Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Alfa Stelvio, BMW X4 M и Jaguar F-Pace: Силови игри

31.05.2022 11:27

Три могъщи SUV модела за татковци със състезателни амбиции (и доста пари)

Всъщност трябваше да разпределяме едни точки – за сигурност, комфорт на окачването или вътрешен простор. Но предпочетохме да се опияняваме от планини от въртящ момент, расова последователност на запалване и гласовити мотори. Добре дошли в сравнителния тест на три мощни SUV модела. А, да, накрая все пак ще има таблица с точки. 

Имало е добри причини някога оперните композитори да се доверяват на италианския език: просто звучи по-добре. Особено когато еуфонията на езика се влива в имената на автомобили. "Stelvio" е такъв пример. Всъщност зад него стои само италианското название на южнотиролската община Стилфс и едноименното ждрело. "Stelvio" определено стои по-добре върху задната част на автомобила от "Stilfs", да не говорим за "X4 M" и "F-Pace". Позволяваме си да кажем това тук без никакъв елемент на оценка и без да бъде включено в таблицата с точки в края на този сравнителен тест.

В крайна сметка има много по-важни неща, които трябва да се отбележат, въпреки че повечето от тях вероятно ще представляват само академичен интерес. Всеки, който плаща около 100 000 евро за SUV с над 500 к.с., обикновено прави това не толкова заради полезните качества, колкото защото той – както вероятно и вие в редки случаи – е автомобилен гурме, за когото например един привлекателен от гледна точка на техниката и естетиката на шофиране двигател може да изглежда по-важен.

Което ни връща към Alfa. Но този път само защото по азбучен ред е преди BMW и Jaguar. Stelvio 2.9 V6, както се нарича официално според ценоразписа, е въоръжен с надлъжно монтиран отпред 90-градусов шестцилиндров двигател, който до голяма степен води потеклото си от онзи V8 турбомотор на Ferrari, който направи своя дебют в California T през 2013 г. и днес е все още актуален – например в F90 Stradale. Неговият неблагоприятен за V6 мотор ъгъл между цилиндровите редове изисква колянов вал със 120-градусов ъгъл между колената. Това води до неравномерен интервал на запалване, намиращ израз в необичайния лаещ звук. Който пък – казано между другото – напомня на мотоциклетните носталгици за гласа на някоя стара Laverda или Yamaha XS 750.

Alfa Stelvio V6 с гени на Ferrari

Двигателят на Alfa споделя с V8 мотора на Stradale не само ъгъла между цилиндровите редове, но и размерите на цилиндъра: 86,5 x 82,0 милиметра за диаметър x ход, което води до 2891 кубически сантиметра при Stelvio. С помощта на два IHI турбокомпресора те биват надути до 510 к.с. и 600 Нм от 2500 оборота нагоре.

Шестцилиндровият редови двигател на BMW X4 M Competition предлага приблизително същите показатели за мощност. Той също има работен обем от почти три литра, носи името S58 и е в далечно родство с BMW B58 – например от 340i или Z4 M40i. В Competition той достига 510 к.с., но може да отдава с 50 Нм повече. Коляновият му вал също има 120-градусов ъгъл, но тъй като е редови двигател, два цилиндъра винаги се движат синхронно. При това те редуват работните си тактове. Това води до гладък ход и копринен звук.

За да може въпреки това шестцилиндровият турбомотор да звучи по-твърдо, моделите Competition се предлагат със спортната изпускателна M-система като стандарт. Със своите безстепенно управляеми клапи тя позволява особено богато на варианти развитие на звука, гласи придружаващият текст. Това, разбира се, е въпрос на вкус. От друга страна, безспорно е, че в този тест X4 M при 130 км/ч е по-шумен вътре с два dB(A) от Stelvio и F-Pace, които също не са особено тихи със своите 70 dB(A).

Jaguar F-Pace SVR с класически V8

Jaguar F-Pace P550 AWD SVR, както гласи пълното му име, идва с добре познатия петлитров компресорен V8 двигател от моторното семейство AJ V8, което се предлагаше още по времето на Ford. Той мята 550 к.с. и 700 Нм върху своя колянов вал Crossplane. При шофиране моторът се възприема като много спокоен и работещ без напрежение – въпреки серийната изпускателна система с клапи.

Но дори и с такива силно емоционални двигатели в крайна сметка всичко зависи от това какво правите с тях. Може да се изрази просто в числа. Които, между другото, не са много далеч едни от други: и трите са около четири секунди до 100 км/ч, около 2,5 секунди от 80 до 120 и около 280 км/ч Vmax. Няколко десети, няколко километра в час нагоре или надолу – това вероятно няма значение дори на масата на любителите на многоцилиндрови мотори. По-забележителното е колко различни се усещат трите мощни SUV модела, докато привидно правят едно и също нещо.

Задвижването на BMW се справя с разнообразните си задачи с технократично съвършенство, равномерна крива на въртящия момент и добре дозирано разгръщане на мощността. Правилната предавка винаги, изглежда, е включена, преди водачът дори да осъзнае, че иска да я включи. Затова той рядко се изкушава да сменя предавки от волана. И това е добре, защото с усещането при докосване и функционирането си евтините на вид пластмасови бутони не се вписват добре в толкова скъп автомобил.

Alfa Romeo показва, че подобно нещо може да бъде инсценирано по-добре. Както при Ferrari и Maserati, и този модел има планки, фиксирани към кормилната колона. Те превключват предавките с осезаемо щракане и се усещат като метал, което вдъхва увереност. Затова хората обичат да ги използват – просто защото е забавно. Не че V6 моторът има нужда от това. Той набира обороти по-откровено от двигателите на конкуренцията, тръби от ауспуха и не крие факта, че в един SUV модел възнамерява да се държи не много по-различно, отколкото в спортния седан Giulia GTA или, въоръжен с още два цилиндъра, в благородния кабриолет Ferrari Portofino.

BMW X4 M е по-икономично

V8 агрегатът в F-Pace е напълно различен. Той черпи мощността си от дълбините на своя работен обем и лекото принудително пълнене посредством компресор. Тъй като сгъстителят на въздуха не зависи от енергията на потоците отработили газове, а се задвижва директно, моторът реагира по-спонтанно на команди с педала за газ – поне на теория. На практика трите болида се движат в една сфера на мощност, в която подобни различия започват да губят смисъл.

Откровената мощ на вълната от въртящ момент, която преминава през Jaguar, когато натиснете газта, е толкова огромна, че съответната желана скорост се достига за части от секундата. Бързина на реакциите? Този въпрос не стои. Но дори и да изглежда маловажно за някои хора с интерес към такива машини, и тук разходът на гориво има значение. Тъй че трябва да кажем: Моделът на BMW е най-икономичен, когато се кара внимателно, като може да изразходва и по-малко от десет литра на 100 км. Това по-рядко е възможно да се постигне при Alfa и най-вече при Jaguar. Но разликите стават по-малки, колкото по-динамично шофирате. Повече от 15 литра се вливат в цилиндрите само когато наистина тежък крак върху газта попадне на магистрала с много свободни участъци.

Alfa с точно управление

Като стана дума за магистрала – тримата съперници би трябвало да се чувстват там като у дома си, в края на краищата бързите пътувания по аутобан са едно от основните полета за изява на такива моторни превозни средства. Изненадващо, X4 M Competition не се оказа най-подготвеният за магистрала участник в теста. Той следва посоката твърде неспокойно, а кормилната му уредба е твърде нервна. Освен това неудобно дебелият волан не улеснява нещата.

С F-Pace P550 всичко става много по-спокойно, автомобилът се движи стоически в права посока и може да се шофира с по-малко напрежение по бързи завои на магистрала. При него само отчетливите тласъци по напречните фуги помрачават култивираното шофиране. С фино управление и твърдо окачване, Stelvio не се страхува от дълги прави и високоскоростни завои. Той обаче също не крие, че предпочита да е на различен терен. Например по криволичещи провинциални пътища, дори не е задължително това да е алпийският проход с обратни завои, чието име носи. Прави впечатление, че Stelvio е доста по-лек от конкурентите и влиза в завой чисто и с желание.

При модела на BMW нервната кормилна уредба ограничава леко удоволствието от шофирането, той се противопоставя малко по-устойчиво срещу промени в посоката и като цяло не изглежда толкова лекокрил като пъргавата Alfa. Тук Jaguar вече е забележимо затруднен, въпреки че се вие по завоите изненадващо пъргаво за 2,1-тонен автомобил. Малко по-различна картина се очертава при изпитанията на затворена писта. В режим Race с напълно изключени асистенти на водача тук Alfa се представя с диво свръхзавиване, което предизвиква професионалистите на волана с изключително палав заден мост. BMW и особено Jaguar са много по-неутрални и по-безопасни за шофиране.

Изискан интериор на Jaguar F-Pace

Онова, което също се забелязва при F-Pace след фейслифта от 2020 г., е усилието за постигане на по-качествен и по-хармоничен дизайн на интериора и по-добро управление на функциите. Това важи и за този SVR, който в много отношения е по-добър от по-старите версии на F-Pace благодарение на фината кожа, удобния за ръката лост на автоматика и най-новата версия на инфо-развлекателната система Pivi Pro.

В това отношение Stelvio не е така блестящ. При него се забелязва, че интериорът и инфо-развлекателната уредба произхождат от доста по-евтина моделна серия. В кабината са използвани големи количества проста пластмаса, а малкият монитор за инфотейнмънт дори изглежда като реликва от много по-старо поколение автомобили. Разбира се, X4 M се възползва от усъвършенстваното управление на функциите и производствения опит при BMW, въпреки че атмосферата вътре силно напомня за по-обикновените събратя от семейството X3/X4.

Между другото, ако търсите семеен SUV: Изненадващо е, че изящната Alfa предлага най-обширното товарно пространство. А в Jaguar пътниците отзад се чувстват най-добре настанени. Разбира се, това не променя резултата от този сравнителен тест: BMW изпреварва по точки, защото почти не си позволява слабости и се представя извънредно балансирано.

Заключение

1. BMW X4 M Competition (642 точки)
С мощния си шестцилиндров турбомотор, добри спирачки, извънредно неутрална ходова част и най-добро управление на функциите X4 M събира най-много точки.

2. Jaguar F-Pace P550 SVR (603 точки)
F-Pace SVR се характеризира с изискана атмосфера в интериора и могъщ осемцилиндров компресорен мотор. Слабостите в комфорта на окачването едва ли са от значение.

3. Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 (595 точки)
Stelvio е спортният автомобил в този тест. Той показва слабости при спиране, както и в поведението си при изпитания на писта. Това едва ли ще притесни общността на алфистите.

Текст: Хайнрих Лингнер 
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus