Тест на един от най-емблематичните модели на марката с четирите пръстена на емблемата
През миналата година Audi A6 allroad quattro отпразнува 20 години от своята поява на бял свят. Още при дебюта си на световната автомобилна сцена този модел успя да впечатли обществеността и специалистите с удивително умелия начин, по който съчетава принципно взаимно изключващи се или поне трудно съчетаеми качества. Тогава SUV категорията тепърва набираше популярност, а комбито с увеличен клиренс и серийно въздушно окачване в повечето отношения значително превъзхождаше голямата част от нейните представители. Не бива да пропускаме и друг ключов факт – с годините този автомобил се утвърди като един от продуктите на Audi, които по най-ярък и красноречив начин олицетворяват основните елементи от философията на марката.
Двайсет години по-късно марката от Инголщат пуска на пазара изцяло новото поколение на A6 allroad quattro – и точно както при дебюта на първата генерация от 1999 година, то е буквално натъпкано с практически почти целия технологичен арсенал, с който разполага компанията. А този арсенал, както добре знаем, е сред най-впечатляващото, налично в бранша изобщо. Интересно е да се проследи начинът, по който моделът се позиционира спрямо конкуренцията тогава и днес. Ако преди две десетилетия SUV вълната все още едва набираше сила и надали някой можеше да предрече стихийната мощ, която ще достигне днес, в момента този тип автомобили и кросоувърите буквално владеят всички класове. И може би именно поради тази причина е още по-интересно да оценим по същество факта, че дори сега концепцията за луксозно семейно комби с голям, регулируем клиренс, изглежда точно толкова актуална и дори гениална, колкото и тогава.
Солидна технологична основа
Да започнем от това, че новото издание на модела е базирано на на актуалния A6 Avant, който сам по себе си е едно от най-емблематичните елитни комби модели във висшия клас и своеобразна визитна картичка на Audi. Към всички негови добре познати качества модификацията allroad quattro прибавя променен външен дизайн с изявени приключенски нотки, значително променена позиция на седалките в интериора спрямо пътя благодарение на увеличения пътен просвет и серийно въздушно окачване с възможност за регулиране на клиренса. Под предния капак работят мощен и ефективен трилитров дизелов шестцилиндров V6 двигател, който се предлага във версии 45 TDI, 50 TDI и 55 TDI, разполагащи с мощност съответно 231, 286 и 349 к.с. И трите модификации са меки хибриди с48-волтова бордна мрежа и са оборудвани стандартно с осемстепенен автоматик и система за постоянно задвижване на четирите колела със самоблокиращ централен диференциал. За първата ни среща с модела имахме възможността да се запознаем с качествата на средното от трите изпълнения – 50 TDI.
Възхитително удобна позиция на седене
При поглед отвън човек веднага забелязва похватите, които вече познаваме от успешните предшественици на модела – автомобилът е получил колела със специален дизайн и множество ефектни каросерийни детайли, подчертаващи увеличената височина на окачването и по-особения като цяло характер на машината. Освен с допълнителна защита на дъното, каросерията може да се похвали с индивидуален дизайн на предната решетка Singleframe, специфично оформление на броните и праговете, както и допълнителни защитни елементи на калниците. Всички тези допълнения се вписват идеално в изисканата стилистика на дългото почти пет метра комби, придавайки му допълнителна доза самоувереност, но без да парадират с някаква прекомерна показност.
Според личното мнение на автора на настоящите редове, едно от най-ценните качества на A6 allroad quattro е необикновената позиция на седалките в интериора – тук нито сядате ниско в автомобила като в модел със спортен уклон, нито се катерите „върху” него, както е при повечето SUV модели. Тук чисто и просто влизате, сядаде, настанявате се и моментално се чувствате идеално интегрирани в благородната интериорна атмосфера, а като бонус получавате чудесен изглед във всички посоки. Като прибавим и царския комфорт, предлаган от ергономично оформените седалки, усещането за удобство започва да изглежда съвършено дори още преди да сте потеглили.
Многолик характер
Когато вече сте на път, усещането за комфорт се подобрява дори още повече, тъй като пневматичното адаптивно окачване осигурява комфорт, напълно достоен за лимузина от най-висш клас, абсолютно същото важи и за качеството на обезшумяването на купето. Това е от малкото автомобили на пазара, с които не е преувеличено да се каже, че понякога достигате до целта си по-отпочинали, отколкото сте били при тръгването. Същевременно не по-малко респектиращата е и способността на A6 allroad quattro почти напълно да се преобразява при смяна на режима на работа – стига да пожелаете това от него, той може да се държи като добре трениран атлет, или пък (което е особено важно точно за тази модификация) – като истински всъдеход. За справяне с трудни терени автомобилът е съоръжен с възможност за увеличаване на клиренса с цели 45 милиметра спрямо стандартното положение на каросерията, Offroad режим на системата Audi Drive Select, както и асистенти за движение при голям надлъжен и напречен наклон. Максималният въртящ момент от 620 нютонметра на работещия в идеален синхрон с копринено плавния осемстепенен автомаик двигател пък гарантира, че ще разполагате с достатъчно тяга в абсолютно всяка възможна ситуация.
Вместо заключение можем да обобщим, че A6 allroad quattro въплъщава в себе си качествата на няколко напълно различни типа автомобилни категории, като за разлика от повечето SUV модели не се стреми да бъде модерен – защото по своята същност той просто е неподвластен на времето.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов