Платформата MEB е конструктивно по-малко гъвкава от MQB, на помощ идва PPE
Шест от моделите на Audi предвидени за скорошно представяне вече са известни. Два от тях, SUV моделите Е-Tron и E-Tron Sportback, вече се предлагат на пазара. Техните наименования без иначе типичното за марката моделно обозначение с цифри е реминисценция на модела Quattro. Като пионери в електрическата гама на марката те носят само името E-Tron. При последващите в наименованието ще се включва и цифра – като например Q4 E-Tron, което Audi представи като концептуален модел в Женева през 2019 г. и чиято серийна версия ще се появи на пазара през 2012 г.
Audi представи също и E-Tron GT с технологията за задвижване на Porsche Taycan. Моделът трябва да влезе в серийно производство към края на 2020 година. През май 2019, тогавашният шеф на Audi Брам Шот заяви че наследникът на Audi TT също ще бъде електрически автомобил. В малък кръг бе показана и версия на A5 Sportback, интериорът на която, типично за електрическите автомобили е по-голям от този на съответстващият модел с двигател с вътрешно горене и ще носи името E6 (вместо A6).
Четири различни модулни системи за електрическите модели на Audi
Интересен е фактът че за база на електрическите модели ще се използват няколко модулни системи. Audi E-Tron и E-Tron Sportback са базирани на модифицирана версия на модулната система за автомобили с надлъжно разположен отпред двигател MLB evo, която във версии за оборудване с двигател с вътрешно горене се използва от A4, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8 (моля вижте в поредицата „Електрическият автомобил вчера днес и утре“ Част 2). За изключително спортните варианти E-Tron S variant, Audi инсталира три електромотора (два на задния мост) осигуряващ високо ниво на torque vectoring. Нормалният E-Tron, от друга страна е с две електрически асинхронни машини (по една на всеки мост).
Q4 E-Tron ще стане първият автомобил базиран на MEB архитектурата.
Компактният SUV Q4 E-Tron е базиран на модулната система за електрически автомобили на Volkswagen MEB, която ще се използва за цялата гама от ID. модели на VW и електромобилите на останалите марки от групата (като Seat El Born и Skoda Enyac). Като стандартно оборудване MEB е оборудвана със синхронен електромотор с постоянни магнити с мощност от 150 кВт (204 к.с.) и максимален въртящ момент от 310 Нм. Разположен паралелно на задния мост и постигащ 16,000 об./мин, този мотор предава въртящия си момент към същия заден мост с помощта на едностепенна трансмисия. MEB осигурява възможност и за двойно предаване. Това става с помощта на асинхронен електромотор на предния мост (ASM). Машината има максимална мощност от 75 кВт (102 к.с.), въртящ момент от 151 Нм и постига максималните 14,000 об./мин. ASM може да бъде свръхнатоварван за кратко време, а в моментите в които автомобилът се задвижва само от задния мост (през по-голямата част от времето) създава малко съпротивление тъй като при този тип конструкция при изключена машина не се генерира магнитно поле. Според VW, по тази причина той е много подходящ за активиране на допълнителна тяга за кратки периоди от време и осигурява на MEB пълна системна мощност от 306 к.с. и двойно предаване.
Що се касае до използваната от E-Tron GT платформа нещата стоят по малко по-различен начин. Тя е създадена само от инженерите на Porsche и използва базова компановка с един мотор на мост, с двустепенна трансмисия на задния и вдлъбнатини в корпуса на батерията. По тази причина тя ще се използва от Taycan, версията му Cross Turismo и (вероятно) от съответстващ дериват на Audi.
Бъдещите модели в сегмента над компактните модели, тоест в случая над MEB, с мощност значително над 306 к.с. ще бъдат базирани на платформата Premium Platform Electric (PPE), която е създадена съвместно от Porsche и Audi. Тя трябва да комбинира технологични елементи от MLB Evo и Taycan. Тъй като тя трябва да служи както за високи модели като SUV от среден клас с размерите на Macan (какъвто Porsche ще има в електрическа версия), така и на сравнително ниския и плосък Audi E6, конструкцията на батерията ще трябва да бъде пригодена за тези различни цели. А за спортни нужди на задния мост ще се монтират два електромотора. Не се знае още дали трансмисиите ще са с една или повече предавки.
Какво предстои?
Моделите, които предстои да се появят на пазара след E-Tron и E-Tron Sportback, са E-Tron GT, Q4 E-Tron, TT E-Tron както и E6. Един от предстоящите моделите е SUV купето, базирано на Q4 E-Tron и наречено Sportback. Възможен е паралелен на VW ID.3 модел, който може би ще прилича на студията AI:ME. Също на базата на MEB се обсъждат по-малки модели като Q2 E-Tron и Q2 E-Tron Sportback. Audi обаче ще трябва да позиционира подобни модели ценово доста високо защото за разлика от MQB MEB не толкова гъвкава и може да се „свива“ физически само в определени малки граници и в още по-малки граници по отношение на себестойността. От Audi обявиха факта че моделът TT ще бъде електрически автомобил, но пазарът на този сегмент от години се свива и дизайнът му вероятно ще мигрира в посока кросоувър версия. По тази причина всъщност TT E-Tron може би ще навлезе в сегмент където трябва да се позиционират версиите на евентуалния Q2 E-Tron.
Модел наречен Q2 E-Tron вече се предлага в Китай като L версия. Външността му е близка до тази на конвенционалния Q2 с двигател с вътрешно горене, а техниката на задвижване е базирана на e-Golf. По-вероятни за Китай модели базирани на новата MEB са електрически седан, тъй като тази компановка все още е популярна там.
Какво става с наследниците на Q7 и Q8?
Audi е премиум марка и за нея възможностите на MEB са ограничени само до определено ниво. Оттам нагоре щафетата се поема от платформата PPE. Модел като Q5 E-Tron позициониран над Q4 E-Tron и съответстващ на бъдещия електрически Porsche Macan ще бъде с размери на интериора близки до тези на сегашния E-Tron, защото все още последният е позициониран на модифицирана неелектрическа платформа. Много по-логичен би бил E6 Avant като електрическа алтернатива на SUV моделите Q7 и Q8. Такъв модел може да стане основа на ново Porsche Cayenne с електрическо задвижване.
Хипотезите продължават и при еквивалентите на A7 и A8. Има малка вероятност за поява на A7 E-Tron позициониран между E6 и E-Tron GT, но вероятността за поява на луксозен електрически седан е голяма. Конкурентите в това отношение вече обявиха че ще предлагат подобни модели – Mercedes EQS ще се появи на пазара през 2021, новата Серия 7 на BMW, чийто върхови модел с V12 ще бъде заменен от електрически се очаква през 2022 година. Стандартният цикъл на смяна на модела означава че наследникът на A8 трябва да се появи около 2024 година, а това е прекалено късно за електрически луксозен седан на Audi. Затова е напълно възможно да се появи A8 E-Tron базиран на PPE. Междувременно времето ще покаже дали A8 с двигател с вътрешно горене все още се нуждае от наследник.
Заключение
Audi обещава 20 напълно електрически модела до 2025 година. Шест вече са напълно определени, а ние можем само да правим хипотези за останалите осем. Така че остават шест за които имаме недостатъчно информация за догадки. В момента Audi има 23 модела (каросерийни форми) в гамата си без E-Tron. Ако формите се следват и при електрическите модели, тогава, както и при VW, възниква въпросът кои от тях ще бъдат заменени изцяло от електрически модели. Защото, за разлика от BMW, Audi и VW базират електрическите си модели не на общи, а на отделни платформи. Няма ли да излиза прекалено скъпо за да задържат еквивалентни модели на пазара. И как ще се балансира производството при условия че базираните на MEB модели се правят самостоятелно?
Остават много въпроси, на които вероятно стратезите в Audi все още умуват и които ще се решават в зависимост от обстоятелствата. Като например какво ще стане с R8? Ще продължи ли да бъде технически близък до Lamborghini Huracan? Или ще стане хибрид? Поради невъзможността за свиване на MEB практика е невъзможен електрически вариант на А1. Последното обаче у въпрос касаещ целия концерн Volkswagen.
Известните към момента и предстоящи за серийно производство модели на Audi са:
E-Tron 2018, на базата на MLB evo, представен 2018 г.
E-Tron Sportback 2019, на базата на MLB evo, представен 2109г.
E-Tron GT, на базата на Taycan, ще бъде представен през 2020 г.
E-Tron GT Sportback, на базата на Taycan, ще бъде представен през 2020 г.
Q4 E-Tron, на базата на MEB, ще бъде представен през 2021 г.
Q4 E-Tron Sportback, на базата на MEB, ще бъде представен през 2022 г.
TT E-Tron, на базата на MEB, ще бъде представен през 2021 г.
TT E-Tron Sportback, на базата на MEB, ще бъде представен през 2023 г.
E6/A5 E-Tron Sportback, на базата на PPE, ще бъде представен 2023 г.
E6 Avant, на базата на PPE, ще бъде представен 2024 г.
A2 E-Tron, на базата на MEB, ще бъде представен 2023 г.
A2 E-Tron седан, на базата на MEB, ще бъде представен 2022 г.
A8 E-Tron, на базата на PPE, ще бъде представен 2024 г.
Q7 E-Tron, на базата на PPE, ще бъде представен 2023 г.
Q8 E-Tron, на базата на PPE, ще бъде представен 2025 г.