Може ли да изпитваме висша наслада от шофирането, която да не бъде вгорчена от сметките за гориво? Опит да постигне тази комбинация прави новото BMW 730d в съперничество с Audi A8 3.0 TDI и Mercedes S 320 CDI, сега във версия Blue Efficiency.
Нека, макар и теоретично, дадем воля на фантазията си – напук на прогнозите за рецесия, усещането за криза и реториката за икономии. Нека си представим, че имаме на разположение дохода на висш евробюрократ и можем да избираме между три луксозни автомобила - Audi A8, BMW “седмица” и Mercedes S-класа, в съответните им базови дизелови версии.
Тези модели съчетават завиден въртящ момент със скромна консумация на гориво – всеки се нуждае средно от под десет литра на 100 километра. За пръв път в надпреварата се включва S 320 CDI Blue Efficiency - според създателите му особено безвреден за околната среда, което го правело социално поносим.
Вижте какво си купих!
Социално поносим? Тук няма как да не се усмихнем, докато разглеждаме новото BMW 730d и изживяваме първия фронтален сблъсък с драматично уголемените "бъбреци" на предната решетка. При “седмицата” привличането на внимание е, тъй да се каже, част от серийното оборудване. Бъдещите собственици трябва да умеят да живеят във фокуса на възхитени, завистливи или дори откровено неодобрителни погледи.
В интериора на “седмицата” също цари атмосфера на показно богатство. Арматурното табло впечатлява с колекция от красиви регулатори, декоративни гривни и дървени повърхности. За разлика от футуристичната командна система на предшественика обаче тук ергономията е опростена. Инженерите от BMW са се върнали с две крачки от бъдещето към миналото – и това ги извежда напред в сравнение с конкурентите. Лостът за управление на трансмисията вече не е на волана, а отново върху централния тунел. Най-после системата iDrive може да се похвали с бързо разбираема логика в управлението на функциите. А седалките могат да се регулират, без задължително да се търсят съветите на упътването (което вече е в електронен вид).
Само за ценители
До голяма степен от само себе си се разбират и нещата в Mercedes. Тук обаче регулирането на климатика (посредством контролера и чрез екрана) все още изисква от собственика истински откривателски дух, а търсенето и запаметяването на станции при радиото напомня за манипулациите със стар лампов приемник. В S-класата напразно бихте търсили парвенюшко перчене – пред това оформено в сдържан стил арматурно табло най-уютно би се чувствал един потомствен представител на заможната класа. Може би тъкмо поради това TFT екранът с електронни изображения на контролни уреди изглежда тук като чуждо тяло.
Дискретната, но безпогрешно разпознаваема фирмена радиаторна решетка с хоризонтални ламели уверено пори насрещния вятър, а звездата на Mercedes служи за универсален ориентир – както по отношение на габаритите на предницата, така и като символ на определен имидж. Все пак щеше да е по-добре, ако дизайнерите на S-класата се бяха отказали от изпъкналите калници – те биха подхождали в най-добрия случай на някоя AMG версия.
Нахаканият младеж
Недотам сдържана изглежда и физиономията на Audi A8 3.0 TDI с нейната застрашително зейнала паст. Изчистените линии на този автомобил обаче го правят вечно млад. Още преди смяната на модела, която се очаква през 2009 г., A8 е на път да се превърне в класик – с неподвластен на времето елегантен интериор, който все пак леко скърца при движение по лош път и създава в по-малка степен характерното за S-класата усещане за просторен салон. На това впечатление съответства и фактът, че на Audi е позволено да транспортира само 485 килограма; четирима по-едри пътници с повечко багаж сигурно биха затруднили «осмицата».
Голямото Audi вече не е на висотата на днешния ден и това личи и от контролните му уреди. Наистина те се четат добре, но не са многофункционални като в моделите на BMW и Mercedes. Освен това дори в списъка с оборудване срещу доплащане липсват технически новости като автоматично компенсиране на клатенето и устройство за автоматично включване и изключване на дългите светлини. Сред допълнителните предложения, засягащи сигурността, няма нито уред за нощно виждане, нито гуми Runflat. Това е причината като цяло в разделите за каросерия и безопасност S-класата и "седмицата" да изпреварват с много точки представителя на Audi.
Силови дисциплини
Изобщо A8 е лимузина от старата школа. Тук не би трябвало да очаквате предлагания (като опция) от BMW достъп до интернет – всичко се върти около самото динамично придвижване от едно място до друго. От своя страна Audi привлича клиентите с фирмения си специалитет – серийното двойно предаване. Както и преди, това предимство осигурява на А8 уверен ход без загуби на ценна задвижваща сила по време на студения сезон. Ако обаче водачът бъде сполетян от желание да изпробва напречната динамика върху настилка с добро сцепление, не бива да прекалява в по-острите завои – в противен случай Audi самоволно ще увеличи зададения от пилота радиус, проявявайки склонността си към недозавиване. По време на подобни упражнения кормилната уредба се движи, сякаш е потопена в гъсто масло, а по-изпъкналите вълни по пътя предизвикват осезаеми тласъци.
В сравнение с автомобила от Инголщат другата баварска машина изписва завоите в хълмистия ландшафт динамично и прецизно. Веднага изпитвате усещането за приземеност и неотделима връзка с пътя и възприемате “седмицата” като доста по-малък автомобил от S-класата. Наистина благодарение на адаптивните си амортисьори моделът на Mercedes се носи по кривите с почти същата скорост, но действа според мотото “Спокойно, не сме на състезание.” Естествено, при подобни общи настройки първенец в раздела за динамика на пътя става високо мотивираното BMW – и то с отчетлива преднина.
“Седмицата” показва обаче, че една кормилна уредба може да бъде и свръхмотивирана. При движение по магистрала тя предава към волана дори дребни подробности от настилката. По подобен начин се държи и окачването, което кара автомобила да подскача при по-груби неравности и да се тресе върху напречните фуги, особено когато са по-нагъсто. Това става дори в режима Comfort на регулираните в три степени амортисьори. С подобаващата за един луксозен лайнер невъзмутимост 730d преодолява единствено дългите вълни по пътното платно. В Audi пък пасажерите така и не успяват да се насладят на ласкавите обятия на окачването, каквото може би са очаквали в автомобил от такъв клас.
В директен двубой
За пореден път и в този тест еталонът в раздела за комфорт се оказва S-класата – за да се убедите в това, е достатъчно само да се прехвърлите от оскъдно тапицираните седалки на Audi в мъхестите кресла на Mercedes. Единствено тук при движение с висока скорост можете да се наслаждавате на пиесите на Бах в изпълнение на Глен Гулд, без да бъдете смущавани от никакви досадни шумове.
При оценката за комфорт 730d е принуден да отстъпи, но после отново си връща позициите със своя превъзходен шестцилиндров дизел. В състезанието за по-нисък разход системата EfficientDynamics на BMW побеждава, макар и с малко, Blue Efficiency – новата стратегия за икономии на Mercedes, приложена в базовата дизелова версия на S-класата. При последната сервопомпата на кормилната уредба работи само когато водачът върти волана, а при престой на светофар седемстепенната автоматична трансмисия на S 320 CDI автоматично превключва в положение N, за да ограничи загубите от хидравличния преобразувател. Това обаче дава ефект само в града и при задръстване, но не носи предимства при измерения разход в теста.
За сметка на това може да се установи известен недостатък по отношение на комфорта. Ако при зелен сигнал на светофара натиснете бързо педала на газта, ще усетите включването на ходовия режим във вид на леко дръпване. През останалото време обаче трансмисията на Mercedes се държи изключително спокойно и позволява на водача да сърфира върху вълната на въртящия момент, докато при нужда от повече мощност автоматикът на BMW превключва на по-ниски предавки доста припряно.
Ами Audi? Неговият грубоват дизел сякаш е дошъл от предишна епоха – поради това A8 3.0 TDI наблюдава мача между 730d и S 320 CDI през оградата на стадиона. Като най-евтин автомобил в теста той печели само раздела за разходите и завършва победен на последното място. Фактът, че “седмицата” с изцяло новата си конструкция печели това сравнение, едва ли ще учуди някого – изненадващо е по-скоро, че тригодишната вече S-класа я следва плътно по петите благодарение на изключителния си комфорт.
Излиза, че дори ако имате парите и волята да си напазарувате автомобил от луксозния клас, изборът няма да е съвсем лесен.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. BMW 730d - 518 точки
Мощният и икономичен дизел с отлични маниери на работа компенсира представянето на окачването, в чиято настройка определено преобладава стремежът за динамично поведение. Работата с i-Drive вече не предизвиква недоумение у никого.
2. Mercedes S 320 CDI - 512 точки
Никой не се грижи толкова добре за своите пътници – както и досега, S-класата е символ на максималния възможен комфорт, а не толкова на динамиката на пътя. Blue Efficiency не носи онова предимство по отношение на разхода, което би направило възможна иначе близката победа.
3. Audi A8 3.0 TDI Quattro - 475 точки
А8 вече не е в първа младост и това се забелязва в комфорта на окачването, седалките, задвижването и ергономията. По отношение на оборудването за безопасност автомобилът силно изостава, печели точки само с цената си и най-ниските разходи за поддръжка.
Технически данни
1. BMW 730d - 518 точки | 2. Mercedes S 320 CDI - 512 точки | 3. Audi A8 3.0 TDI Quattro - 475 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 245 к. с. при 4000 об./мин | 235 к. с. при 3600 об./мин | 233 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,4 сек | 7,8 сек | 7,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 39 м | 39 м |
Максимална скорост | 245 км/ч | 250 км/ч | 243 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,3 л | 9,6 л | 9,9 л |
Базова цена | 148 800 лева | 148 420 лева | 134 230 лева |
SpeedyMan
Е то тази А8-ца е доста стара вече. Като излезе новия модел до година ще видим пак как са нещата ;)
aide na germanskoto
nai mi e kef da gledam nqkoq mutra da minava prez bg dupkite s nqkoq ot tez trite tuka :)
alive_7
браво на бмв,макар че новата седмица не ме очарова с визия,отвътре е пълна с технологии.аз лично очаквах външно да е нещо като cs-concept