Нека проверим кой пести по-добре – 2.0 TDI Ultra или 520d?
Точно преди десет години на германския пазар за автомобили от висок клас се случи нещо революционно: Audi A6 Avant, стартирало през 2005 в поколението C6, сложи край на десетилетното господство на BMW и Mercedes – моделът за първи път отбеляза повече продажби от съперниците „петица” и Е-класа. Оттогава елитното трио се движи в тесен пакет, що се отнася до броя продадени автомобили, например през 2014 г. отново води A6, а „петицата” е успяла да привлече само 800 клиенти по-малко.
Audi A6 Avant с мощност 190 к.с.
Подобно на Audi A6 Avant, комби моделът на BMW наскоро беше обновен; и двата автомобила притежават нови двигатели и респектиращ брой високотехнологични системи за подпомагане на водача. Ако изследвате по-внимателно ценоразписите, ще откриете, наред с другото, че и при двете превозни средства от висшия клас обичайната механична трансмисия е в отстъпление. При Audi я предлагат само за четирицилиндровите базови мотори, а при BMW наред с четирицилиндровите агрегати все пак има и един шестцилиндров бензинов вариант, при който предавките се сменят по класическия начин.
Това са основателни причини двамата съперници в теста да нямат педал на съединителя. Audi A6 Avant притежава седемстепенен S Tronic (трансмисия с два съединителя), а „петицата” – познатия с добрите си маниери осемстепенен автоматик. Както за S Tronic на A6, така и за осемстепенния автоматик на Серия 5 се налага да се доплатят 2250 евро. (В България S tronic е сериен за всички дизелови версии на А6, а автоматикът за „петицата” струва 4482 лв.) Предавателните кутии и в двата случая са комбинирани с двулитров турбодизел с мощност 190 к.с. – една степен по-високо от базовия дизелов мотор в гамата, който и при двата модела развива 150 к.с.
Всъщност в тази конфигурация на задвижване S tronic е ново явление. Той заменя непопулярния Multitronic и е – нека си го кажем още в началото – еднозначно печеливш ход. Фактът, че механичната предавателна кутия губи почва в тази категория автомобили, е демонстриран красноречиво от дела на автоматичните трансмисии при всички продадени A6 в Германия – над 92 процента.
Audi A6 Avant с цена от 45 850 евро
Ясно е, че при толкова високи базови цени на хората не им се иска да сменят предавките сами. Audi A6 Avant струва с S-tronic от 45 850 евро нагоре (в България най-евтината версия е шестцилиндровото Audi A6 Avant 3.0 TDI clean diesel S tronic за 104 140 лв.), а комбито на BMW – 47 650 евро (в България – 96 132 лв.). Когато се лети на такава височина, 1800 евро разлика може би не са от решаващо значение. Цената на 520d в този тест обаче е увеличена с още 7968 лв. заради недотам крайно необходимото оборудване Luxury Line. Затова не трябва да се учудваме много, че и двата модела с богато, но не чак екстравагантно оборудване могат да струват значително повече от 100 000 лева.
За да изпревари по-евтиното Audi, моделът на BMW би трябвало да покаже доста качества. За наше учудване обаче Audi A6 Avant не успя да вземе връх над 520d при оценките за каросерията. Наистина по много критерии Avant е по-добър с няколко милиметра или литра, но Touring печели решаващи точки с по-компактните си външни размери, по-добра ергономия и по-ясна графика на контролните уреди. Впрочем и двата модела са по-скоро средно просторни комбита. С максимален товарен обем от 1680 (Audi) и 1670 литра (BMW) те са доста по-назад от Mercedes E-класа с 1855 литра.
BMW печели точки със системата iDrive
По темата за асистиращите системи двата комби модела са почти на едно и също ниво. С леки предимства за „петицата”, чийто асистент за движение в задръствания я пилотира самостоятелно до 60 км/ч (пакет Driving Assist Plus, 3964 лв.). Независимо че Audi A6 Avant не предлага нещо подобно, неговият пилот като цяло няма основания да се оплаква, защото с малки изключения първокласното комби му предоставя също толкова широк диапазон от мултимедийни възможности, включително съобщения за задръствания в реално време или музикален стрийминг.
Съществено предимство на BMW в тази област е по-лесното управление на функциите чрез системата iDrive. Вярно е, че хората от Audi също продължават да усъвършенстват своята система MMI, но и сега за пореден път се оказва, че колкото повече са нещата в един автомобил, които трябва да се управляват или да взаимодействат помежду си, толкова по-убедително се справя системата iDrive. Тя е по-интуитивна и работи по-сигурно в сравнение с други видове потребителски интерфейс в елитни автомобили. А в случая това е най-важното.
Крайно време е да последваме философията на футболиста Алфред Прайслер, който като треньор (на Рот-Вайс Оберхаузен от 1968 г.) е запомнен с фразата, че всичко се решава на терена. В нашия случай – от това как играят, тоест как се движат автомобилите със своите двулитрови дизели.
Audi A6 Avant изразходва в града 5,0 л/100 км
При разхода в теста разликите са минимални с леко предимство от 0,2 литра за Audi A6 Avant – това може би ще зарадва борците за спасяване на световния климат, но при пробег от 100 000 километра отговаря като стойност на една годишна карта (264 евро) за главната трибуна на споменатия отбор от регионална лига.
При това положение от по-голямо значение е по-равномерната и тиха работа на четирицилиндровия мотор на BMW – но и той не може да скрие факта, че все пак е един дизелов агрегат с четири цилиндъра, тоест от него не могат да се очакват чудеса от равномерен ход. BMW обаче ви компенсира с често и справедливо хвалената осемстепенна автоматична трансмисия, готова винаги да превключи на точно необходимата предавка – внимателно, почти незабележимо и извънредно спокойно.
„Петицата” на BMW се държи на пътя по-добре
Седемстепенният S tronic на Audi A6 Avant не е толкова съвършен в действията си – той допуска по-груби реакции при потегляне и бързи движения на педала за газта. Така погледнато, 342-та лева за волан с планки за превключване са добра инвестиция – от време на време на човек му се приисква да вземе управлението на S tronic в собствените си ръце. Освен това моделът на BMW импонира с обективно съвсем малко по-бързата, но субективно по-рафинирана и чевръста управляемост. Която се дължи не само на задното предаване, но и преди всичко на кормилната уредба с по-добро усещане за пътя.
В това отношение конструкторите на Audi A6 Avant не са стигнали до толкова съвършени решения; в комфортен режим автомобилът завива прекалено леко и без съпротивление, а в спортния повишава усилието при работа с волана, но не подобрява обратната връзка с пътя. Което обаче с нищо не променя факта, че и двете комбита могат да служат като пример за сигурно поведение на пътя.
В раздела за комфорт 520d също съумява да се представи по-убедително, като вози по-меко от Audi A6 Avant, но при твърде неравен път и голям товар допуска силните удари да стигнат до купето. Все пак, за разлика от статистиката за продажбите, тук BMW се класира с няколко точки пред Audi.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW 520d Touring
447 точки
С добре настроена, предаваща усещане за пътя ходова част, много добра кормилна уредба и по-равномерно работещ мотор 520d печели няколко точки повече от значително по-евтиния A6.
2. Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra
436 точки
Предимствата на малко по-икономичния двигател, на малко по-просторната каросерия и на по-ниската цена се оказват недостатъчни, за да може A6 да изпревари по-хармоничното като цяло BMW.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт