Новият SUV модел от най-висок клас разчита на четирилитров V8 със 707 к.с.
Името казва всичко: със 707 к.с. новият Aston Martin DBX707 се катапултира в олимпийския SUV клас и осигурява невероятните 157 к.с. повече от стандартния модел. Производството ще започне през първото тримесечие на 2022 г.
900 нютонметра въртящ момент
Изходна база за мощния вариант е четирилитровият битурбо V8, предоставен от AMG, който Aston Martin подложи на силна (в буквалния смисъл) преработка. Наред с други неща с новите турбокомпресори със сачмени лагери, с дълбокото препрограмиране на управлението на двигателя и с новонастроената изпускателна уредба с клапи не само се повишава значително мощността, но и въртящият момент се увеличава до 900 Нм – с 200 повече в сравнение със стандартния DBX.
Съответно радикални са динамичните характеристики: 3,3 секунди от място до 100 км/ч и 160 км/ч само за 7,4 секунди. Краят на веселбата настъпва отвъд 300 – DBX707 е сертифициран от Aston Martin с максимална скорост 310 км/ч. Фактът, че новият мощен Aston напредва толкова напористо, се дължи и на сравнително ниското му тегло. Без товар той тежи 2245 кг и далеч надхвърля границата от два тона, но други конкуренти с подобен двигател, като Jeep Grand Cherokee Trackhawk или Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé, са с няколкостотин килограма по-тежки. Като говорим за килограми: Ако искате да се наредите сред влекачите със 707 к.с., техническите данни обещават прикачен товар от 2700 кг.
Нов двигател, нова скоростна кутия
Останалите компоненти на задвижването също са адаптирани към основно подобрения V8, най-вече поради значително увеличения въртящ момент. Като трансмисия се използва деветстепенният автоматик с мокър съединител, известен от AMG GT4, диференциалите на мостовете са заменени с усилени варианти с по-късо предавателно число (3,07 вместо 3,27:1). Въздушното окачване и кормилното управление са пренастроени за DBX707, а изборът от режими за шофиране е разширен. Той включва също система за стартов контрол, наречена Race Start.
Подобрения има и по спирачната система. Aston Martin DBX707 се предлага серийно с карбон-керамични спирачни дискове (отпред 420 мм, отзад 390 мм), които биват захапвани от шестбутални апарати. Това спестява повече от десет килограма неокачена маса на колело, което не е малко. 22-цолови джанти се монтират стандартно, 23-цолови се предлагат като опция.
Визуално Aston Martin DBX707 може да бъде разпознат по увеличения отвор за охлаждащ въздух в престилката, заради който са пожертвани характерните блокове от дневни светлини и мигачи. Вместо овалните светлини на стандартния DBX в престилката са интегрирани тесни светлинни ленти. Отзад крилото на покрива с допълнителни спойлерни ръбове сигнализира за повишената мощност, а уголеменият заден дифузор заедно с новата изпускателна система с четири тръби са украсени в матовочерно.
Пазарен старт и цена на Aston Martin DBX707
Aston Martin все още не е обявил цена за DBX707. Ако вътрешната ви нагласа е за около 230 000 евро, може би сте на прав път. Фирмата възнамерява да започне производството на DBX707 през първото тримесечие на 2022 г., а "Алфа-SUV" моделът (изразът е на Aston Martin) ще бъде на разположение на клиентите от второто тримесечие. Има защо да го очакваме с интерес.
Заключение
Aston Martin вдига летвата в сегмента на свръхмощните SUV модели с DBX707. Въпреки че номинално DBX707 не е най-мощният сериен SUV, според Aston Martin той е „най-бързият, най-мощен, най-удобен и най-привлекателен автомобил от този вид“.
Текст: Торстен Зайбт
Снимки: Aston Martin