Автономен„частен самолет за пътя“ е визия на предстоящия луксозен флагман на марката
Audi показа елементите на изцяло електрическия и силно автономен наследник на своя луксозен флагман A8 с футуристичната концепция Grandsphere на тазгодишното автомобилно изложение в Мюнхен.
След неотдавнашното разкриване на подобна на бъдещето концепция Skysphere - Grandsphere се описва като „частен самолет за пътя“ и, както е в случая със Skysphere и предстоящите концепции Urbansphere, тя е проектирана предимно около нейния капацитет за ниво 4 автономно шофиране.
Audi казва, че концепцията е най-близката от триото Sphere към бъдещ сериен модел, в този случай луксозният флагман на Project Artemis, който ще смени A8 в горната част на гамата от седани на Audi, когато той влезе в продажба през 2025 г. след дебют през 2024 г.
В съответствие със самоуправляващото се управление, Grandsphere е проектиран „отвътре навън“, за да осигури обстановка в стил салон, когато не е необходим човешки принос за неговото управление. Воланът и педалите се прибират например в преградата. Задните врати се отварят назад и няма В-колони, за да се увеличи максимално пространството и ефирността на кабината. Пътниците се посрещат на борда с „индивидуално подредени дисплеи и околна светлина“, а климатичният контрол и седалките се настройват автоматично според предпочитанията на обитателите им веднага щом седнат.
Информационно -развлекателната система на Grandsphere е програмирана да възобновява съдържание, което се е възпроизвеждало на преносими устройства на пътниците преди влизане в автомобила . Екранът от страната на шофьора ще показва например всички незавършени новинарски статии, а екранът на пътника ще възобнови всички незавършени видеоклипове.
„Първият клас вече се премести на предния ред“, казва Audi, тъй като управлението на автомобила вече не е изрично запазване на шофьора. По този начин предните седалки са проектирани за максимален комфорт, с възможност за сгъване до 60 градуса, въпреки че обширният интериор позволява почти еднакво пищна настройка отзад, където пътниците седят на пейка в стил диван с централен подлакътник. Това е концепция, ориентирана към лукса, въздухът се филтрира, контролира температурата и дори ароматизира, ако е необходимо, и всеки пътник получава комплект високоговорители, които са "нечути за други пътници". Между предните седалки има охладител с две чаши и специално проектирана бутилка за напитки.
Забележително и необичайно е, че няма видими екрани, циферблати или физически контроли при влизане в кабината на Grandsphere, където дизайнерите се стремят да постигнат „цифров детокс“. При стартиране изпъкналостите в интериора показват съответните данни и дисплеи на всеки пътник, докато сензорната лента под основния преден дисплей позволява незабавно превключване между разделите, а шофьорът може да използва ротационен сензорен бутон MMI менюта. Движенията и жестовете на очите могат да се използват за същите функции в напълно автономен режим и тъй като Grandsphere научава предпочитанията на своите потребители, в крайна сметка може да „даде лични предложения“ на всеки потребител.
С дължина 5350 мм, широчина 2000 мм и междуосие 3190 мм, Grandsphere е много по-голям дори от версията на A8 с дълго междуосие, но Audi подчертава, че това е по-скоро автомобил GT с четири врати, отколкото традиционен седан, с елегантен силует, който идва "направо от аеродинамичния тунел". Като такъв, той разполага с дълъг капак, въпреки електрическите си основи, а задната част е силно опростена за оптимална аеродинамична ефективност. Не е ясно колко тясно ще бъде евентуалният сериен автомобил, но почти сигурно ще загуби необичайните 23-инчови джанти.
Концепцията използва платформата PPE, разработена в партньорство с Porsche, която ще подкрепи новите Q6 E-tron и Macan EV през следващата година. Автомобилът има 120 кВтч батерия, способна да зарежда със скорост до 270 кВт и предлага автономен пробег от над 750 км, и двумоторен задвижващ механизъм на четирите колела, генериращ 711 к.с.и 708 Нм. Ускоряване малко над 4,0 сек, но има регулирана максимална скорост за запазване на енергията.
Audi признава, че „системата на задвижване и манипулирането вече не са на върха на спецификациите на дизайна в това ново поколение автомобили“, но когато попитаха дали автомобилите с автономни възможности ще привлекат вниманието на запалените шофьори, стратегическият шеф Филип Гюндерт каза: "Ние сме много фокусирани върху предоставянето на свобода на избора на нашите пътници и шофьори.
Този автомобил е фокусиран върху автономното шофиране, но, разбира се, все още искаме да запазим това усещане и тази тясна връзка." Той подчерта „усещането за монокок“, осигурено от волана и разположението на седалката, и каза, че пътникът може да реши дали иска „да се наслаждава на шофирането“ или все пак да кара сам. Grandsphere разполага с кормилно управление на задния мост, адаптивни амортисьори и активно въздушно окачване, управлявано от камерата, всичко в името на запазване на динамична пъргавина, въпреки размера си.
Въпреки че Grandsphere се занимава с премиум технологии и предлага луксозно изживяване, технологията му ще се спуска до по-малки автомобили в продуктовата гама от новата ера, потенциално с поглед към услугите за придвижване и споделени решения за мобилност.
„Това определено се опитваме да направим“, каза Гюндерт. "Ще разберем какво е възможно, какво искаме ние и нашите клиенти и как си представяме бъдещето, и след това, разбира се, ще го внесем в по-малки автомобили , със сигурност, но и за бъдещи решения, които надхвърлят притежаването на автомобил. Вижте, че разбирането на нашите целеви клиенти за прогресивния лукс не означава непременно повече притежаването на автомобил."
Третата и последна концепция на Sphere на Audi - SUV-образната Urbansphere, ще бъде показана преди следващия юли и се очаква да се възползва от елементите на концепцията AI: ME от 2019 г., която сама предвиди компактен електрически кросоувър за града.