Сравнение на двe комбита, придобили качества на SUV модели
Audi A4 Allroad и VW Passat Alltrack имат за цел да съчетаят високата позиция на седене и способностите за движение извън пътя с полезните качества на комби моделите. Тест на бензинови варианти с над 200 к.с.
С риск да не ви се харесаме, ще кажем, че един SUV модел няма само предимства. В сравнение с доста обемистата му външност вътрешният простор често е на средно ниво, освен това голямата челна площ повишава разхода на гориво и понижава динамичните показатели. Ако просто искате да седите по-нависоко, вероятно по-добрият избор за вас ще е някое от комбитата с повишена проходимост, като Passat Alltrack или новото Audi A4 Allroad – с тях най-малкото ще запазите усещането, че по всяко време можете да изкачвате върхове и да прекосявате пустини (или поне някой стръмен чакълест участък).
В сравнение със служещото за изходна база комби Avant дългокракият A4 е получил с 34 мм по-голям пътен просвет, в който приносът на по-големите колела е единайсет милиметра. Allroad 2.0 TFSI е първият модел, възползвал се от новата конструкция на Quattro задвижването, която инженерите на Audi са разработили за своите модели с надлъжно разположен двигател. От постоянното двойно предаване е произлязло „постоянно разполагаемото двойно предаване”, тоест, както при системата 4Motion на Passat и други конкурентни модели, A4 се движи най-често като автомобил с предно предаване. Едва при нарастваща нужда от сцепление в играта влиза и задният мост.
Новата система Quattro спестява до 0,3 л гориво на 100 км
Системата за двойно предаване е с доста по-сложна от обичайната конструкция. За да се намалят загубите от триене, а с това и разходът на гориво, в режим на предно задвижване Audi отсъединява карданния вал и диференциала на задния мост. За целта на изхода на предавателната кутия се отваря един ламелен съединител, а допълнителни палцови съединители освобождават диференциала и той престава да се върти. За да се включи обратно режимът на двойно предаване, отначало се затваря предният ламелен съединител, който завърта намиращите се в покой компоненти от задвижването, преди задните палцови съединители да се задействат.
За новото Quattro хората от Audi обещават икономия на гориво до 0,3 л/100 км и смятат да използват системата във все повече други модели. Най-хубавото при нея обаче е, че водачът не усеща нищо от сложната хореография на съединителите. Управляващата електроника изчислява необходимостта от повишено сцепление с до половин секунда предварително – например когато водачът настъпи газта в завой. Поради това при тестовите шофирания превъртащите колела изобщо не бяха тема – точно както и нехомогенното поведение на пътя вследствие на мудна електроника.
Allroad с охота за високи обороти
При това TFSI моторът с 252 к.с. спокойно може да накара колелата да превъртят. Още малко над празния ход той се хваща сериозно за работа, като в по-високите режими не губи нито капка от охотата си към бързо набиране на обороти – нещо, което не се очаква по подразбиране от един турбомотор. Също толкова неочаквано е и обстоятелството, че конструкторите не са компенсирали по-високия център на тежестта с некомфортна твърдост на окачването.
Въпреки 18-цоловите си колела Allroad умело неутрализира дупките по асфалта и само при комфорта на возене проявява известна твърдост. Освен това моделът на Audi впечатлява със здравата захапка на спирачките, които не отслабват действието си дори при екстремно натоварване. При поведението на пътя обаче повдигането на каросерията започва да се усеща – в завоите Allroad се накланя силно настрани, а с изключена ESP задницата му започва да поднася. В съчетание с директната, но стерилна като усещане около средното положение на волана кормилна уредба автомобилът създава впечатление за нервност и по-слабо подтиква към юнашко каране в завои от обикновения Avant.
Спокойният Passat
Тук Passat реагира значително по-предвидимо, остава спокоен в граничен режим на движение и въпреки това се провира по-бързо покрай пилоните в теста. Същевременно Alltrack изобщо не демонстрира желание да гони като хрътка идеалната линия в завоите. Не че двулитровият му турбомотор би срещнал затруднения – въпреки дефицита от 32 к.с. моделът на VW също се усеща като повече от добре моторизиран. Неговата седемстепенна трансмисия с два съединителя обаче сменя предавките по-меко и за разлика от рязката седемстепенна S tronic на Audi прилича повече на автоматик с хидравличен преобразувател.
С усещането за спокойствие при шофирането на Passat добре хармонира и по-индиректната, но предаваща добро усещане за пътя кормилна уредба – както и още по-балансираният комфорт на окачването. По-специално при къси напречни ръбове по настилката серийните адаптивни амортисьори реагират с повече усет, без да допускат по-силни движения на каросерията при дълги вълни по асфалта. И докато при пълна газ четирицилиндровият двигател на Audi излиза на преден план в акустично отношение, моторът на VW звучи по-приятно, но пък си угажда с 0,3 л/100 км повече.
Отдолу Alltrack, отгоре Variant
Иначе защитеният с пластмасови планки и повдигнат с 28 милиметра Alltrack е съхранил познатите добри качества на Variant. Това започва още от предлагания вътрешен простор – въпреки че е по-дълъг от А4 със само три сантиметра, благодарение на напречното разположение на двигателя си Passat предлага доста повече жилищна площ. От това печелят главно пътниците на втория ред, които седят върху приятно тапицираната задна седалка почти като в автомобил от висшия клас. Обемът на багажника също е доста по-изобилен (639 срещу 505 литра); освен това той се използва по-лесно благодарение на по-широкия си отвор. Ако поискате да натоварите още неща, можете да натиснете един бутон в страничната част, след което задните облегалки се сгъват доста живо с подкрепата на пружина.
Наистина и при Audi трите части на задната облегалка се освобождават с натискане на бутон, но после трябва да бъдат сгънати на ръка. В замяна на това качеството в А4 се възприема, общо взето, като по-високо – например малките предмети в багажника се закрепват с мрежи или колани, за да не се плъзгат, а ролното покривало се повдига с електрически механизъм при товарене и разтоварване и после се спуска отново. Органите за управление и дисплеите на инфо-развлекателната система изглеждат още по-висококачествени, отколкото в бездруго извънредно солидния Passat.
Сензорен екран срещу въртящ се контролер
Въпреки че инфо-развлекателните компоненти на VW и Audi са технически доста сродни, при управлението на функциите двете марки от концерна вървят по различен път. Докато VW разчита на сензорен екран с малко банални, но извънредно интуитивни структури на менютата, Audi използва работещия с въртене и натискане контролер на системата MMI. Понеже не е задължително мониторът да бъде докосван, той може да бъде позициониран доста нависоко и така отклонява погледа по-слабо. От друга страна, менютата в А4 са по-сложни и подобно на управлението на функциите от претоварения с бутони волан, изискват време за привикване.
А нещата, които трябва да се управляват, са наистина много: Наред с широкообхватната система за свързаност с множество онлайн функции, включително музикалния портал Napster, при влюбеното в техниката Audi впечатлява богатият асортимент от системи за подпомагане, с които Allroad почти стига до победа в теста. Неговият адаптивен темпомат автоматично възприема ограниченията на скоростта, които камерата е регистрирала; в случай на опасност системата Pre-Sense спира автоматично при скорост до 85 км/ч или помага на водача да избегне сблъсък, като насочва движенията му с волана към свободен коридор. Ако ще е приключение, поне да е безопасно.
Passat обаче прави онова което умее най-добре – включва двойното предаване и запазва спокойствие. Благодарение на по-ниските разходи и по-богатото си серийно оборудване той се изкатерва на върха. Независимо че става дума само за най-високото стъпало в стълбичката на победителите.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. VW Passat Alltrack 2.0 TSI 4Motion - 436 точки
Просторният и практичен Alltrack впечатлява със спокойното си поведение на пътя, както и с високото ниво на комфорт при задвижването и окачването.
2. Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TFSI - 430 точки
Мощният и благороден Allroad очарова любителите на техниката с голямо разнообразие при свързаността. Поведението му на пътя обаче страда заради увеличения просвет, освен това е значително по-скъп.
Технически данни
1. VW Passat Alltrack 2.0 TSI 4Motion | 2. Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TFSI | |
---|---|---|
Работен обем | 1984 куб.см | 1984 куб.см |
Мощност | 220 к.с (162 кВт) при 4420 об./мин | 252 к.с (185 кВт) при 5000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
350 Нм при 1500 об./мин | 370 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,0 сек | 6,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,8 м | 34,8 м |
Максимална скорост | 231 км/ч | 246 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,6 л/100 км | 9,3 л/100 км |
Базова цена | 42 975 евро (в Германия) | 48 750 евро (в Германия) |
Иван Кузманов
Моля, показвайте цялата таблица с пълните технически данни от теста.