Тест на два изискани модела за приятни пътешествия по пътищата и извън тях
И вие ли го усещате? Полъха на свобода, който посипва Audi A4 Allroad и Volvo V60 Cross Country с финия прах на далечни пътешествия. Крайно време е тези благородни комбита с мощни четирицилиндрови дизели и двойно предаване да поизцапат предпазните си пластмаси.
За да изключим недоразуменията, още в началото ще отправим едно предупреждение от указанията за употреба на Audi: „A4 Allroad не е всъдеход.” Да, разбира се, все пак пластмасовите планки от всички страни и малко по-големият пътен просвет все още не превръщат едно комби в машина за пресечен терен – или все пак го правят? Затова "Välkommen" – както са написали от Volvo на съответното място – в сравнителния тест с V60 Cross Country, който също се впуска в приключението с двойно предаване и мощен четирицилиндров дизел. При което, по липса на дива пустош у нас, ще приемем за такава горските и полските черни пътища.
Бездруго пътният просвет е главното, което определя таланта на елитните комбита за движение в пресечена местност. От Audi са повдигнали A4 с 58 милиметра – от които 35 мм само благодарение на по-големите гуми. В добавка към това Allroad задвижва четирите си колела, макар и не постоянно. Защото през повечето време 2,0-литровият TDI предава въртящия си момент само към предните колела и отцепва карданния вал, диференциала и задния мост. Ако дизелът бъде претоварен, например при загуба на сцепление, ламелният съединител се затваря светкавично, с което мобилизира и задните компоненти на задвижването.
Тогава до 70 процента от тягата се предават назад. В режима Offroad това „изчакващо” Quattro е особено активно. Тогава моделът на Audi отслабва действието на асистентите за безопасност, ABS, ESP и тракшън контрола. Върху терена без настилка камъчетата бодро барабанят в калниците. Позволени са дори леки опити за дрифт с четирите колела.
В положение Dynamik на път с твърда настилка автомобилът напредва мощно. Разполагащият с 204 к.с. Avant ускорява за 7,3 секунди от място до 100 км/ч. С това той декласира с 1,6 секунди номинално по-слабия със само седем конски сили V60. В огледалото за обратно виждане шведът става все по-малък, докато накрая изчезва съвсем. Защото A4 е в състояние да напълни скоростомера до 232 км/ч, докато представителят на Volvo е с ограничение до 180 км/ч. Освен това благодарение на трансмисията с два съединителя Allroad има осезаемо по-спонтанни реакции. Трансмисията бързо изрежда седемте си предавки – целенасочено и без сътресения, и само понякога роптае при потегляне.
TDI: икономичен и с равномерен ход
Когато се движи, Audi сравнява скоростта с особеностите на маршрута и ви подканва – например преди ограничения на скоростта или спускания – да вдигнете крака си от педала за газта. Тогава управляващата електроника отсъединява TDI мотора и го изключва. При приближаване без газ към кръстовища Audi рекуперира енергия чрез стартер-генератор с ремъчен привод или изключва двигателя под 15 км/ч.
Така в добре изолираното Audi става още по-тихо. Единственото смущаващо е, че Allroad ви уведомява за повредите по пътната настилка по-изчерпателно, отколкото един нормален А4. Защото повдигнатото адаптивно окачване (1030 евро) притъпява усещанията от дупките по-неуверено, докато каросерията се люлее по-силно върху дългите вълни по настилката. Всичко това, разбира се, може да бъде потиснато в режима Dynamik, при който обаче лишената от усет кормилна уредба възпира прекалено големите амбиции в завоипте.
Това е критика на твърде високо ниво – преди всичко защото Volvo не умее да прави много неща по-добре. Със двоите предлагани по желани 19-цолови колела повдигнатият „на кокили” V60 вози още по-твърдо и рядко оставя пътниците в неведение относно структурата на пътната настилка. Неравностите биха могли да бъдат по-груби – благодарение на 21-сантиметровия просвет и 30-сантиметровата дълбочина на газене кросът извън пътя също е съвсем възможен.
При това и тук един Offroad режим се притичва на помощ за сигурно спускане по наклон и в добавка задържа включено „изчакващото” двойно предаване до 40 км/ч. Все пак Haldex съединителят отвежда назад най-много половината от въртящия момент. Дали това е недостатък? Едва ли. Защото сцеплението винаги е налице в достатъчен обем, понеже бива наблюдавано непрекъснато и както при Audi, задвижващият момент се разпределя постоянно и гъвкаво между двата моста.
Върху твърд терен обаче създаващата изкуствено усещане кормилна уредба би могла да дава повече обратна информация, а освен това добре изразеното недозавиване при завъртане на волана възпира V60 в завоите. Затова не е изненадващо, че автомобилът танцува валса около пилоните за слалом с един такт по-бавно. И тъй като вече сме на дансинга, пардон, тестовия участък, ще добавим, че не всеки свиква лесно с твърдата точка на натиск и късия ход за дозиране на спирачния педал. А и спирачният път от 62,6 метра при 130 км/ч е по-малко приемлив, отколкото при Audi (59,3 м).
По-малко ефективно работи и шумният дизел на Volvo, получаващ подкрепа от стартер-генератор и 48-волтова бордова мрежа. В Eco режима Cross Country изминава, „реейки се”, цели отсечки, отсъединява задния мост, а при ускоряване е подпомаган от 10-киловатов електромотор с 40 Нм. Тестовият автомобил обаче тежи с 235 кг повече от 1695-те килограма на А4. Така че не е изненадващо, че със среден разход в теста 7,9 л/100 км V60 консумира с 1,1 л повече от Allroad.
Въпреки това благодарение на своя 71-литров резервоар V60 стига доста далеч. Но пък му е разрешено да вземе по-малко багаж за дългото пътешествие. Полезният му товар е със 75 кг по-малък, а допълнителният акумулатор, както и при Audi, отнема място в долния етаж на багажника. Вместимостта на товарния отсек е 495 л; моделът на Volvo го разделя интелигентно с изправящ се фиксатор за чанти (125 евро) и го разширява с малък проход за дълги товари.
V60: изискан и скъп
В по-предните части на тестовия автомобил шведите създават атмосфера на високо качество посредством истинска дървесина с открити пори, блестящ метал и вълнени тапицерии. Седалките с електрическо регулиране са серийни във версията Pro, а за седящите отзад V60 се грижи посредством четиризонов автоматичен климатик (от 660 евро). Жалко само, че пътят към вътрешността на автомобила винаги преминава през широки прагове и че тук-там шведският модел не е сглобен съвсем грижливо.
Точно напасване и равномерни фуги? Правилно, това са достойнства, присъщи на Audi, и А4 също е техен носител. Облечените с плат седалки и здравите пластмаси в тестовия автомобил обаче действат леко отрезвяващо. В замяна на това моделът предлага повече и по-големи места за дребни предмети, а отзад върху повдигнатата седалка се разполагате също толкова удобно. Avant обаче също не ви смайва с чудеса от товарен капацитет, но показва практични таланти с електрическото ролно покривало и разделената на три части задна облегалка, която се освобождава и сгъва дистанционно. Когато всичките й елементи се сгънат до долу, багажният обем, който също е 495 л, нараства с цял кубичен метър до 1495 л (във V60 до 1407 л).
Единственото, което ви липсва на арматурното табло, е въртящият и натискащ се контролер, който отпадна при последната модернизация. Все пак изглеждащият като допълнително монтиран тъчскрийн на струващата 2245 евро система MMI се управлява с пръсти по-лесно от серийния изправен на тясната си страна екран на инфо-развлекателната система на Volvo – който все още не работи с новия софтуер Android. Все пак по-богатото оборудване на V60 Pro уравновесява цената от 57 260 евро на тестовия автомобил спрямо 52 885-те евро при А4. Ако всички серийни екстри на Volvo бъдат поръчани за Audi, цената му ще се увеличи с 1500 евро. Но това с нищо не променя факта, че Allroad е безспорен победител в този тест.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Audi A4 Allroad 40 TDI Quattro (642 точки)
Балансираният A4 Allroad почти няма слаби места. Той предлага по-добри качества при шофиране и при спиране, има по-нисък разход, по-чевръста водимост и по-комфортно окачване.
2. Volvo V60 Cross Country B4 AWD (571 точки)
V60 Cross Country разполага с аналогично вътрешно пространство, което е обзаведено по-богато и по-изискано. Не толкова добри са тромавият дизел и затрудненото управление на функциите.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман