Със своите фини маниери, аристократичен дух, нисък разход на гориво и внушителна динамика, Alpina D5 не е просто свързващо звено между M550d и 535d. Моделите на фирмата от Бухлое имат свой собствен и неповторим живот.
Нито една статия за Alpina не започва без няколко думи за самата фирма – уникална по своя характер, също като създателя си Буркард Бовензипен. И днес зад известното име стои неповторим стремеж към изработване на съвършени продукти, а на конструкторите вече се налага да се справят с нови инженерни предизвикателства – повишената мощност трябва да се съчетае със спазване на толкова стриктни екологични изисквания, че автомобилите с марка BMW Alpina да могат се продават навсякъде по света без проблеми. Затова обикновените стендове тук няма да свършат работа – в новите халета на компанията можете да откриете най-модерните тестови и изпитателни съоръжения и лаборатории, които ще гарантират, че от изпускателните тръби ще излизат възможно най-чистите газове. Ключовата дума е хомологация – както споменахме, независимо дали става дума за Япония или за САЩ, Alpina не трябва да има проблеми с регистрацията на автомобилите си.
Отдавна си отидоха времената, в които закоравели моторни специалисти с майсторска виртуозност фрезоваха главите на двигателите, за да увеличат компресията, или променяха профилите на гърбиците на коляновия вал. Днешните турбомотори позволяват далеч по-леки, софтуерни интервенции, които променят цялата стратегия на управлението на двигателя. Според Андреас Бовензипен обаче желанията на купувачите на елитна техника далеч не се ограничават само до подобни промени – изключителният имидж е нещо много повече и Бовензипен е научил как да го осигури на индивидуалистите, които искат нещо различно от своето BMW.
Изпълнителният директор на фирмата ни превежда през своята изба – всъщност винарска изба за дегустации, където при индиректна светлина, температура от осем градуса и половина и плискащи фонтани могат да се видят прецизно подредените и покрити с прах бутилки вино от най-високо качество.
Неповторимият стил
Ние все пак сме тук не заради виното, а за да открием автомобилната изява на чувството за удоволствие, достигащо мозъка на костите и наречено Alpina D5. Нито повече, нито по-малко от 350 к.с. и могъщите 700 Нм са показателите, осигурени от благородния шестцилиндров дизелов двигател с два турбокомпресора.
За 70 950 евро Alpina може да ви достави една форте версия на BMW 535d с добавени 37 к.с., 70 нютонметра и, разбира се, онази много фина щипка аристократичност, която придава на творенията на марката собствен индивидуален характер и неповторим стил. Последният може да бъде постигнат и без наличието на тънките златни ленти в страничната част на автомобила, поради което те могат да бъдат зачеркнати от офертата. Далеч по-важни са 20-цоловите колела с много спици и скрит в корпуса вентил, кожените тапицерии с метални емблеми Alpina, предният спойлер и задният дифузор. Фирмата допуска дори и немислими доскоро компромиси в името на практичността – дифузорът може да отпадне, ако автомобилът се поръча с теглич. Друг е въпросът каква каравана трябва да си поръча собственикът на Alpina D5.
Някои неща обаче по никакъв начин не могат да бъдат изключени, защото са част от характерния свят на Alpina – като например металният плакет с производствения номер на автомобила, контролните прибори в характерен син цвят и специалните декоративни елементи. Какво забравихме ли? Разбира се, воланът с грапава двуцветна кожа „лавалина” и фини декоративни шевове.
Техниката преди всичко
Отвъд прецизността на дизайнерските решения технократът може веднага да открие модифицираното окачване с адаптивни амортисьори с променени характеристики, скъсените с шест милиметра пружини, както и увеличения ъгъл на вертикалния наклон на предните колела заради различния тип гуми – в случая две двойки Michelin Super Sport с широчина от 255 мм отпред 285 мм отзад. Като допълнително оборудване може да се поръча самоблокиращ диференциал, който дава възможност за по-ефективно използване на мощта на трилитровия дизел, защото последният никак не си поплюва, катапултирайки 1,9-тонната грамада до 100 км/ч за 5,2 секунди и до 160 км/ч за 12,4 секунди.
Още по-впечатляващ е начинът, по който могъщият двигател доускорява автомобила – независимо от оборотните режими, двата турбокомпресора са готови винаги да се нагълтат с въздух и да го запратят в дълбините на цилиндрите, създавайки брутална тяга. Още от 1000 об./мин нагоре ръстът на оборотите става стремителен и продължава така до отметката 5000, съпроводен от достолепен спортен саунд. Това не е случайно – значителна част от изпускателната система е заимствана директно от бензиновия B5, факт който отново ни връща към системите за газообмен.
Конструкторите на D5 са подходили доста интелигентно към въпроса с увеличаването на мощността на автомобила – вместо да използват скъпо решение с по-големи турбокомпресори, те са потърсили начин да повишат налягането от актуалните каскадно свързани агрегати и значително са увеличили капацитета на системата за охлаждане на въздуха. За целта са монтирали голям топлообменник под капака и два водни охладителя пред предните калници, като едновременно с това са променили архитектурата на всмукателните колектори. Изпускателните тръби са изработени от устойчив на високо термично натоварване материал, който поема роля на първоначален буфер на повишената температура на отработилите газове, преди те да се отправят към споменатата бензинова изпускателна система. По тази причина няма нищо чудно и във факта, че диапазонът на генерирания звук флуктуира някъде между бензиновия и дизеловия спектър, без да игнорира напълно същинския си работен принцип.
Също толкова удобен
Перфектно настроената осемстепенна автоматична предавателна кутия на ZF и тук се справя отлично с работата си, а по желание водачът може да превключва и на ръка със специфично оформените за моделите на Alpina лостчета на волана. В реалния живот можете спокойно да се придържате към оборотни режими под делението 2000 и да се насладите напълно на комфортната страна от мощта на този двигател. Запазен е дори режимът Eco Pro, който помага на водача да шофира по-икономично, като даже го информира, в случай че надвиши скоростта от 130 км/ч.
Всъщност именно във възможността да се направи този голям шпагат между удивителна динамика, от една страна, и комфорт и нисък разход на гориво от друга, до голяма степен се крие и истинската технократска красота на този автомобил. Режимът Comfort + e изключително приятно решение за ежедневието, защото запазва почти пълната гама от динамични качества на D5, но едновременно с това филтрира в много по-голяма степен неравностите на пътя. В противоположния край на диапазона са режимите Sport и Sport +, които втвърдяват настройките на автомобила и благодарение на перфектния баланс на теглото осигуряват нови възможности за изпитание на сетивата. В този случай електрониката се намесва много по-късно, оставяйки наченките на поднасяне на задницата без контрол. Разбира се, без липса на сериозно отношение – когато е необходимо, електрониката прилага с пълна сила възможностите на системите за безопасност.
Текст: Йорн Томас
Оценка
Alpina D5
Alpina D5 е оборудвана във великолепен във всяко едно отношение дизелов двигател. Мощен, комфортен и икономичен, този автомобил развива таланта на 535d и създава усещане за истинска уникалност.
Технически данни
Alpina D5 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 350 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
35 м |
Максимална скорост | 275 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,3 л |
Базова цена | 70 950 евро |