Кой от малките автомобили осъществява най-вдъхновено конструктивната си идея?
Почти всеки ден в пощенската ни кутия се появява някой мейл, който провъзгласява изгряването на нова звезда на ефективността. Независимо дали става дума за бензинови или дизелови модели, за Audi, BMW или Peugeot – всички се хвалят с повече мощност от три цилиндъра срещу привлекателни цени, с вълшебни стойности за CO2 под сто грама на километър и най-често с равномерен ход. За по-подробно разясняване се предлага поглед към техниката с променливо газоразпределение, сложни системи за впръскване и леки картери от алуминий.
Следователно крайно време е най-после да пуснем на терена автомобилите, за които става дума във въпросните мейли. На старта застават Audi A1 1.0 TFSI Ultra и Mini One – а в добавка към двата елитни модела включихме днешния шампион по индивидуализиране Opel Adam. Все пак под неговия предан капак работи един вече получил доста похвали „даунсайзър”, но с по-дръзка опаковка, отколкото в Corsa. А това го прави много подходящ за съперник на Audi A1 и Mini.
Audi A1 с цени от 34 959 лева
Най-скорошно явление в триото е еднолитровият трицилиндров мотор с 95 к.с. от концерна VW, който вече работи във VW Polo и Seat Ibiza. И това е добре за клиентите – най-евтиното Audi на пазара струва само 34 959 лева. Досега за А1 трябваше да се платят най-малко 39 291 лв. за версията 1.4 TFSI (125 к.с.). Максималният въртящ момент (160 Нм) на тежащия само 88 кг бензинов турбомотор, който се справя без балансиращ вал и шеста предавка, е налице при 1500 об./мин. Звучи многообещаващо за автомобил с тегло 1,1 тона. Но действителността е друга – защото в теста моторът се прояви като бъбривец, почти грубиян, акустичното му присъствие се усеща през цялото време, а и тегли далеч не толкова мощно, колкото се надявахме.
От нула до 100 км/ч – за посредствените единайсет секунди. Също толкова слаби са и стойностите за междинно ускорение. При спринта с летящ старт от 80 до 120 км/ч Mini One и Opel Adam са с една секунда по-бързи. В добавка към това липсата на шеста предавка принуждава мотора да поддържа високи обороти на аутобана – тъй че по-добре е да не карате с повече от 160 км/ч. Mini и Adam остават значително по-тихи при такова темпо. А разходът на гориво? Прекалено висок. Стойности между 6,4 л средно в теста и 5,3 л по екомаршрута не са никакво постижение. Фактът, че трицилиндровите мотори на конкурентите при всички измервания се оказаха още по-лакоми, не би трябвало да утешава никого, защото е също толкова разочароващ.
Жалко – защото иначе просторното и както винаги грижливо изработеното Audi A1 1.0 TFSI се проявява като извънредно балансиран автомобил, при това по-комфортен от своите съперници. Естествено, и неговата ходова част е настроена стегнато, но както в градския трафик, така и на аутобана и на лоша, разтърсваща настилка Audi A1 успява да поеме надеждно всякакви удари откъм колелата и не започва да тропа дори с пълен товар. В съзвучие с това малкото Audi показва в теста познатата сигурност на пътя, следва стабилно посоката и същевременно се проявява като добър партньор за маневри със завиване. Учудващо е обаче, че спирачките на това Audi показаха леки слабости. Досега участвалите в тестовете А1 спираха най-често отлично. Друго слабо място на Audi е, че не предлага асистенти като ACC или разпознаване на пътни знаци.
Не липсват обаче други екстри, като адаптивни амортисьори, много добри спортни седалки, декоративно фолио за покрива или скъпи навигационно-инфо-развлекателни системи с WLAN връзка (5214 лв.).
Mini One предлага максимално удоволствие на пътя
Погледът в ценовата листа на по-късото с 15 сантиметра Mini обаче действа също толкова отрезвяващо. Наистина тук се предлага богат избор от системи за подпомагане с добре развити сетива. Но знаете ли какви са „нормалните” колела на One? Скромни 15-цолови джанти и гуми с размер 175. Алуминиевите 17-цолови колела струват 3386 лева допълнително. А и за версията на Mini със 102 к.с. не се предлага друг волан освен пластмасовия. Дори за бордкомпютъра се плаща допълнително- Съответно цената на One бързо се изкатерва от базовите 35 600 докъм 40 000 лева. В сравнение с Opel Adam британецът с две врати е по-скъп с над 6000 лева при съпоставимо оборудване.
Приятелите на Mini и любителите на бързите завои вероятно приемат тези числа доста равнодушно. Малко ги интересува също недостатъчният комфорт или скритата нервност на кормилната уредба при бързо шофиране по аутобан. Много по-важно за тази публика е неимоверно чевръстото поведение, което всяко Mini предлага без никаква надценка. Защото по силата на своята природа един One влиза в завоя с невероятна игрива лекота, изключително директно и позволява да бъде воден по завоите прецизно и извънредно бързо – без да е принуден да си спестява поднасянето на задницата при отпускане на газта. Каква наслада!
Също толкова радост може да ви донесе и силовият агрегат с обем 1,2 литра и мощност 102 к.с. Три цилиндъра? Това трудно може да се чуе или усети. Затова пък благодарение на 180-те си нютонметра моторът тегли мощно почти веднага след натискане на газта, набира с охота обороти и остава винаги тих. Идеално допълнение към това е шестстепенната трансмисия с твърд и стегнат ход на лоста. Единствен недостатък на извънредно сполучливото задвижване е високият разход в теста от 6,9 л/100 км.
Иначе добре изработеното и предлагащо много добър обзор Mini изкушава с обичаните от феновете знаци на марката, с усъвършенствана инфо-развлекателна система, управлявана с въртене и натискане на контролера, с първокласни спортни седалки и най-просторната задна част. Но One може и нещо повече – например ролната щора над неговия побиращ 211 литра багажник може да се прибира под товарния под, докато задната седалка, фиксирана под ъгъл от 90 градуса, освобождава повече място. Такива неща не предлага никой от конкурентите.
Opel Adam с най-добри динамични показатели в теста
По-късият с 12 сантиметра Opel Adam е най-ощетен в това отношение. Собственикът му е принуден да се задоволи със 170-литровия багажник, който има доста висок праг. А мястото на задните седалки? Минимално.
Тогава има ли Adam изобщо някакъв шанс в това сравнение? Да, има. Защото, първо, във версията Slam за 32 665 лева Adam е богато оборудван и може да бъде поръчан във всякакви цветове и вариации. И второ, понеже под предния му капак работи доставящ голямо удоволствие мотор. Пъргаво поемащ газта, охотно набиращ обороти и почти лишен от вибрации, еднолитровият двигател (115 к.с.) помага на учудващо тежкия (1,13 тона) Adam да постигне най-добри динамични показатели в теста. Независимо дали става дума за междинно ускорение, или за спринт до 100 км/ч, Adam с лекота се откъсва пред Mini.
Не толкова превъзходни са силните шумове от колелата и ходовата част. Стегнато настроен и „наказан” със свръхголеми 18-цолови колела, на всички трасета малкият Opel вози грубо, подобно на Mini. Това би било в реда на нещата, ако вземаше завоите по същия бодър и отривист начин. Така ли е? За съжаление, не. Кормилната му уредба не предава добро усещане за пътя и не е достатъчно прецизна.
В крайна сметка въпреки отличното задвижване Adam не успява да заеме по-добро от третото място. Но дори само фактът, че се бори упорито с елитната двойка, показва колко сполучлив и зрял в качествено отношение е Opel Adam.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Mini One
376 точки
Сполучливата комбинация от мощен трицилиндров мотор, първокласна управляемост и съвременна политика в областта на оборудването трудно може да бъде победена. Собственикът обаче ще трябва да се примири с твърдо настроената ходова част на скъпото Mini.
2. Audi A1 1.0 TFSI
373 точки
С цялото си рутинирано съвършенство просторният и сравнително комфортен A1 прави много неща по правилния начин. Онова, което му липсва, са равномерно и тихо работещ мотор и важните за оценката системи за подпомагане на водача.
3. Opel Adam 1.0 DI Turbo
359 точки
Евтин, бърз и икономичен. Докато пестеливо-спонтанният мотор се представя изцяло убедително, тестовият автомобил страда от несъвсем комфортната ходова част.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт