Нисък покрив, изящна странична линия и разкошни материали в интериора - Audi A7 Sportback и Mercedes CLS са едни от най-наперените представители на висшата автомобилна класа. Кое от двете купета с четири врати ще излезе победител в това съревнование?
Дълго време безпардонното демонстриране на стремеж към по-висока категория беше табу в горния сегмент на средния клас, а луксът най-често оставаше по-скоро дискретен, отколкото показен. Такава беше ситуацията, преди да се появи Mercedes CLS – по-финото лице на E-класата, позиционирано под формата на неин GT дериват. Този модел успя да промени статуквото в своя сегмент и доста време се подвизаваше на пазара като единствен по рода си продукт, който съчетава в едно разточителство и (поне известна доза) разум. Така Mercedes успяха да създадат нова ниша в автомобилния свят, към която се устремиха редица други производители. Сега пред нас стои второто поколение на CLS във върховата си дизелова версия 350 CDI и се впуска в първа битка с Audi A7 Sportback 3.0 TDI.
Товаро-разтоварна дейност
Нечетното число в означението на A7 подсказва ясно, че този модел има амбицията да принадлежи към фракцията на купетата в гамата на фирмата от Инголщат. Sportback все пак няма как да се нарече купе, поне не в класическия смисъл на думата – той е автомобил с четири врати, хармонични пропорции и динамичен профил, който има дори изявен практичен характер, обусловен от големия заден капак.
Въпросният е с впечатляващо голяма площ и се отваря широко почти като в комби, но независимо от това изглежда забележително елегантно, когато е затворен. Очевидно на Audi им се е удало да пресъздадат идеята на модела 100 Avant от 1977 година по доста креативен начин, като за целта е използвана технологичната платформа на А6.
Mercedes от своя страна както и досега са се доверили на класическа компановка тип седан с неподвижна кора зад задните седалки. Последната в голяма степен ограничава възможностите за товарене на предмети с по-нестандартна форма - дори когато се сгънат местата от втория ред. CLS блести по-скоро с отличните си качества за комфортно пътуване, отколкото с особено впечатляващ талант за транспортиране на багаж. Независимо от силно извитата назад линия на покрива, моделът от Щутгарт без проблем приютява двама пътници с ръст около или над средния така, че дългите преходи никога да не бъдат неприятни за тях, а пространството е изобилно във всички посоки.
Вътрешно обзавеждане
Измерванията показват, че Sportback е дори с една идея по-просторен, но задната част на салона му създава абсолютно същата интимна атмосфера на закътано сепаре, както и Mercedes. Обзавеждането и при двата автомобила се доминира от меки кожени тапицерии и декорации, направени от благородна дървесина и полиран метал: задната част на всеки от двата салона наподобява престижна ложа. Още оттук си личи, че макар корените на претендентите в този тест да се крият в горния сегмент на средния клас, същинският им замисъл ги приближава плътно до категорията на луксозните топлимузини.
Естествено, предната част на кабината буди не по-малък интерес – в тази област Audi от години се смята за един от безспорните лидери в бранша с превъзходното качество на материалите и изработката. Радващо е да се отбележи, че Mercedes също са се завърнали към поизоставения през последните години изискан маниер в интериорния дизайн: вътрешността на CLS се отличава с невероятна педантичност до най-дребния детайл, липсва единствено така характерното за предшественика усещане за почти британско благородство на атмосферата. Новото издание на CLS притежава арматурно табло, каквото всъщност очаквахме при Е-класата, но за жалост бяхме отчасти разочаровани.
Какво се крие под капака?
Наследникът на CLS може и да не се отличава с финеса на предната генерация, но затова пък осанката му е станала направо застрашителна - почти никога не се налага да убеждавате останалите участници в движението, че би било най-добре при първа възможност да ви направят място на пътя. В съзвучие с най-добрите традиции на Mercedes, този автомобил се отличава с ненарушимо спокойствие при движение и неусетно превключване на предавките. Освен това трилитровият мотор с турбопълнене тегли мощно почти като електродвигател, звучи като бензинов V6 и изразходва изненадващо малко гориво – модерните дизелови машини понякога са направо възхитителни.
Трилитровият TDI на Sportback набира обороти с още по-голяма лекота, но работи с една идея по-грубо. Тягата му също не оставя неизпълнени желания, а мощностният дефицит на А7 (245 срещу 265 конски сили) се тушира от наличието на двойно предаване, благодарение на което Audi е малко по-бърз в спринта от място до 100 км/ч. От Инголщат са се постарали тестовият автомобил да бъде снабден с всички възможни технологии, които са от полза на динамиката: 19-цоловите гуми подобряват стабилността, системата за пневматично окачване с адаптивни амортисьори обезпечава всички възможни режими на шофиране, е механичният самоблокиращ се диференциал съчетава познатото оптимално сцепление на системата Quattro с пъргавата водимост на модел със задно задвижване. Всичко това обаче има своята цена - изпробваният A7 беше дори по-скъп от известния със солените си цени CLS, но от друга страна, инвестицията си заслужава.
Хайде на кантара!
Комфортът на возене е толкова впечатляващ, че с А7 пътуването е почти толкова безметежно, колкото с флагмана A8, а в динамичен режим ходовата част прави автомобила пъргав като A4. По този начин многобройните опции носят на А7 редица предимства, но и сериозен допълнителен товар. На фона на собственото тегло на машината (1949 кг) полезният товар от 371 кг изглежда просто смехотворно. Преведено на достъпен език, тази стойност означава следното: ако четирима едри мъже решат да предприемат по-дълъг преход с А7, те няма да могат да вземат със себе си нищо по-тежко от кредитните си карти.
В Mercedes могат да се натоварят около 100 килограма повече, тъй като автомобилът е с конвенционално окачване и по-малко допълнителни системи. Именно поради тази причина настройката на ходовата част тук изглежда просто изключителна. Въпреки че стъпва на предлагани като опция 19-цолови колела, тестовият CLS вози още по-плавно в сравнение с A7, без да показва дори най-бледи симптоми на тромавост в завой. Неприятно усещане създават единствено леките катапултоподобни движения на каросерията при преминаване през дълги вълнообразни неравности. Mercedes не отстъпва пред Audi нито по лъкатушещи планински пътища, нито в тестовете за измерване на пътното поведение, а сигурността и лесната управляемост не го напускат дори в екстремни ситуации.
And the winner is...
В окончателното класиране CLS постига известна преднина пред Sportback, като причината за това се крие в няколко може би дребни, но решаващи за крайния изход от сравнението детайла – иначе и двата автомобила флиртуват по очарователен начин с моделите от висшия клас, като прибавят към нрава на луксозна лимузина някои спортни жилки.
Победата отива при Mercedes най-вече заради неговото още по-добро оборудване за безопасност; специално при спиране върху разнородна настилка моделът от Щутгарт постига сензационно силни резултати. Към казаното дотук следва да се добави и изкючително ефективният V6 двигател; той може с гордост да носи своето допълнително означение Blue Efficiency. При кротко и равномерно каране разходът му спада до изумителните 5,9 литра дизелово гориво на 100 километра, а средната консумация в теста отчете 8,7 литра на 100 км – при това без система старт-стоп.
A7 разполага с такава система, но тя реагира доста мудно, причинява малко забавяне при потегляне на светофар и в крайна сметка не води до по-нисък разход в сравнение с CLS (средната стойност за Audi в теста е 8,9 л/100 км). Явно и във втората си генерация Mercedes CLS ще бъде пример за подражание: той съчетава разточителство и скромност по изключително впечатляващ начин.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Електронен импулс във волана подобрява стабилността
С модела CLS Mercedes представят нова кормилна уредба с електромеханичен сервоусилвател. Тя създава ясно дефинируемо усещане при управление и плавна работа в среден режим; така CLS запазва стабилен праволинеен ход дори при много високо темпо на магистрала. Едновременно с това системата реагира по-бързо при смяна на посоката, настроена е по-директно отпреди и създава точна обратна връзка за контакта на предните колела с пътя.
При теста за аварийно спиране върху разнородна повърхност (μ-сплит) кормилната уредба подпомага запазването на правилната траектория с автоматизирани импулси във волана; така CLS се стабилизира с минимални усилия от страна на водача и постига изключително къс спирачен път. В момента това е най-доброто постижение по този параметър и моделът заслужено получава максимална оценка. Именно към показаните от CLS качества ще бъдат ориентирани и бъдещите ни по-строги критерии за оценка в тази важна дисциплина.
Оценка
1. Mercedes CLS 350 CDI - 530 точки
Второто издание на CLS обединява комфорта и спортния дух по още по-впечатляващ начин от своя предшественик. Въпреки по-ограничената си функционалност, моделът печели сравнението с ценни качества като фантастична спирачна система, по-доброто оборудване за безопасност, съвършени (допълнително предлагани) седалки, гладко превключваща трансмисия и двигател с фини маниери на работа и чудовищна теглителна мощ.
2. Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro - 526 точки
Като правнук на 100 Avant A7 Sportback показва нагледно колко елегантен може да бъде един съвременен спортен седан. Audi изостава от своя противник в оценката на сигурността, а оборудваният с всички опции тестов автомобил проиграва някои теоретични предимства на модела като цена, тегло и полезен товар. Предавателната кутия с два съединителя на А7 работи отлично, но не предлага превъзходния комфорт на класическия автоматик при Mercedes.
Технически данни
1. Mercedes CLS 350 CDI - 530 точки | 2. Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro - 526 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 265 к.с. при 3800 об./мин | 245 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,2 сек | 6,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м | 38 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,7 л | 8,9 л |
Базова цена | 126 083 лева | 116 477 лева |
Анонимен
Колега "меценат", същите дизайнери, които обявиха първото поколение на cls за един от най-красивите автомобили в своя сега са на мнение, че наследника му е меко казано "кичозен" липсват изчистените линии от първото поколение вместо това са го превърнали в натруфен 4-местен гранд туризмо. Аудито от своя страна е копирало до голяма степен страничната линия на първия цлс, липсват всякакви "кичозни" елементи поне това е мнението на специалистите. :))))))
MERCEDES...THE BEST CAR OF THE
Думите са излишни,но все пак-поредния шедьовър на Мерцедес!Място за сравнение няма между двете коли!Но все пак-въпрос на вкус...и липса на такъв!!!
Анонимен
И Мерджана, и Авдито са хубави и не бих отказал кой то и да е от двата автомобила.
а.
Видно е, че Ауди се справят малко по-добре, ама тоз човек си забрави таланта при алфистите :) силуета на А7 е като на Победа/Варшава :) - прегърбен и уморен. За атлетична фигура - справка Ягуар...
Анонимен
За мерцедес не знам, но ауди са наели валтер де силва. Ако той няма чувство за естетика да те викнем теб да му помогнеш.
а.
Е тия немците не стига, че нямат чувство за хумор, ами са оперирани и от усещане за естетика. Некви натруфени гърбави и непропорционални таралясници... Сега разбирам защо Питър Щ. отиде в КИА - Дедовците в тия две фирми взимат доста гадни решения. Дали са разбрали че вече е 2011? Да викат чичо Стийв Джобс да им разкаже нещо за продуктовия дизайн... :)
Анонимен
Въпрос на лични предпочитания е дизайна на тези автомобили. За мен няма нищо по добро от изчистения дизайн, прави линии без заоблени форми и завъртулки. За мен новият бенц е прекалено натруфен. Старият ЦлС имаше доста добра изчистена линия (която е прекопирана от новото ауди А7), а сегашната версиявтора генерация на модела не ми харесва толкова. За сметка на това ауди са надминали себе си, в профил колата изглежда супер.
Анонимен
Да кажем че външния вид е въпрос на вкус но за какви класи ми говориш вземи прочети теста недей само да гледаш картинките тва че си се возил в Б4 не значи че ауди е най-великата марка аман от селяци.
Анонимен
prili4a na B-KLASA otpred audi e klasi nad MB
Анонимен
Браво на Мерцедес първият модел от доста години на сам който наистина ми харесва.