Сила и благородство
След четири години на пазара моделът с четири врати на Aston Martin е освежен, но остава верен на себе си – с по-мощен шестлитров V12 и все така склонен към неудържими пориви. Шофирахме обновения Rapide S, чиято мощ вече се измерва с 558 к.с.
Ако в Англия, където обичат да проследяват родословието си чак до Вилхелм Завоевателя, нещо навърши 100 години, подобно събитие само по себе си не е нищо особено. За една малка автомобилна фирма, която за цялото това време е произвела по-малко автомобили, отколкото VW за една работна седмица, това обаче е сериозен повод за празнуване. Aston Martin е основана през 1913 г. под друго име и оттогава е създала около 65 000 автомобила.
Трябва да знаете всичко това, ако искате да разберете защо Aston Martin Rapide с четири врати претърпя след четиригодишно производство фейслифт, който му донесе освен инициала S в названието, и 81 допълнителни конски сили, малко повече тяга при нютонметрите и адаптивни амортисьори. Като че ли през изминалото време пилотите на Aston Martin Rapide са се оплакали от недостатъчна мощност на двигателя.
По голямата мощност едва се усеща в Aston Martin Rapide S
Разбира се, че не са – доскоро Rapide беше порядъчно моторизиран с развиващ 477 к.с. шестлитров V12 мотор. Сега мощният атмосферен агрегат на Aston Martin Rapide S вече отдава 558 к.с и само хора с изключително тънък усет могат да забележат, че подсиленият двигател тегли по-енергично. Хронометърът показва разлики в рамките на десети от секундата – нищо, за което си заслужава да се пише. Не е за споменаване дори фактът, че Aston Martin Rapide сега се изкачи до класа на достигащите 300 км/ч. Защото ние, хората с тънък усет, отдавна знаем, че истинският лукс не е да има твърде много от всичко, а просто малко повече от абсолютно необходимото.
Това малко повече при Aston Martin Rapide S, естествено, не влияе върху динамичните характеристики. Чрез малко по-агресивния дизайн в предната и задната част той е придобил по-изразителен профил и сега гледа по-строго с поставените в LED рамка ксенонови очи, а центърът на тежестта е слязъл с няколко милиметра надолу заедно с мотора. Не е мръднало надолу теглото на Aston Martin Rapide, което без пътниците възлиза на около два тона. Това е добре прикрито, тъй като каросерията е прилепнала към платформата VH като фина вечерна рокля, която издава само пред много набитото око, че е с размер 42. С умело поставените светлинни гънки и типични линии Aston с четири врати скрива внушителните си размери (2989 мм междуосие и 5020 мм обща дължина).
Почти без място отзад
Много малка част от тези мерки облагодетелства пътниците на задната седалка в Aston Martin Rapide, но това си беше така и досега. За пълнолетни пасажери двете ниши за сядане отзад не са приятно място за дълъг престой въпреки добре оформените, отопляеми и сгъващи се тапицирани седалки и предлаганите по желание системи за развлечения. Качването през малките врати е доста трудно, пространството над главите, пред коленете и краката е силно ограничено. Бездруго Aston Martin гледа на Rapide по-малко като на пълноценен четириместен автомобил, а повече като на бърз пътнически GT модел за двама, който със задните си врати предлага известна гъвкавост.
Истинското развлечение и в най-четириместния от всички модели на Aston е единствено зад волана. Действителната величина на този автомобил почти не може да се измерва в секунди или изминат път, да не говорим за милиметри и килограми. Поведение в завой, обратна връзка от волана, спирачки и ходова част, саунд и спийд, неприличащият на нищо друго тласък на атмосферен мотор с голям обем – всичко това се усеща в Aston Martin Rapide S толкова живо и директно, че само след няколко завоя забравяте за допълнителните врати и задните седалки... до следващото поглеждане в огледалото за обратно виждане.
И ако сега искате да узнаете колко струва подобно удоволствие – само 189 950 евро. Срещу тази цена на борда се радвате на приятни жестове, като автоматична трансмисия Touchtronic, адаптивно окачване, 20-цолови алуминиеви джанти, навигационна система и чадър в багажника – но поради богатия и съблазнителен списък с опции едва ли от поточната линия ще слезе някой Aston Martin Rapide S, струващ по-малко от 200 000 евро. В крайна сметка през 100-годишната, изпълнена с превратности история на компанията, едно нещо не се променило: Който пита за цената, обикновено не може да си я позволи.