В конфигуратора на Audi А8 открихме модел, за който от фирмата не казват нищо
В Audi нямат причини да крият своя дизелов V8 модел. Той е дори по-силен от S8. Но производителят избягва да говори за A8 60 TDI.
Пълното име на модела е Audi A8 60 TDI quattro tiptronic и той се появи ненадейно в конфигуратора на Audi. Луксозният седан с дизелов V8 мотор струва в Германия 115 171 евро. При запитване от Audi потвърждават само, че A8 действително се предлага с такъв двигател и моделът е можело да бъде поръчан още от 12 декември 2019 г. Сега вече може и да бъде купен – заинтересовани клиенти, изминаващи редовно дълги разстояния, вече са си осигурили дълги версии с пълното название на модела.
Познат двигател от гамата на концерна
Визуално A8 с дизелов V8 мотор не се отличава от своите събратя от същия модел – той може да бъде разпознат единствено по надписа в задната част. Под предния капак е разположен агрегатът от серията EA898, разработена от инженери на Audi за целия концерн VW. Двигателят се предлага от 2016 г. – може да бъда открит както в Porsche Panamera, така и в Bentley Bentayga. Само че Porsche и Bentley наскоро обявиха раздяла с дизеловите версии. Въпреки това обаче конструкторите продължиха да усъвършенстват 4,0-литровия дизел.
По-силен, отколкото в Touareg
В А8 най-новата версия на V8 TDI има мощност 435 к.с.; максималният въртящ момент възлиза на 900 Нм и е налице между 1250 и 3250 об./мин. За сравнение: Въпреки че S8 с бензинов V8 мотор разполага със значително по-висока мощност (571 к.с.), той натоварва коляновия си вал със 100 нютонметра по-малко. С дизеловия V8 тежащата най-малко 2265 кг лимузина с двойно предаване се изстрелва до 100 км/ч за 4,4 секунди (S8: 3,8 сек), при 250 км/ч се намесва електронният ограничител. Обявеният от Audi среден разход по WLTP възлиза на осем до 8,7 литра на 100 км, според NEFZ това разстояние се изминава средно със 7,2 литра дизел.
Още от май 2019 г. VW използва големия дизел за своя Touareg V8 TDI – само че при същия въртящ момент моделът на Volkswagen е принуден да се задоволи с 13 к.с. по-малко. От юли 2019 г. V8 моторът се предлага и в Audi SQ8 TDI, а от септември миналата година и в SQ7 TDI.
Загадъчно мълчание
Защо Audi просто предлага версията A8 60 TDI между другото, без да съобщи официално нищо за нея – това си остава загадка. От Инголщат не са показали дори снимки, в случай че такива изобщо съществуват. Това не може да се дължи на проблеми с мотора – все пак той работи вече цяла година в SQ8. Може би сега Audi държи да се представя в светлината на електрическата мобилност и залага изцяло на e-tron моделите. Но и тази идея не е съвсем безупречна – в момента e-tron се продават толкова добре, че не се нуждаят от изкуствена PR подкрепа.
Заключение
Въпреки че от Audi просто си мълчат за A8 60 TDI с осемцилиндров дизелов мотор, той съществува. Версията е налице в конфигуратора срещу базова цена от 115 171 евро и действително може да бъде купена – екземпляри с номера, които изглеждат сякаш поръчани от частни клиенти, вече се носят като вихър по германските аутобани.
Странно е, че от Audi не са излезли с прессъобщения за мощния дизел в луксозната си лимузина и дори сега не искат да обсъждат въпроса. Вярно е, че някога V8 моторът беше сред дизелите с подправени данни и дискредитира дори модел като Porsche Cayenne, но днес агрегатът е вече ултрачист, както доказаха скорошни тестове – пък и машината вече е на служба в големите SUV модели на Audi. Тъй че не виждаме основание някой да се срамува от сравнително икономичния луксозен седан с динамични показатели на спортен автомобил.
Текст: Грегор Хебермел