Саудитци и Geely се включват с големи дялове
Страдащият от финансови проблеми британски производител на спортни автомобили приключи нов кръг на финансиране. Много пари идват от саудитския държавен фонд и китайския автомобилен концерн Geely.
Британският производител на елитни спортни машини Aston Martin е затънал в големи дългове. В края на март 2022 г. задълженията на британците възлизат на около £957 милиона. Дълговата дупка ще бъде до голяма степен запушена с парите от нов цикъл на финансиране, обявен през юли 2022 г. Сега, в края на септември, британците съобщават, че набирането на капитал от 654 милиона паунда (около 735 милиона евро) е приключило успешно.
Саудитци стават вторият най-голям акционер
Увеличението на капитала прави саудитския държавен инвестиционен фонд (PIF) вторият по големина акционер с 18,7% дял в Aston Martin. Саудитците инвестират около 90 милиона евро и заемат две места в надзорния съвет. Съсобственикът Mercedes инвестира още 60 милиона евро. След увеличението на капитала делът на германците все пак пада от 12,0 на около 9,7 процента. Най-голям дял в Aston Martin държи канадецът Лорънс Строл, който ще притежава 19 на сто от акциите след увеличението на капитала.
Geely също се качва на борда
Китайският автомобилен производител Geely също придоби голям дял от фирмата за спортни автомобили. Компанията на милиардера Ли Шуфу си осигури дял от 7,6 процента в Aston Martin. „Имаме удоволствието да обявим нашата инвестиция в Aston Martin и вярваме, че Geely Holding може да допринесе за бъдещия успех на Aston Martin с нашата положителна равносметка и технологичен асортимент. Очакваме с нетърпение да проучим потенциалните възможности за работа с Aston Martin“, обяви собственикът на Geely в прессъобщение. По-рано, както се твърди, Aston Martin бил отхвърлил инвестиционно предложение от Geely. Същото важи и за предполагаемата оферта на Invest Industrial от Италия, бивш собственик на Aston Martin.
Geely притежава, наред с други, марките Volvo и Lotus. Освен това китайците са собственици на около десет процента от акциите на съинвеститора в Aston Martin - Mercedes.
Текст: Ули Бауман