Да видим кой ще излезе начело в едно оспорвано съревнование
Обновените варианти на BMW Серия 5 и Mercedes E-класа се появиха на пазара почти едновременно през есента на вече отминалата година. Време е да видим кой ще излезе начело в едно оспорвано съревнование между тях и Audi A6 – за победата се борят три автомобила, които са еднакво подходящи както за бизнес, така и за удоволствие.
Началото на този тест беше белязано от леко усложнени пътни условия. Директният път към магистралата беше осеян с ремонти, така че се наложи да направим една доста сериозна обиколка през града, докато стигнем до аутобана. След изминаването на няколко километра със скорост 120 км/ч бордовият компютър на Mercedes показва среден разход до момента от едва 7,0 литра на 100 км. Да му се не види, технологията мек хибрид май наистина действа при големите шестцилиндрови мотори! Естествено, след всички изпитания показателите са доста различни, същото важи и за BMW и Audi.
Audi: единствен с V-образен двигател
A6 се задвижва от трилитров V6, който в известна степен изглежда като аутсайдер на фона на редовите шестаци в „петицата” и E-класата. Не можем да отречем обаче – въпросната машина работи толкова меко и звучи толкова приятно, че почти забравяме за конструктивните й особености. Впечатление обаче ни направиха леко мудните реакции на трансмисията с два съединителя, която донякъде се реваншира със способността си дълго време да поддържа режим на инерция при движение без тяга и спомага за постигането на среден разход от 9,8 л/100 км. Реално на A6 в никакъв случай не му липсва мощност, но при бързо ускоряване на излизане от завой или при изпреварване фазата на замисляне трае с една идея по-дълго, отколкото е приятно. Това все пак си остава оплакване от дреболии, подобно на констатацията, че комбинацията от предлаганото като опция пневматично окачване и също опционалните 20-цолови колела остава далеч от нивото на комфорт на возене, който предлагат двамата конкуренти, особено при по-резки неравности по настилката.
На борда на A6 човек няма как да не отбележи, че интериорът е изработен с изключителна педантичност, а технократската атмосфера вдъхва респект. Висококласните предни седалки с функции за масаж и климатизация са сравнително твърди, но въпреки това наистина удобни, на втория ред няма поводи за критика нито по отношение на комфорта, нито що се отнася до простора. Дълги преходи? За колкото се може по-кратко време? Никакъв проблем. Предлаганите като опция акустични стъкла отлично се справят с абсорбирането на аеродинамичните шумове – както и при конкуренцията, между другото.
Тестовият автомобил беше във версия Sport, която по пътища със завои оправдава името си: автомобилът следва зададената му посока с ентусиазъм, воден от леко синтетичните като усещане кормилна уредба и система за управление на всички колела, при това постигайки забележително добри резултати на всички изпитания за пътно поведение. Въпреки всичко автомобилът се усеща някак леко дистанциран, сякаш тук ефективността е по-важна от емоцията. Ако трябва да говорим за сухите факти, не можем по никакъв начин да отречем, че A6 е един динамичен автомобил, който освен това спира превъзходно.
Ами ергономията? Мултифункционалният волан е отлично проектиран, но за управлението на останалите функции, съвсем откровено, малко съжаляваме за старото поколение на системата MMI. От друга страна – в този автомобил наистина има много за управляване и конфигуриране – като например почти неизброимите асистиращи системи за водача. Понеже стана дума за електронните асистенти, този за разпознаване на пътните знаци, подобно на Mercedes, работи доста своеволно. Иначе като брой асистиращи технологии A6 е първенец в сравнението.
BMW: „петица” като по учебник
BMW са отбелязали голям напредък по отношение на системите за подпомагане на водача. Например асистентът за поддържане на автомобила в лентата на движение е получил значително разширена функционалност. Командването на функциите е оптимизирано с помощта на по-голям екран (контролните уреди обаче все още са в семпло сиво и показват оборотомера единствено в спортен режим), системата за гласово управление също е усъвършенствана. Ако например желаете да се възползвате от някоя от многобройните възможности за настройка на разполагащите с климатизация активни комфортни седалки, е достатъчно просто да кажете думата „седалка“ на съответния разбираем от системата език, и на дисплея се показва съответното меню. За фините настройки както и досега се използва добре познатия контролер на системата iDrive, чиято повърхност се усеща по-качествена, отколкото досега.
Обновлението не е подминало и редовите шестцилиндрови агрегати, като в случая на модификацията 540i моделът е получил система мек хибрид, която му позволява да постигне впечатляващ среден разход от едва 9,5 литра на сто километра в теста, а едновременно с това е направила усещането при ускорение още по-впечатляващо. Въпреки че разполага с 50 нютонметра по-малко въртящ момент, при ускорение 540i xDrive неизменно диша във врата на A6 55 TFSI quattro, докато Mercedes успява да изпревари и двамата, макар и с минимална преднина. Истината е, че въпросът с ускорението на трите модела си остава тема за спор на масаи няма никакво значение в реалния живот – на пътя всеки от тях заслужава да бъде окачествен като наистина бърз. Включително и в завоите: BMW леко изостава като скорост от Audi въпреки наличието на система за управление на всички колела и адаптивни амортисьори (но пък и стъпвайки на колела с диаметър „само” 18 цола), само че това не му пречи да ни вдъхнови с управляемостта си. Той стои като залепен за пътя и следва всяка промяна в курса именно с точността и спонтанността, която очакваме от една „петица”.
Същото се отнася и за задвижващия тракт. Настървението, с което двигателят покачва оборотите си, мръснишкият, и едновременно с това перфектно балансиран звук, брилянтното взаимодействие с осемстепенния автоматик – всичко това е наистина като по учебник и доставя искрена наслада. Леко разочарование носят обаче резултатите от спирачния тест – въпреки спортната си спирачна система М-Sport, 540i показва най-лошите резултати в теста. Виж, комфортът е дисциплина, в която просто нямаме какво негативно да кажем – в това отношение BMW е на върховото равнище на Mercedes.
Mercedes: обновен, но отново себе си
Mercedes също са подложили своя модел на частично обновление. Модифицираната Е-класа се разпознава по някои промени в предната и задната част, както и по издутините на предния капак при версията Avantgarde. Естествено, Mercedes са положили немалко усилия и за подобряване на асистиращите системи: предупреждения при опасност от съприкосновение с велосипедист при отваряне на врата, автоматично спиране при насрещно движение в завой и какво ли още не. Модернизирано е и управлението на функциите, като дали тук става дума за подобрение или по-скоро за усложнение, е доста спорно. Направеният от евтина пластмаса тъчпад изисква много упражнения, за да си служите с него сравнително безпроблемно, особено в движение. На волана са разположени две сензорни полета, с които си е малко постижение да успеете да направите каквото сте пожелали от първия път.
Както и досега, комфортът е коронна дисциплина за Mercedes – или поне така стоят нещата, когато автомобилът е екипиран с мултиконтурните седалки с масаж и пневматично окачване Air Body Control. В интерес на истината способността на ходовата част да изглажда неравностите не е еднакво добре изразена върху всякаква настилка, но въпреки това заслужава отлична оценка. Интересно е да се отбележи, че според обективните измервания E 450 4Matic е най-шумен в теста, а субективно се възприема като най-тих. Ами управляемостта? Наистина лека, дори и без завиващи задни колела. А спирачките? Добри са.
Задвижването? Със своите 367 к.с. моделът е най-мощният в теста и се държи изцяло според мотото на Е-класата „Ще те оставя на спокойствие, стига да не искаш твърде драматична динамика от мен“, но не достига до усещането за съвършенство в BMW. Сега ще обясним и защо. На първо място, деветстепенният автоматик не е напълно хармоничен във взаимодействието си с двигателя и например при изпреварване нерядко се налага да прави по няколко опита, докато подбере най-подходящата за случая предавка; наред с това при движение с ниска скорост, при преминаване от режим без тяга към ускорение, скоростната кутия почти винаги предизвиква неприятно претрисане.
Няма спор, че след обновлението E-класата е станала по-модерна, но не и във всички отношение по-добра. Победителят в този тест идва от Мюнхен, а първенството му е напълно заслужено.
ОЦЕНКА
1. BMW
Серия 5 е един наистина прекрасен автомобил за шофиране. Същевременно той има блестящи маниери и върхов комфорт. Въпреки леките слабости при спирачките, BMW печели заслужено.
2. AUDI
A6 прави всичко както трябва, но с всички екстри в областта на динамиката и комфорта струва повече от конкурентите си. Полезният товар е нисък за този клас.
3. MERCEDES
Да, сега Е-класата изгледа по-модерно. При ергономията и впечатлението за качество обаче не се наблюдава подобрение. Финият двигател не хармонира идеално с автоматичната трансмисия.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт