Сърдечно благодарим на Renault Sport за чудесните преживявания
В края на 2021 г. подмарката Renault Sport се оттегли. В бъдеще Alpine ще поеме товара на многото конски сили в концерна.
През 1976 г. Renault Sport се формира от сливането на подразделенията Alpine и Gordini. В продължение на 45 години абревиатурата R.S. красеше (състезателните) спортни автомобили на французите, но това вече е история. В началото на годината Alpine пое юздите и в бъдеще ще се грижи не само за ангажимента във Формула 1, но и за шосейните спортни автомобили на Groupe Renault. Екипът на R.S. благодари в Twitter: „Беше диво пътешествие!“ Поглеждайки назад към миналото, можем само да се съгласим: Mégane, Clio и дори Twingo като R.S. модели зареждаха редакционния екип с добро настроение.
В интервю за британския autoexpress шефът на Renault Лука де Мео потвърди в началото на миналата година, че горещите модели на Renault в бъдеще ще се движат с емблеми на Alpine. От една страна, това ни говори, че изобщо ще има ново поколение спортни френски модели. А от друга страна, че името Renault Sport – или R.S. – ще изчезне от гамата. Разбира се, новата спортна емблема не би трябвало да се озове върху задната част на Kangoo или Espace, продължава де Мео. В крайна сметка репутацията трябва да се пази.
Де Мео разработи и Cupra
Пренареждането на спортните модели е и част от стратегията за електрификация и бъдещо развитие на Renault, публикувана под името "Renaulution". Още през 2019 г. се говореше за гореща версия на електрическия малък автомобила Zoe като заместител на Clio R.S., което с последната смяна на модела загуби емблемата R.S. Във всеки случай Лука де Мео, който преди това управляваше съдбините на Seat, е съвсем наясно с подобни мерки. Все пак 53-годишният миланец беше мозъкът зад превръщането на Cupra в отделна марка. Като новообединена бизнес единица, Alpine ще представи, наред с други неща, чисто електрически компактен спортен автомобил в B-сегмента, базиран на новата платформа CMF-B-EV, която е плод на съюза с Nissan и Mitsubishi. Обсъжда се и електрически спортен кросоувър в C-сегмента. До 2025 г. Alpine трябва да стане печеливш – включително при инвестициите в автомобилния спорт.
Alpine ще остане подразделение от групата Renault, в основата на което ще бъде състезателният отбор от Формула 1. Между другото, надписът Alpine на спортните шосейни модели на Renault не е нещо съвсем ново – R5 се предлагаше и като версия Alpine. А ако сега сте в настроение за пълна доза Renault Sport, ще откриете в нашата галерия последния технически фойерверк с етикет R.S. – Mégane R.S.Trophy-R Record.
Заключение
Фактът, че Renault изпраща в пенсия богатия на традиции спортен отдел, ни кара малко да се натъжим. Alpine обаче също не е празен лист в групата. С новото издание на A110 отдавна е доказано, че спортните автомобили остават важен предмет на дейност. Може би някъде в бъдещето R.S. също ще преживее ренесанс – точно както сега Alpine.
Текст: Патрик Ланг
Снимки: Антонин Венсан, Renault