Тест на новото издание на престижния модел от висшия сегмент в средния клас
Дългоочакваният наследник на модела от висшия сегмент на средния клас вече е на пазара и обещава да бъде не само по-високотехнологичен, но и значително по-екологичен от своя предшественик. Време е да го подложим на пълната тестова програма на auto motor und sport.
Ние сами измерихме нивата на вредните емисии
След множеството скандали около вредните емисии при редица серийни модели автомобили, включително предходното издание на Audi A6, при което вредните емисии варираха в зависимост от нивото на зареждане с AdBlue, ние от auto motor und sport сме се заели със задачата редовно да проверяваме истинността на обещанията на производителите. При теста на новото поколение на А6 в сътрудничество с нашите партньори от Emissions Analytics за целта ние натоварихме на борда на автомобила солидно количество апаратура (виж снимката) и изминахме дългия над 100 километра нормиран маршрут за икономично шофиране на auto motor und sport. Трасето включва както градско каране в Щутгарт, така и извънградски преходи, отчасти по магистрала. При първото преминаване на маршрута резервоарът за AdBlue беше пълен догоре. Резултатът: A6 отчете изхвърлени в атмосферата 36 милиграма азотни оксиди на километър, което е значително под допустимата стойност от 168 мг/км на нормите Euro 6d-Temp. За втората обиколка изпразнихме 22-литровия резервоар за AdBlue и наляхме само два литра от течността. След това A6 отново трябваше да премине по същия нормиран маршрут. Този път резултатът отчете 42 мг/км. Тази стойност влиза в рамките на нормалните отклонения при едно подобно замерване в реални условия, така че този път не може да става дума за манипулации по автомобила.
В последните години доверието към автомобилните производители по теми, касаещи вредните емисии, е по-ниско от когато и да било. Това е достатъчен повод да смятаме, че е най-добре сами да проверяваме доколко верни са обещанията на компаниите. Така постъпихме и с тестовия Audi A6, задвижван от трилитров TDI двигател. И да, тъй като темата с дизелите в момента е много деликатна, подходихме с особено внимание. Заедно с нашите партньори от Emissions Analytics измерихме подробно дали и доколко модерният V6 реално покрива изискванията на нормите Euro 6d-Temp (вижте на страница ?? – първата от отварящия разтвор). Ще си позволя съвсем накратко да обобщя резултата: по време на измерванията няма как да се допуснат каквито и да било трикове от страна на производителя. Разбира се, не само при вредните емисии, а и при разхода на гориво важи добрата стара максима: проверката е висша форма на доверие. Традиционно за измерването на разхода на гориво на даден автомобил в реални условия ние минаваме три различни нормирани маршрута. При което два от тях се изминават по два пъти – за максимална меродавност на постигнатите стойности. На края на теста нашият колега Ото Руп усреднява резултатите: средният разход на A6 50 TDI в нашия тест е точно 7,8 литра дизел на 100 километра. Повече данни за разхода на гориво ще откриете в таблицата на страница ??.
Предупредителна вибрация в педала на газта
При предшественика тази стойност се равняваше на 8,6 л/100 км. За икономията на гориво при новия модел помагат редица предприети мерки, включително променените предавателни числа на осемстепенната автоматична трансмисия. В допълнение към това на борда на автомобила има т.нар. Sprit-Controller, който оценява изминаваната отсечка на база на предварителен анализ на данните за нея. Ако например бъде регистрирано наближаващо ограничение на скоростта, с помощта на вибрация в педала на газта той ви подсеща да отпуснете юздите и да оставите A6 да се движи само по инерция. В интерес на истината, на много места функцията работеше наистина добре. За подобряването на ефективността се грижи и наличието на електродвигател. Той е свързан с коляновия вал с помощта на ремък и се грижи за стартирането на V6 двигателя; при нужда той предоставя на задвижващия тракт допълнителен въртящ момент и съхранява спечелената енергия в 48-волтова акумулаторна батерия. От Audi с гордост говорят за електрификация на задвижването, но в действителност А6 не е в състояние да се движи само на ток. В ситуации, при които автомобилът не се нуждае от тяга за поддържането на моментната скорост, в диапазона между 55 и 160 км/ч двигателят автоматично се изключва за кратко време.
Електрическата система обаче не съумява да компенсира или поне да прикрие слабостта при ниски обороти. V6 двигателят мобилизира своите внушителни 620 Нм едва след като преодолее дълга фаза на замисляне, която трае приблизително до достигането на 2000 об./мин. Над тези обороти разгръщането на мощността е равномерно, съпроводено от тихо дизелово потракване. Последното излиза на преден план поради простата причина, че всички останали шумове в купето са сведени до минимум. Предлаганите като опция акустични стъкла успешно се справят с изолирането на пътниците в салона от почти всички възможни неприятни шумове, идващи от автомобила или от околната среда. Изобщо усещането за спокойствие е основополагащо при тежък автомобил като този. Да, тежък също е ключово определение за новия А6, тъй като щедро оборудвания тестов автомобил отчете 2034 килограма върху кантара. Очевидно годините, когато алуминиевите модели на Audi бяха сред най-леките в своите класове, вече са история.
Комфорт, който впечатлява
Основен принос за спокойното поведение на автомобила има опционалното пневматично окачване, което абсорбира почти без остатък неравностите по настилката. Така повечето несъвършенства на пътната мрежа могат да бъдат по-скоро чути, отколкото реално почувствани, особено в съчетание с допълнително предлаганите индивидуални контурни седалки. Да, без никакво съмнение, комфортът наистина си го бива, стига човек да инвестира в споменатите опции на стойност над 11 000 лева. В този ред на мисли, прекарването на борда на автомобила става още по-приятно ако поръчате също така функции за масаж и вентилация на седалките, както и кожена тапицерия с лек естествен аромат. Неща, които ще ви струват още около 5000 лева.
А как стоят нещата с пътното поведение? Предвид наличието на система за управление на задните колела, А6 би трябвало да се усеща като значително по-малък автомобил в завоите – или поне така казва се казва в пресинформациите, посветени на тази технология. В конкретния случай обещанието изглежда малко гръмко на фона на действителността.
Истината е, че на пътя A6 си се усеща именно като тежък автомобил – какъвто в действителност е, само че с изненадващо добра управляемост. За последната „виновни“ отново са няколко опции на стойност над 11 000 лева: споменатото управление на задните колела, спортен диференциал и 20-цолови колела. Благодарение на тези екстри снабденият със система за задвижване на четирите колела quattro (серийно при всички модели с V6 двигател) автомобил се управлява значително по-спонтанно, отколкото своя предшественик с изявена склонност към недозавиване и осезаемо тежка предница. При новия A6 недозавиването идва късно и съвсем дискретно – и, което е най-важното, не е следствие на конструктивни особености, а има за цел да предупреди водача, когато започне да прекрачва границите на разумното. Ако човек предусети момента на недозавиване, отпусне за кратко газта и реагира ловко с волана, ще получи дори леко и контролирано занасяне на задницата. Или пък може просто да отпусне малко газта и да остави спортния диференциал да свърши своето, за да продължи А6 сигурно по правилния курс.
Радващо е да се отбележи, че макар все още да работи съвсем леко, кормилното управление бележи сериозен напредък по отношение на обратната връзка за случващото се между четирите колела и пътната настилка. A6 може и да се успява да прикрие размерите и теглото си, но се показва като един забележително устойчив и уравновесен автомобил. Пък и в тази категория човек не очаква усещане зад волана като в компактен модел. Много по-важна за продукти à la A6 е тяхната представителна аура. Mercedes определено не среща трудности при постигането на елитарно усещане с новата си E-класа, същото се отнася и за BMW с тяхната Серия 5. Ето че сега и Audi поема в сходна посока.
По отношение на дигитализацията хората от Инголщат не от вчера показват големите си амбиции. В интериора на А6 откриваме общо три големи екрана, които успяват да привлекат всички погледи към себе си. Те са умело интегрирани в общата интериорна концепция, изглеждат хармонично и по никакъв начин не превръщат вътрешността на автомобила в някакво бутафорно подобие на щанд за електроника.
Единият екран поема функцията на класическото арматурно табло, вторият е за инфо-развлекателната система, а третият – за управлението на климатичната инсталация. Но и това не е всичко: ако например желаете да въведете нова цел в навигационната система, можете да направите това с пръст от тъчскрийна, докато сте облегнали удобно ръката си на широкия скоростен лост.
А можете и просто да задавате командите на глас – между другото, гласовото управление разпознава и различни прости фрази от рода на „Студено ми е“. Когато изречете това, виртуален женски глас учтиво ви предлага да увеличи температурата на климатика. От Audi с основание са особено горди от изкуствения интелект на своята система за гласово управление. По отношение на автономното шофиране автомобилът също е много сериозно подготвен и отговаря на Level-3. А6 може да бъде екипиран с всички необходими асистенти, за да се придвижва сам при определени условия.
Колеблива водимост в режим на автономно движение
На магистрала например петметровият седан самостоятелно може да поддържа дистанция спрямо предния автомобил. Също така е в състояние и да следва маркировката, макар че при тестовия екземпляр това често беше съпроводено от дразнещо криволичене – като при начинаещ велосипедист, който все се мъчи да нацели правилната посока. В такива случаи май е по-добре сами да поемем работата с волана. Това важи в още по-голяма степен за извънградските шосета, където радарите на А6 срещат доста повече затруднения с правилната преценка на ситуацията, отколтото очите и разума на един добре подготвен водач. Въпреки наличието на всевъзможни камери, радари, сензори и дори лазер, А6 се чувства по-добре в ръцете на добрия стар човешки фактор.
Така обещанието за напреднало ниво на автономност засега остава изпълнено само отчасти – далеч по-важно обаче е, че трилитровият дизел на Audi е точно толкова чист, колкото твърди производителят.
ОЦЕНКА
По отношение на комфорта, управляемостта и разхода на гориво моделът се представя на висота – макар в голяма степен да дължи това някои доста скъпи опции. Нивата на вредните емисии също са достойни за пример. Но А6 е станал много тежък, а асистентът за следване на пътната маркировка работи малко своенравно. Заради това автомобилът не получава пълни пет звезди в крайната оценка.
Каросерия
+ Много място в интериора
Голям и практичен багажник
Безупречна изработка
Ясна графика на контролните прибори
Логична структура на менютата…
- …но доста трудно боравене със сензорните екрани по време на движение
Малък полезен товар
Високо собствено тегло
Ограничен обзор от мястото на водача
Комфорт
+ Удобни и ергономични седалки с отлични контури (опция)
Ниско ниво на аеродинамични шумове
Окачването работи комфортно, но…
- …реагира малко грубо при преминаване през резки напречни неравности
Двигател/силово предаване
+ Култивирана работа на двигателя, хармоничен автоматик
- Изявена слабост при ниски обороти
Поведение на пътя
+ Много лесен за шофиране автомобил
Високо ниво на сигурността на пътя
Прецизна водимост
Граничният режим се достига късно
Много добро сцепление
Безопасност
+ Богато предлагане на асистиращи системи
Надеждни спирачки
- В доста случаи асистентът за следене на лентата не разпознава маркировката
Екологичност
+ Надеждно работещ асистент за ефективност
Без тяга автомобилът изминава доста дълги разстояния с изключен двигател
Нисък разход на гориво
Покрива нормите Euro 6d-Temp
Разходи
- Много високи цени на опциите
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман