Голямото мощно комби стана абсолютен шампион в маратонските тестове
Никакви повреди, никакви аварии, никакви дефекти – и така цели 100 000 километра! Всъщност това би трябвало да е правило, а не изключение, но се беше случило само един път в 50-годишната история на маратонските тестове на auto motor und sport – и нито веднъж във висшия клас. Сега го постигна Audi A6 Avant 3.0 TDI.
На 29 септември 2013 г. редакторът Йенс Драле стана черноглед в буквалния смисъл. Малко след като беше заредил в австрийското село Щайнхойзел и беше стартирал мудната навигация, на екрана в Audi A6 Avant се появи черно поле на мястото на обичайните улици и панорамни изгледи. Закрита военна зона? Тера инкогнита? Площадка за кацане на извънземни? Нищо подобно, просто сивото Audi имаше лош ден – в продължение на няколко секунди то някак си беше изгубило желанието да се държи като отличник или ефикасно и ненатрапчиво да гради образцова кариера.
Това беше и си остана – нека го кажем още сега – единственият кратковременен каприз, който Audi A6 Avant си позволи в продължение на цели 100 000 километра от постъпването на служба в редакцията в края на октомври 2012 г. Иначе автомобилът привличаше внимание единствено с дръзкото свирене, когато отворите вратата при работещ мотор, или с указания като „Посетете сервиза” и „Проверете спирачките”. Също и в жълтите карти, които съпровождат всеки тестов автомобил като дневник на изпитанията, графата за забележки остана фрапиращо празна. Наред с обичайните зареждания и измервания на нивото на маслото има почти само бележки за миене, прахосмучене и сезонни смени на гуми.
Audi A6 Avant с 313 к.с. и 650 Нм въртящ момент
През това време дългото почти пет метра комби с трилитров битурбо TDI и серийно двойно предаване преживя доста неща, предприе множество далечни пътешествия, често с повече пътници и измервателна екипировка, а от време на време и с автомобили ветерани или лодки, теглени върху ремарке. Заради големия си прикачен товар (2100 кг със спирачки) и непоклатимото си сцепление Audi A6 Avant спечели много привърженици, но още по-голямо възхищение у всички водачи предизвикваше неговият неимоверно напорист задвижващ V6 агрегат. Двата каскадно свързани турбокомпресора са толкова идеално настроени един спрямо друг, че мощта на 313 к.с. и 650 Нм въртящ момент гарантират във всяка житейска ситуация спонтанна и фино дозирана тяга.
Освен това тихият звук на празен ход и достиганите с лекота 5200 об./мин ви карат почти да забравите, че тук работи дизелов мотор с принудително пълнене под налягане до 2,2 бара. Дори типичното за тези двигатели чукане бива превърнато от един саунд актуатор чрез звук с насрещни фази в един малко изкуствен V8 глас, който обаче боботи разкошно в режима Dynamic. Тогава и осемстепенният автоматик с хидравличен преобразувател задържа предавките осезаемо по-дълго, докато с обичайната си бързина достигне най-високата степен. И това е добре, защото 140 км/ч при само 1600 об./мин намаляват както шума в купето, така и разхода на гориво.
Audi A6 Avant изразходва средно 9,0 л на 100 км
Спектърът на дизеловата консумация се простира от 6,1 до 11,2 литра на 100 км, като средната стойност за целия период на теста (9,0 л) заслужава респект при един толкова мощен и голям двутонен автомобил – още повече че всички съперници от маратонския тест в този клас са били с по-слаби мотори и със само две задвижващи колела. Не толкова пестеливо обаче се отнасяше Audi A6 Avant към своите спирачки, затова още при малко над 38 000 изминати километра се наложи освен всички накладки да бъдат сменени и задните спирачни дискове. След пробег от 83 000 км трябваше да предприемем цялостно саниране на извънредно ефикасните спирачки, което струваше 1563,68 евро – най-големият еднократен сервизен разход в рамките на теста.
Два тона динамика
От друга страна, износването на летните и зимните гуми с 18-цолов формат може да се нарече по-скоро слабо. След 42 640 км каналите по протектора на Goodyear Efficient Grip бяха запазили остатъчна дълбочина от 20 процента, а двата комплекта Dunlop Winter Sport 3D – при по-малък пробег – показаха също толкова умерено износване и много приятен комфорт на возене. Тук положително въздействие оказва както разпределението на силовия поток към четирите колела, така и чевръстото, извънредно сигурно поведение на пътя, което позволява много повече, отколкото може да бъде постигнато в нормалния трафик. Дори в слалома и в теста за бързо избягване на препятствия Audi умело прикрива солидната си маса, следва акуратно и със съвсем леко недозавиване командите от електромеханичната кормилна уредба и при това почти не допуска клатене и странично накланяне.
Всичко това е не на последно място заслуга на струващото 1950 евро (в Германия) пневматично окачване, което само рядко пропуска към каросерията едно нежно потропване, а иначе „всмуква” плавно почти всички неравности по пътя. Непременна препоръка заслужават и приятно стегнатите, добре контурирани спортни седалки на Audi A6 Avant, станалите междувременно серийни ксенонови светлини, както и пакетът от асистиращи системи с помощ при паркиране, асистент за спазване на лентата и автоматичен темпомат с регулиране на дистанцията, който прави шофирането в колона значително по-леко и сигурно. Предлаганата по желание навигационна система MMI обаче не успя да стопли сърцата на всички потребители – тя се зарежда бавно, обърква с множество подменюта въпреки големия брой бутони и с насечените си, изкуствено звучащи гласови съобщения напомня за епохи, които смятахме за отдавна отминали.
Солидност за вечни времена
В това отношение скорошното осъвременяване на Audi A6 Avant сигурно е било твърде полезно, а подсиленият до 320 к.с. битурбо TDI вече изпълнява стандарта за отработили газове Euro 6 при намален с 0,3 л/100 км разход на гориво. Дори усещането за първокласни материали в интериора беше подобрено още повече – нещо, което ни се струва излишно при като цяло много доброто впечатление за качество в досегашното изпълнение. Защото след хилядите километри както външният лак, така и вътрешното обзавеждане са останали почти непроменени, няма нито разхлабени части, нито провиснали тапицерии, а каросерията изглежда също толкова неподатлива и с точно напаснати фуги, както в деня на доставката. Така поне можете да видите за какво са отишли многото пари.
Тук трябва да споменем, че 61 400 евро са всъщност само базовата цена в Германия. Както при тестовия автомобил, покупката с лекота може да погълне още 20 000 евро за различни екстри, които купувачите на старо очакват, но почти не заплащат. Например при раздяла с това едва-що разработено Audi A6 Avant можем да се надяваме на само 46,2 процента от цената му като ново. Но кой ли би искал да се раздели с такъв отличник, който при това се оказа толкова надежден и верен приятел?
ИЗ ОПИТА НА ЧИТАТЕЛИТЕ
Така читателите на auto motor und sport оценяват Audi A6
До днес с моето Audi A6 Avant съм изминал около 120 000 километра без дефекти и проблеми. Автомобилът е балансиран и достатъчно комфортен, управлението на MMI системата е логично и прегледно. Със задвижването Quattro съм шофирал съвсем сигурно по заледени пътища и през снежни преспи, като при сдържан маниер на каране разходът на дизелово гориво се колебае между 6,0 и 6,5 литра на 100 км.
Франтишек Шимек, Черношице
От ноември 2011 г. шофирам Audi A6 Avant 2.0 TDI. След първата зима се запуши една от дюзите на чистачките и я смениха. Иначе не съм имал никакви проблеми с колата, нищо на скърца, не пука и не тропа. Вече няма и турбодупка – мощността се разгръща равномерно, а на слух двигателят напомня повече за Alfa Romeo от 70-те години, отколкото за дизел.
Фабрис Росети, Адлисвил
Моето Audi A6 Avant 3.0 TDI с битурбодизелов мотор е навъртяло за девет месеца 55 000 километра и досега не е имало нито една повреда или дефект. WLAN работи идеално, също както и асистентът за дългите светлини, а кормилната уредба, за която понякога твърдят, че е твърде хлабава, може да бъде настроена чрез бордовото меню, за да работи според нуждите ви по-стегнато или по-меко. Като цяло съм много доволен както от автомобила, така и от обслужването в сервиза.
Томас Енгелбрехтсмюлер, Мюнхен
Вече 12 години карам A6 и както при предишните модели, и при актуалния 2.0 TDI след около 100 000 километра се повреди клапанът за рециркулация на отработилите газове. Освен това не работи връзката с мобилния телефон – няколко разпадания на ден плюс слабо приемане и лошо качество на гласовите съобщения се смятат за нещо нормално. В навигацията за 2000 евро липсват улици и бензиностанции, които са готови от години. Положителни страни: изключително икономичен, не гори масло и е много надежден.
Ернст Зайлер, Беленберг
След 15 месеца и 45 000 километра без проблеми и дефекти съм извънредно доволен от моето Audi A6 Avant битурбо TDI. С въздушното окачване и 20-цоловите колела комфортът е много добър, мощността на двигателя е отлична, а качеството на изработката е извън всяко съмнение. Разходът е 8,1 л/100 км, но бордкомпютърът не го изчислява съвсем вярно.
Йорн Дайхмюлер, Бад Нендорф
Audi A6 Avant 2.0 TDI е първият ми автомобил с предно предаване от много години насам и отново потвърди моите предубеждения към тази конструктивна схема. Още при леко влажна настилка предните колела буксуват безпомощно при потегляне. Иначе автомобилът, както и предшественикът му, е абсолютно надежден и е идеален за пътуване на дълги разстояния. При шофиране в смесени условия разходът е 6,2 л/100 км, а минималният е дори 4,6 литра. Към това се прибавят добрият комфорт, интуитивното управление на функциите и многото място, което както отпред, така и отзад е достатъчно и за едри пътници.
Андреас Хензинг, Хамбург
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Едва разработен
След 100 000 километра с А6 човек може да види в какво е инвестирал многото пари: безкомпромисно качество, комфорт за дълги пътешествия, уверена тяга и поведение на пътя при безусловна надеждност. За Audi A6 Avant този край е само началото.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ралф Алекс, Петер Волкенщайн, Тобиас Грюнер, Йенс Катеман, Инголф Помпе, Михаел Хайнц