Камера разпознава пътните знаци с информация за разрешената скорост и я предава като препоръка на водача
Водещият доставчик на аксесоари за автомобили Bosch ще пусне до 2019 Highway assist за полуавтономно шофиране. Имахме уникалната възможност лично да бъдем в тестовия автомобил и да се убедим за нивото на развитие.
Тази разработка вече е в доста напреднала фаза. Разбира се, автоматична смяна на лентата за движение в комбинация с круиз контрол (темпомат) и поддържане на дистанция са познати технически понятия, но системата на Bosch изцяло рафинира функциите. Тестовият автомобил е Acura RLX с V6 на борда, генериращ над 300 к.с. Защо съгласно европейските стандарти именно такъв екзотичен автомобил? "Просто, защото в този автомобил са монтирани особено много части на Bosch и облекчава нашата работа," издава Паскал Озер, ръководител на развойната дейност.
И така, скачаме в колата, закопчаваме колана и се отправяме по A8 между Щутгарт и Карлсруе. Основният момент, възловата точка на системата са сензорите за обкръжението. Тестовият автомобил е оборудван с пет радарни сензора. Три отпред и два отзад, със сканиращ диапазон между 80 и 150 метра. Освен това има и още една, насочена напред монокамера на вътрешното огледало. Техниката отчасти вече е позната, например при VW Golf, където за по-добро експониране данните от сензорите и камерата се обобщават.
Ако водачът не дава признаци на живот следва спиране
Предният дисплей изобразява зелени линии, което означава, че Highway assist е активен. По принцип, след настройката на скоростта, автомобилът може сам да се движи, не са необходими нито крака, нито ръце. Но на всеки 15 секунди е необходимо кратко докосване на волана, нещо като признак за живот на водача на автомобила. Ако това го няма, автомобилът автоматично задейства спирачната система и спира. Това предотвратява задрямалия пилот да продължи да шофира. В края на краищата отговорността си остава изцяло на водача.
Въпреки това магистралният асистент на практика е по-талантлив, отколкото някои хора-водачи на автомобили. Например, той се придържа и спазва разрешената скорост и при свободна лента за движение винаги предлага уместна промяна на пътното платно. И преди системата да си позволи да изпревари отдясно, автомобилът намалява скоростта (забавя темпото) съобразно тази на водача в лявата страна. Така могат да се спестят някои елементи от магистралния етикет. Ако водачът се намира на А8 например, не е необичайно да попадне в задръстване, асистентът за задръстване поема управлението при скорост от 60 км/ч. В този случай решаващ фактор за системата до голяма степен са движещите се отпред автомобили, тъй както в натоварен трафик съществува възможност, пътната маркировка да остане скрита за камерата. Тук именно се включват радарните сензори.
Машината се движи човешки
Highway assist предлага смяна на лентата за движение вляво, винаги когато има достатъчно отстояние/празно място (наполовина Tacho отстояние отпред и отзад – при 100 км/ч съответно 50 м) и зададената скорост за автомобила не може да се запази поради движещите се отпред автомобили. Тогава бялата стрелка в напълно дигиталната пилотска кабина сигнализира, че водачът може да инициира промяна на лентата за движение като включи мигачите. Разработчиците изследват в една студия поведението на 40 шофьора в момента на смяна на пътното платно от спортен до отбранителен. От това те са формирали средна стойност, за да възпроизведат процеса, колкото е възможно по автентично. И в действителност: Тестовият автомобил не сменя само наляво или надясно, той ускорява от собствената си лента, когато е необходимо се връща и показва човешко поведение на пътя.
Полуавтономната магия функционира до скорост от 130 км/ч, след тази скорост водачът трябва сам да поеме управлението. Говорейки за скорост: камерата разпознава пътните знаци с информация за разрешената скорост и я предава като препоръка на водача. Едно натискане на клавиш съгласува данните с темпомата. Разбира се, все още не е възможно, по време на пътуване да се чете последното издание на Ауто Мотор Спорт. Но в крайна сметка става дума за една полуавтоматична, а не за напълно автономна система. Взаимодействието с водача не е както преди на определени места. Иначе точките във Фленсбург са последствие.
Най-голямото предизвикателство по пътя към напълно автономно шофиране е, да се създаде положителна нагласа сред населението, казва Паскал Озер. Функциите като автоматично паркиране будят симпатия, но по-голямата част от системите, най-вероятно ще бъдат толерирани, само ако те не са задължителни.