,1 : 1.
Силово предаване
Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, петстепенна предавателна кутия.
Каросерия и ходова част
Самоносеща изцяло стоманена каросерия, дискови спирачки на четирите колела. Кормилна уредба със зъбна рейка и сервоусилвател
Отпред и отзад: независимо окачване с по два напречни триъгълни носача на колело, винтови пружини, телескопични амортисьори и стабилизатори
Джанти: алуминиеви, 5½ J 14
Гуми: 185/60 R 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 3975 x 1675 x 1230 мм
Междуосие: 2265 мм
Тегло: 955 кг, резервоар 45 л.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 175/195/197 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 10,5/8,8/8,5 сек
Разход 8/9 л бензин 91/95 на 100 км.
Период на производство и тираж
От 1989 до 1998 г., Mazda MX-5 модел NA, общо 433 963 екз.
MGB
Двигател
Четирицилиндров редови четиритактов мотор с водно охлаждане, цилиндрова глава и блок от сив чугун, колянов вал до 1964 г. с три, после с пет основни лагера, един долно разположен разпределителен вал, задвижван с ангренажна верига, два клапана на цилиндър, задействани посредством повдигачи, повдигателни пръти и кобилици, два карбуратора с полувертикален поток SU HS 4
Работен обем: 1798 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 80,3 x 88,9 мм
Мощност: 95 к.с. при 5400 об./мин
Макс. въртящ момент: 144 Нм при 3000 об./мин
Степен на сгъстяване: 8,8 : 1
Масло в двигателя: 3,4/4,8 л.
Силово предаване
Задвижване на задните колела, еднодисков сух съединител, четиристепенна предавателна кутия, по желание с повишаваща предавка (overdrive).
Каросерия и ходова част
Самоносеща изцяло стоманена каросерия, отпред дискови, отзад барабанни спирачки, кормилна уредба със зъбна рейка
Отпред: независимо окачване с два напречни носача на колело, винтови пружини и стабилизатор
Отзад: твърд мост с листови ресори, лостови амортисьори на четирите колела Джанти: 4½ J 14
Гуми: 5,60 x 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 3890 x 1520 x 1250 мм
Междуосие: 2310 мм
Тегло: 961 кг
Резервоар: 55 л.
Динамични характеристики и разход
Максимална скорост: 172 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 12,6 сек
Разход: 10 л бензин 95 на 100 км.
Период на производство и тираж
От 1962 до 1980 г., общо 512 243 екз., от тях 387 675 Roadster.
Текст: Михаел Шрьодер
Снимки: Артуро Ривас