Във Франкфурт марката от Инголщат за пръв път показа пред публика новото издание на своя най-продаван модел - А4. Представителят на средния клас залага на утвърдените ценности на компанията, като към тях е добавено и пътно поведение, което не само трябва да бъде на светлинни години пред старото поколение, а дори има амбицията да се превърне във върхово постижение за сегмента.
Безспорно A4 е най-значимата моделна линия за баварците от Инголщат. Действително, светлината на прожекторите обикновено огрява ексклузивни возила като R8 или ТТ, но пък и те най-много допринасят за имиджа на марката с четирите пръстена. Без A4 обаче и двамата нямаше да видят бял свят, защото никой не се продава толкова добре като него – A4 отдавна е окупирал първото място по оборот във финансовите отчети на Audi и явно няма намерение да сдава властта. Най-славната му година беше 2005, когато той достигна трето място в немската класация на автомобилните бестселъри (изоставайки само от обичайните заподозрени Golf и Astra).
Динамичен силует и редуцирано тегло
Заради неоспоримите си заслуги A4 (B8) явно се ползва с някои привилегии в моделния асортимент на Audi – фактически, той е взел назаем както колесната плаформа, така и голяма част от одеждите на своя "колега" A5. По-важни обаче са нововъведенията, които усъвършенстват автомобила спрямо собствения му предшественик със заводско обозначение B7.
Екстремно късият надвес в предната част на автомобила издава може би най-важното техническо подобрение, простиращо се далеч отвъд придобилия по този начин повече динамика дизайн на каросерията. Изместването на предния мост със 154 мм напред вече гарантира превъзходно разпределение на тежестта - област, в която стария A4 не беше на особена висота. Конструкторите обещават почти неутрално поведение на пътя и елиминиране на склонноста към недозавиване не на последно място и заради удълженото с цели 16 см междуосие (сега то е достигнало до 2,80 метра) и похвалното собствено тегло на базовото изпълнение (1,4 тона).
Дебют с пет двигателя
A4 стартира с пет двигателя, работещи с директно впръскване на горивото - два бензинови и три дизела.
Модел | Мощност | 0-100 | V max. | Разход |
1,8 TFSI | 160 к.с. 250 Нм | 8,6 сек | 225 км/ч | 7,1 л |
3,2 FSI quattro | 255 к.с. 330 Нм | 6,2 сек | 250 км/ч | 9,2 л |
2,0 TDI | 143 к.с. 320 Нм | 9,4 сек | 215 км/ч | 5,5 л |
2,7 TDI | 190 к.с. 400 Нм | 7,7 сек | 226 км/ч | 6,6 л |
3,0 TDI quattro | 240 к.с. 500 Нм | 6,1 сек | 250 км/ч | 6,9 л |
Силовото предаване се осъществява чрез задвижване на предните или четирите колела посредством шестстпенна механична предавателна кутия, шестепенна автоматична Tiptronic или безстепенна Multitronic. Планките за смяна на предавките зад волана са съвместими само с автоматизираните трансмисии и могат да се поръчат срещу доплащане.
Интериор и екипировка
Оптимизацията на разположението на силовото предаване е добавила 20 мм към дължината на салона, а само пространството за коленете на втория ред пътници е увеличено с 36 мм – стойност, която би била приемлива дори за автомобил от по-висок клас. Сега товарното пространство побира 480 литра багаж без значение дали моделът е обурудван със система за задвижване на четирите колела Quattro или не, а при сваляне на облегалките обемът му се удвоява.
В новия A4 са вградени (серийно и опционално) множество системи и асистенти, по-типични за луксозните автомобили: адаптивни амортисьори, вентилирани седалки, адаптивни въздушни възглавници и колани, интелигентен темпомат, чувствително към скоростта сервоуправление, информационно-медиен блок MMI, както и 505-ватова аудиосистема Bang & Olufsеn.
Новият асистент на водача Audi Drive Select предлага на адаптивното окачване два спортни режима на работа. В комбинация с MMI на разположение са още четири предварително зададени модуса за движение: comfort, auto, dynamic и individual. Drive Select влияе върху чувствителността на педала на газта, момента за смяна на предавките, работата на серовуправлението и електронно управляваните амортисьори.
За по-висока безопасност се грижи и новият асистент за следене на платното за движение Lane Assist, който ползва камера в челното стъкло на автомобила и предупреждава водача при смяна на лентата без подаването на светлинен сигнал. A4 ще бъде охраняван и от страничен асистент, наблюдаващ превозни средства в така нареченото сляпо петно.