Отборът на Асоциация за устойчива мобилност завърши на трето място в Eco Dolomity GT, финален кръг от световния рали шампионат за серийни електрически автомобили
Пълна газ! Грешка... Пълна батерия! Автомобилната индустрия вече не се подготвя за прехода от двигатели с вътрешно горене към системи с електрическо задвижване. Тя го прави! Рали спортът също обръща все по-често гръб на фосилните горива. От тази година представителите във водещата Rally1 категория на WRC получиха хибридна система, която да работи успоредно с добре познатите 1,6-литрови турбодвигатели. Рали спортът обаче може да е и изцяло електрически. Вече единайсет години ФИА администрира световен шампионат за алтернативни горива, който прерасна в световен шампионат за серийни електрически автомобили. А в него имаме солидно българско присъствие!
Българският отбор на Асоциация за устойчива мобилност регулярно участва в стартовете от ecoRally Cup и винаги се бори за призови позиции. През 2014 г. Калин Дедиков и Георги Павлов дори завършиха на трето място в крайното класиране за сезона. Правилникът претърпя куп промени оттогава, цялата индустрия се промени, но не и бруталното предизвикателство на Eco Dolomity GT. Италианската надпревара бе финален кръг за сезона в ecoRally Cup тази година и отново провокира интереса на водещите екипажи в категорията, включително и на ASM Bulgaria, който направи състезателния дебют на новата изцяло електрическа KIA Niro EV.
„Откриващият нощен етап, който включваше пет състезателни отсечки в подножието на Доломитите, беше бойно кръщене“, коментира Дедиков след финала на състезанието. „Ние имаме опит и с шампионата, и със самото състезание, но автомобилът беше напълно нов за нас. Трябваше да настройваме в движение цялото навигационно оборудване, което ни остави на девета позиция в класирането.“
Вторият ден от надпреварата обаче връща българите там, където е мястото им. Състезанието минава през няколко алпийски прохода и още по време на обедния регрупинг в курорта Ортисей подиумът изглежда постижима цел за ASM Bulgaria. В края на деня Дедиков и навигаторът му Георги Павлов са четвърти, а до финала на състезанието остават само три отсечки с обща дължина от 98 км.
„Имахме проблеми с навигационното оборудване в неделя сутрин и в първите две отсечки времената ни бяха слаби“, допълва Павлов. „В последната отсечка, която комбинира изкачването на Пасо Валес и спускането по Пасо Роле и е най-дългата за цялото рали обаче, всичко мина блестящо и се преборихме за третата позиция в крайното класиране.“
ASM Bulgaria със сигурност щеше да се бори и за победата, ако очакванията на Дедиков и Павлов за снежно състезание се бяха оправдали. Ниските температури съпътстват екипажите през цялото състезание, но снегът отстъпва място на дъжда.
„Прогнозата беше категорична, че ще има сняг. И ние бяхме напълно готови. Имахме нови зимни гуми Matador благодарение на Примекс, но единствено по високите части на проходите се появяваха кратки заснежени участъци“, продължава Дедиков.
„В италианския закон за движение по пътищата има „вратичка“, която дава право на автомобилите да се движат дори с летни гуми през зимата, ако имат вериги в багажника. Повечето екипажи решиха да се възползват от нея и стартираха с всесезонни или директно с летни. Това им даде солиден аванс и очаквано те окупираха челните места в класирането за ефективност. Ние решихме, че ще гоним добро представяне в отсечките, което обаче ни прати на единайсета позиция в класирането за енергийна ефективност. В средата на годината имаше и промяна в регламента. Екипажите извън топ 10 в енергийното класиране вече получават само половината от спечелените в ралито точки за шампионата. Тръгнахме си от Италия само с три точки въпреки подиума, но сме страшно доволни от представянето си.”
Испанците Конте/Сергнесе завършиха сезона на първа позиция в крайното класиране на ecoRally Cup с актив от 118,5 точки. Втори остана италианско - френският екипаж Герини/Прусак със 115,5 точки, а чехите Здарски/Набелек допълниха челната тройка със 100,5 точки. При производителите KIA е безапелационен шампион със 153 точки, на второ място е Hyundai с 93 точки, а MG е на трета позиция с 67,5 точки.