Целият тираж на атмосферното чудовище е продаден, доставките започват след две години
Конструкторът на автомобили от Формула 1 Ейдриън Нюи мечтае за шосеен спортен автомобил откакто е навършил шест години. Red Bull заедно с Aston Martin правят мечтата му възможна – Aston Martin Valkyrie, както е официалното му име, със спиращ дъха дизайн и атмосферен централно разположен V12 мотор ще стигне до първите си клиенти през 2019 г.
Ако имаше световни купи за инженери конструктори във Формула 1, Ейдриън Нюи щеше да притежава пълна витрина от тях. Общо десет автомобила, проектирани от 57-годишния днес англичанин, са печелили титли, като последните са Red Bull от 2010 до 2013 г. Още от малко момче обаче той си е мечтал за собствен шосеен спортен автомобил – и продължава да мечтае и днес. „От време на време, когато скучаеш на брега на морето, започваш да рисуваш скици и ги хвърляш на купчина, която става все по-голяма”, разказва Нюи.
Шефът на Aston Martin е бил до 2014 г. в ръководството на Nissan
Понеже Red Bull няма нищо против да предостави на своя гениален конструктор важна причина да остане в отбора, съществува сериозна готовност мечтата на Нюи да бъде осъществена. И понеже елитната марка Infiniti на Nissan е спонсор на Red Bull, а бившият вицепрезидент на Nissan Анди Палмър от октомври 2014 г. е шеф на Aston Martin, възниква една комбинация от английски връзки и контакти, която прави възможно създаването на автомобила мечта на Нюи в сътрудничество с традиционната британски марка.
От средата на март 2016 г. това сътрудничество между Red Bull и Aston Martin придобива официален характер. Още преди около 18 месеца обаче Нюи занася любимия си проект от купчината скици на главния дизайнер на Aston Martin Марек Райхман, който със своя екип се опитва да го съобрази с изискванията към един автомобил за обществената пътна мрежа, като прави възможно най-малко промени. Резултатът напомня – според това откъде го гледате – на един по-красив LMP1 или на облечен в каросерия автомобил от Формула 1 като създадения от Нюи модел Х1 за Playstation. „Съществува определена връзка, започваща от Формула 1, преминаваща през Playstation автомобила Х1 и стигаща до Aston Martin Valkyrie (с код RB 001); поставени един до друг тези автомобили показват еволюция като от шимпанзе към Homo sapiens”, смята Нюи.
Aston Martin Valkyrie е бърз приблизително като автомобил за Льо Ман
Като мащаб за възможностите на една планирана състезателна версия според Нюи служи по-скоро LMP1, отколкото Формула 1. Дори шосейната версия не би трябвало да е значително по-бавна. Така бива отправена заявка за изпреварване на целия хиперкар истаблишмънт от автомобили като LaFerrari, McLaren P1 или Porsche 918 Spyder. Когато го попитат за сравним модел, Нюи клати глава при споменаването на името Bugatti Chiron Характерът на неговия спортен автомобил клони по-скоро към McLaren P1.
Под аеродинамичните одежди, които поне на няколко места показват известно подобие с хибридния спортен автомобил на McLaren, един централен V12 мотор без принудително пълнене ще предава силата си към задния мост. Той ще дойде от Cosworth и ще има работен обем 6,5 литра. Напоследък се смята за сигурно, че двигателят ще ползва хибридна подкрепа под формата на вдъхновена от Формула 1 ERS система. Батериите за нея ще бъдат доставяни от Rimac. Подходящо силово предаване Нюи открива при доставчика Ricardo. Специализираната фирма ще участва в проекта със седемстепенна трансмисия. При спирачките ще бъде осъществена комбинация между апарати на Alcon и карбон-керамични дискове на Surface Transforms. За устройствата, управляващи динамиката на пътя, на борда е поканен Bosch.
Петдесет и седем годишният Нюи има репутация на гуру на аеродинамиката. Но той не смята, че боравенето с въздушни потоци трябва да е най-важната характеристика на неговия шосеен спортен автомобил. „От значение е цялостният пакет”, твърди англичанинът. Автомобилът трябва да се отличава едновременно с „привлекателна визия и добре обмислена механика”, като извежда технологиите на показ, както е при скъпите мотоциклети. Все пак трябва да са възможни напречни ускорения до 4,5 g и за тях е необходимо силно притискане. Независимо от това Valkyrie няма да се превърне в крилато чудовище. Целенасочени стеснявания по каросерията и силен въздушен поток под автомобила осигуряват големи притискащи сили без видими спойлери.
Aston Martin Valkyrie с около 900 кг тегло и мощност около 900 к.с.?
Подобно на автомобилите за Льо Ман, Aston Martin Valkyrie ще предложи на своите купувачи превъзходни възможности благодарение на съотношението между мощност и тегло. При този показател Нюи изрично споменава средната стойност за моделите в LMP1, които с мощните си хибридни системи развиват до 1300 к.с. – но пък когато акумулаторите са изтощени, могат за кратко да слязат до 300 – 400 к.с., смята Нюи.
Следователно като средна стойност може да се приемат 800 до 900 к.с. При минимално тегло над 870 килограма съотношението би било приблизително 1 кг/к.с. Атмосферният V12 мотор на Aston Martin намери последното си приложение в пистовия състезателен автомобил Vulcan, където задвижва задните колела с 831 к.с. Същото би могъл да постигне при обем между 6,0 и 7,0 литра и в новия RB-AM 001. Това би означавало, че теглото на автомобила ще трябва да бъде сведено до около 900 килограма. Не е чудно, че Нюи изключва трансмисия с два съединителя, чието тегло оценява на 140 до 150 кг. Но отвъд мощността и сметките с теглото суперспортният автомобил трябва да предлага на първо място уникално усещане при шофиране. Според идеалната представа на Нюи „Всеки, който шофира този автомобил, би трябвало след това да носи усмивка на лицето си.”
А за да не замръзне усмивката още с качването, Нюи и Райхман отрано са започнали проектирането на пътническата кабина. „Аз съм висок 1,95 м, Анди Палмър също е снажен мъж и за нас мястото е предостатъчно”, обяснява Райхман. „С този автомобил трябва да може да се пътува съвсем нормално във всекидневието”, смята Нюи. Дори в задръстване трябва да се чувствате комфортно. А за да можете извън задръстванията да шофирате по-бързичко без много грижи, Нюи обещава обичайните системи за сигурност на пътя, който все пак ще може да се изключват.
Разкритият тези дни пред публиката интериор показва много карбон и свалящ се, подравнен от две страни спортен волан с многобройни елементи за управление, както и различни дисплеи – чистокръвен кокпит на състезателен автомобил. Карбоновите черупкови седалки са фиксирани неподвижно към пода на автомобила, положението на седене е по-скоро легнало. Регулират се само воланът и педалите. Екрани на предните колони показват изображение от външни камери, заместващи огледалата за обратно виждане.
В началото на 2019 година първите клиенти трябва да подкарат своя „най-бърз шосеен автомобил в света”. Преди това обаче ще им се наложи да платят около 3 милиона евро. Причината тези щастливци да са не повече от 175 не се крие в цената. Тиражът е ограничен, въпреки че още при първите демонстрации от Aston Martin вече са открили около 350 „сериозно заинтересувани”. Английската луксозна марка ще произведе 150 екземпляра от Valkyrie за шосейна употреба и още 25 броя, на които ще бъде позволено да се развихрят само на писта. Както McLaren P1 GTR или Ferrari FXX K. Сто и петдесетте Valkyrie за шосейна употреба вече са продадени, както съобщиха от Red Bull. Първият прототип трябва да започне тестове още преди края на 2017 г. А и дали броят на щастливците ще достигне 175, не е съвсем сигурно. Защото може някой да си купи и двете версии и да се ощастливи двойно.
Текст: Герд Щегмайер
Снимки: Aston Martin