Нашият тест разкрива какво освен красиви форми може да предложи новият модел
Едва ли някой би оспорил, че Audi e-tron беше наистина интелигентен ход, който успя да впрегне две от най-мощните тенденции в съвременното автомобилостроене – поощряваната с всякакви средства и методи електрификация и нестихващия потребителски апетит към crossover и SUV автомобилите. Сега версията Sportback прибавя към това и пословичната елегантност на спортните купета, а крайният резултат е наистина впечатляващ от естетическа гледна точка.
Виртуални огледала
Преди да отговоря на въпроса как изглежда всичко това на пътя, трябва да изясня за себе си отговора на един друг въпрос – как ще се справя с виртуалните огледала? Според статистиката в Инголщад, около половината от клиентите на e-tron поръчват тази уникална за пазара екстра, която спомага за подобряване на аеродинамичното съпротивление и придава футуристична нотка във външния дизайн. Висококонтрастните OLED екрани настройват автоматично ракурса и картината в зависимост от условията на движение (магистрала, паркиране и т.н.), но въпреки искреното ми желание да свикна с изображенията от камерите, засега оставам почитател на конвенционалните огледала. Но да прекратим експериментите с паркирането и да потегляме.
Познавачите на продуктите на Audi бързо ще се почувстват като у дома си зад волана на e-tron Sportback. От перспективата на водача и неговия спътник на предната седалка се откриват минимални различия с останалите продукти на марката – стилистиката и материалите са на върхово равнище, а цялостната ергономия и комфортът в интериора не предизвикват никакви съмнения и колебания.
Типично за електромобилите, стартът на силовия тракт протича тихо и почти неусетно – натискам бутона, дръпвам леко скоростния лост и e-tron напуска двора на Audi Forum в Инголщад. Павираната настилка дава добра възможност на S-Line окачването с 20-цолови колела да покаже възможностите си по отношение на комфорта. Двукамерните пневматични пружини и теглото от 2,5 тона се оказват отлична комбинация в това отношение и Sportback се плъзга леко по неравностите, загатвайки за стегнатите настройки на ходовата част фино и на много заден план. Амортисьорите реагират изключително добре и за друсане не може да става и дума.
Вариант с 230 кВт
Цялостното впечатление от поведението на пътя се доминира от работата на окачването и комфорта на задвижването на Sportback, който при пазарния старт на модела Audi ще предлагат в два варианта. Базовата версия e-tron 50 е с максимална мощност 230 кВт и акумулаторна батерия с капацитет 71 кВтч, а по-мощният 55 използва малко по-голяма батерия (95 кВтч) и предлага по-високи стойности на въртящия момент (664 Нм) и максималната мощност (300 кВт). Според традиционните мерки това означава 408 к.с. и никак не е малко дори на фона на обстоятелството, че дори и без товар теглото на новия модел надхвърля 2500 килограма.
В интерес на истината, човек не остава с впечатлението за прекомерен прилив на мощ в e-tron и това в случая следва да се възприема като абсолютен комплимент. Електрическото Audi наистина е способно на шеметно ускорение и се нуждае от по-малко от шест секунди за спринта от 0 до 100 км/ч, но не държи да превръща тези възможности в някаква форма на шоу. Разгръщането на мощността е плавно, позволява фино дозиране и отговаря точно на желанията на водача. Това прецизно поведение е и един от факторите, спомагащи за увеличаване на автономния пробег, защото много рядко се налага човек да изисква от двата асинхронни електродвигателя повече от разумното.
Плавна рекуперация
Според изискванията на WLTP и на хартия, пробегът на новия модел достига 446 километра, но в реални пътни условия е по-добре да планирате пробег от максимум 350 километра. Според създателите си, Sportback успява да постигне и с десет километра по-продължително пътуване от оригиналния e-tron благодарение на своята по-аеродинамична форма. Склонни сме да допуснем подобна разлика, но все пак е важно да споменем, че около 30% от пробега се генерира от ефектите на рекуперацията, чиято степен по време на път може да се регулира удобно чрез планките на волана.
Игрите със степента на възстановяване на енергията обаче не бива да преминават определена разумна граница, защото простата термодинамична логика сочи, че всяко превозно средство се движи най-ефективно в случаите, в които се движи по инерция с минимално съпротивление – за ускорението след намалената от ненужно високата степен на рекуперция скорост винаги е необходима повече енергия, отколкото е генерирана в обратния процес. За силовата електроника на e-tron няма никакво значение дали ще контролирате рекуперацията с планките на волана или с внимателни движения на педала на газта – законите на физиката си остават в сила…
Докато си играя с тези мисли, Sportback фучи чевръсто и сякаш без никакво усилие по хълмовете на баварската провинция. Преодоляването на бързите завои за новия модел е почти толкова леко предизвикателство, колкото и плавното и напълно безшумно плъзгане по правите с висока скорост. Леко пестеливото по отношение на обратната връзка кормилно управление в началото се усеща малко странно, но много по-трайно впечатляние в крайна сметка оставя теглото, което независимо от всички магии на окачването неизменно напомня за себе си при по-амбициозен подход към завоите.
Скоро слънцето се спуска към хоризонта, редкият трафик става по-наситен и изнервeн с наближаването на Инголщад, където вече очакват яркочервения Sportback. Бързам да направя една последна проба на задните седалки, където таванът е с 20 милиметра по-нисък от този при стандартния e-tron. Не, няма никаква опасност за прическите дори на по-едри на ръст персони. Кабелите и останалите принадлежности за зареждане са прибрани в допълнителното отделение под предния капак, но този път няма да са ни необходими – показанието за наличния автономен пробег на таблото обещава 280 километра, а до Аudi Forum ми остават само още 20.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Формулата на успеха при Sportback е известна – по-изискани форми отвън и по-ограничен простор в интериора. Тя не е по-различна и при новата версия на e-tron, която е доста близо до идеала за комфортен
Teкст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Волфганг Грьогер-Майер