Дизелови комби версии на обновеното BMW Серия 5 и на получилото нов софтуер Audi A6
Във версията 530d „петицата” на BMW получи при модернизацията си нови турбокомпресори и система мек хибрид – като и двете новости би трябвало да подобрят още повече икономичността и реакциите при подаване на газ. Последното доскоро беше слабо място при Audi A6 50 TDI и за да го преодолее, моделът е снабден с осъвременен софтуер. Сега ще изясним кое от елитните комбита разполага с по-самоуверения дизел.
За да стигнем бързо до най-горещата част от този тест – дизелите с 286 к.с., – ще отбележим веднага, без обичайните уводни думи, новостите в модернизираната „петица”: по-широки и по-обемни „бъбреци” на предната решетка, нови предни и задни светлини плюс леко модифицирани брони. Интериорът изглежда непроменен, само екранът на навигацията вече е с диагонал 12,3 вместо 10,25 инча – приятен ъпгрейд, също като безкабелното поддържане на Android Auto и Apple CarPlay, без да се досажда на клиентите с разни абонаменти. Вече няма обаче CD плейър.
Към това по желание може да се добави приложение, което с помощта на камерата на системите за подпомагане предлага функции на видеорегистратор. В допълнение темпоматът със спазване на дистанция и възможност за потегляне и спиране вече разпознава червените светофари, на които той може да спира автоматично или с потвърждаване от водача (чрез бутон на волана). Това не облекчава водача, а го принуждава постоянно да контролира работата на електронния помощник – така човекът става нещо като асистент на асистента. Бездруго в този режим „петицата” често потегля от светофара толкова немощно, че разстоянието до превозното средство пред нея бързо нараства до три автомобилни дължини. Каква е ползата от всичко това? Ами... нека се спрем на дружелюбното определение „умерена”. Чудесно, сега можем да преминем към по-важните неща.
Нов софтуер за V6 мотора на Audi
За да отучат двигателя на A6 50 TDI (и 45 TDI) от сънливите му реакции при подаване на газ, от март насам специалистите от Audi предлагат софтуерен ъпдейт, който е на разположение и за вече закупени автомобили. Според Audi мерките подобряват впръскването на карбамид, както и рециркулацията на отработили газове при малка скорост на движение; освен това адаптирана логика в управлението на трансмисията би трябвало да намали честотата на двукратните понижаващи превключвания.
Имахме възможността още преди теста да се убедим, че промените са донякъде ефикасни при пробни шофирания с двете версии на софтуера. Достигнатото ниво обаче все още не отговаря на очакванията, което се отнася и за участващия в този тест А6.
Още при потеглянето според субективното ни възприятие често изминава над една секунда между тромавото раздвижване и желаната степен на ускоряване. Понеже в първия момент почти няма разлика дали си натиснал педала на газта до една четвърт, наполовина или изцяло, дозирането се оказва доста трудно. Щом се появи налягане за принудително пълнене, моделът на Audi се изстрелва силно напред; все пак той разполага с много мощ и при високи обороти има съвсем прилични реакции – на магистрала например споменатият недостиг почти не се усеща.
Това обаче не компенсира поведението при всекидневно шофиране – дори само поради обстоятелството, че завиването в пресечка редовно причинява досада – дори когато отрано подадете леко газ, воланът почти винаги се изправя, преди V6 моторът да е дръпнал напред. Задвижването работи нехармонично и при изпреварване, понеже въпреки ъпдейта трансмисията – например в градски трафик – дори за умерено междинно ускоряване често превключва с две степени надолу. В случая работещият иначе меко и бързо осемстепенен автоматик просто избира по-малкото зло, защото при алтернативен вариант TDI моторът би бил принуден да ускорява от около 1500 об./мин – а в ръчния режим проличава, че това трае още по-дълго.
Превъзходството на BMW
В същия оборотен диапазон редовият шестцилиндров агрегат на BMW 530d реагира незабавно и уверено: с лесно дозиране, с мощно и равномерно междинно ускоряване, без ненужни превключвания. А при завиване в пресечки? Потеглянето става веднага. Независимо какъв сценарий разиграваме с него, моторът винаги се изявява като извор на динамичен комфорт. Е да, когато трябва да спринтира от място с голям товар, и той се нуждае от един кратък момент за поемане на дъх. Но само толкова. В добавка към това 530d изразходва 7,6 л/100 км – по-малко от също икономичното Audi (8,0 л).
Тъй като още монотурбодизелът с 265 к.с. на 530d отпреди модернизацията получи множество похвали, без автомобил за сравнение е трудно да установим конкретни промени. Технически погледнато, сега двигателят има мощност 286 к.с. и двустепенна турбосистема – с компресор за високо налягане и фиксирана геометрия плюс компресор за ниско налягане и променлива геометрия на турбината. Към това при всички обновени „петици” с четири- и шестцилиндрови мотори се добавя 48-волтов стартер-генератор с ремъчен привод, който подпомага задвижването с до 11 к.с.
За да може задният мост да регулира нивото си, той разполага серийно с пневматично окачване, което в тестовия автомобил работи с предлагани по желание адаптивни амортисьори – въздушно окачване и за двата моста се предлага само за А6, но при него без тази екстра липсва регулиране на нивото.
Въпреки че моделът на BMW може да каже наистина много по въпроса за комфорта на окачването, понякога той предава ефекта от неравностите към пътуващите малко по-силно – на места, над които представителят на Audi плува спокойно с пневматичното си окачване. За сравнителното шофиране обаче са монтирани 18-цолови зимни гуми – при Серия 5 това отговаря на размера на летните гуми, с които автомобилът преди това положи своя изпит по динамика на пътя. На него А6 се яви с 20-цолови колела.
Audi се движи по-спортно
Не само благодарение на по-големите колела моделът от Инголщат леко превъзхожда 530d – в същата степен за водимостта допринася и неговият електронно управляем спортен диференциал на задния мост. Той носи предимства не само при слалома, но и при шофиране по път със завои, поне с предлагащите по-слабо сцепление зимни гуми. Превключвате ESP в режим Sport, насочвате се в завоя и доста преди върха му натискате силно газта – тогава комбито почти автоматично се измества точно така, както му е най-удобно за висока скорост в завоя и голяма доза удоволствие зад волана, без обаче да поднася опасно.
530d xDrive Luxury Line изпълнява упражнението почти толкова бързо, но малко по-консервативно, понеже въпреки че водачът усеща много добре, как задният мост получава солидна порция въртящ момент, в режим Sport след първоначален импулс за завъртане ESP най-често веднага се намесва плавно – без активен блокируем диференциал автомобилът е, така да се каже, с вързани колела.
Ако шофирате по-спокойно, но все пак спортно, ще откриете в Audi малко по-директно настроено управление, което ходовата част следва чисто и при по-резки движения с волана. Кормилните уредби и на двата автомобила ясно осезаемо предават повишаването на натоварването при движението по завоя, в допълнение завиващите задни колела подобряват маневреността – включително и при обратен завой.
За да не се издраскат скъпите алуминиеви джанти от контакт с водещите релси на автоматичната автомивка, в комбито на BMW ви помага триизмерен образ на предната част, синтезиран от софтуера на 360-градусовата камера. Наистина, и при Audi има подобно графично изображение, но когато става дума за сантиметри, тук реалната картина от двете предни колела помага много повече благодарение на по-високата визуална прецизност.
Друг практичен момент е, че ако при 530d сте си поръчали ключ с дисплей, можете да паркирате с него „петицата” и да я изкарвате от паркомястото в права посока, без някой да седи зад волана. Това, разбира се, е доста ефектно на паркинга на супермаркета, особено ако друг посетител е оставил колата си така, че да не можете да си отворите вратата – доста хора наоколо ще бъдат впечатлени и уплашени. Въпреки това като още по-полезно оценяваме задното стъкло на Серия 5, което отново може да се отваря отделно.
Към всичко това в двата автомобила се добавят обезопасителни мрежи и ролни покривала за еднакво големите багажници. При BMW покривалото се изважда и поставя само с едно щракване – толкова лесно, че в сравнение с него сама по себе си съвсем добрата система в Audi изглежда остаряла. Обезопасителната мрежа също се монтира по-лесно на задните облегалки – това се прави, когато мрежата трябва да се закрепи на втората вместо на третата колона.
При това ви прави впечатление, че при облегалките на Audi отворите за механизма за освобождаване не са облицовани, освен това в единия край на товарния под висят разнищени краища на мокета – в ценовата зона около 70 000 евро това е повече от неприлично. Предишният A6 изглеждаше по-педантично изработен, такъв е 530d и днес. Като цяло и двата интериора са висококачествено обзаведени, в някои детайли Audi е украсен с по-благородни материали – например алуминиевите превключватели за задвижването на прозорците и отделните бутони на защитните механизми срещу отваряне от деца, които в модела на BMW са монтирани по класически маниер на вратите.
От гледна точка не ергономичната техника това е разбира се, по-некомфортно, но по принцип в тази област BMW е несъмненият еталон. Това продължава да важи и при обновената Серия 5. Жалко е само, че не са променени малките, затрудняващи сензорни повърхности за регулиране на силата на звука и отоплението на седалките. И още – парите за управлението с жестове е по-добре да си останат в касичката. Какво друго? Управление на функциите, дублирано от въртящ и натискащ се контролер и сензорен екран, седем извънредно практични бутона за предпочитани команди, също и интелигентни решения, като монтираните на лоста за мигачите бутони за бордкомпютъра и автоматичните дълги светлини.
На това място A6 има бутон за асистента за спазване на лентата – това също е много добре: щраквате и готово. Фокусът при управлението на функциите обаче е върху докосването без бутон – за целта по време на шофиране погледът неизбежно трябва да се отклонява от пътя за дълги фази без прекъсване, при това към един доста ниско разположен монитор. За една почти изцяло сензорна система обаче всичко е обмислено и оформено много добре – въпреки това един малък въртящ и натискащ се превключвател като в Porsche често би бил невероятно полезен.
BMW: Старт-стоп системата винаги е включена
Това важи и на други места, защото например за да регулирате осветлението на таблото и екрана в А6, трябва да се заровите в подменюта. А при 530d? До превключвателя за светлините има колелце за безстепенно настройване. В замяна на това тук липсват многото варианти на цифровия скоростомер в Audi, както и бутон за автоматичната старт-стоп система. Нейното изключване е предвидено само в спортния режим. Наистина, двигателят стартира без забавяне с 48-волтовия мотор-генератор, но при рязък скок от спирачка към газ това невинаги става достатъчно бързо.
Подобно нещо може да накърни комфорта на шофиране и изобщо не се вписва в картината – понеже високият бизнес стандарт е задължителен за тези твърде скъпи комби модели от висшия клас. Но с превъзходните си седалки, удобно настроените окачвания и мощните музикални уредби и двата автомобила изпълняват блестящо високите изисквания.
Те имат и свои индивидуални особености – например при A6 дюзите за миене на стъклата са интегрирани в раменете на чистачките. „Петицата” отговаря с електрическо регулиране на волана – и разбира се, с един наистина страхотен мотор под предния капак
Заключение
1. BMW (495 точки)
Висок комфорт, повишен още повече от лесното боравене с оборудването за багажника; към това се прибавя и най-доброто управление на функциите. Тук звездата е задвижващият агрегат на 530d със система мек хибрид – изключително самоуверен, силен като звяр и малко по-икономичен от мотора на А6.
2. Audi (482 точки)
A6 50 TDI вози на изключително високо ниво със своето пневматично окачване, а чрез спортния си диференциал при желание внася и динамика в шофирането. Тук мястото бездруго е в изобилие, а двигателят е мощен – но с разочароващи реакции.
Текст: Томас Хелманцик
Снимки: Ахим Хартман