След 11 години затишие, сега Audi отново се зъвраща в сегмента на купетата от среден клас. Дори нещо повече - A5 показва в каква насока ще бъдат насочени усилията на компанията при създаването на нови модели – ключовите думи тук са емоция, икономия на гориво и оптимизирано разпределение на масата между двата моста.
Двувратият модел започва продажбите си с гама от общо четири двигателя, всички снабдени със система за директно впръскване на горивото в цилиндрите. Специално задвижваният от 4,2-литров двигател от серията FSI топмодел S5 се представя меко казано респектиращо. 354-те конски сили осигуряват равномерна и същевременно брутална тяга от най-ниските работни режими до над 7000 завъртания на коляновия вал в минута.Сетивата на водача непрекъснато биват галени от дълбок металически тембър, а трансмисията работи с фантастична лекота и прецизност. Отличителните белези на спортната топверсия са изцяло покритата с хром предна решетка и завършващата с четири накрайника ауспухова система.
Подобен Heavy-Metal-концерт няма как да се очаква от извънредно култивирания трилитров турбодизел с 240 конски сили, но затова пък той може да се похвали с чудовищен запас от въртящ момент и радващо нисък разход на гориво. Високооборотният V8 се предлага само във вариант Quattro с познатия Torsen C централен диференциал с ориентирано към задния мост базово разпределение на въртящия момент 40:60 между предните и задните колела.
Нисък разход, добра динамика
Който търси компромиса между двата споменати двигателя, би следвало да се спре на еластичния 3.2 FSI с 265 к. с., който върши работата си с направо учудваща енергичност. Системата Valve-Lifting на Audi помага не само за намаляване на разхода, но и за подобряването на тягата при ниски обороти. Обещаният среден разход звучи доста амбициозно: 8,7 л/100 км.
Оптимизацията е засегнала и безстепенната предавателна кутия. Известната досега с неособено впечатляваща надеждност конструкция Multitronic вече разполага с осем фиксирани позиции. Това разбира се е просто игра с числата, тъй като предавките на практика са само виртуални. Инстинският напредък тук се крие в увеличаването на въртящия момент до 400 Нм и по-голямото число на главното предаване от 1:6,7 (преди - 1:6,2). В този клас едва ли има друг автомобил, който да се ускорява толкова равномерно от място до 250 километра в час.
От есента гамата ще бъде разширена от нов базов модел с 1,8-литров бензинов турбодвигател със 170 конски сили. Остават спорните въпроси около автомобила – дългият преден надвес, екстравагантните LED-светлини, особената странична линия и изобщо темата, дали A5 наистина е най-красивото творение на Валтер де Силва.
Текст: Александер Блох
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Joro S8
Za mene licno tova e kompromisen varqnt na audi za A5-S5 si edrugo no v A5 ima kakvo da se jelae,mislq che cenata na toiq klas ne e riqlna