Три автомобила от популярния малък SUV сегмент с предно предаване и бензинови мотори
Днeс SUV и кросоувър моделите завладяват и В-сегмента. Audi Q2 и Opel Mokka X обогатиха този автомобилен клас през 2016 г., а представената още през 2014 г. Mazda CX-3 контрира с един малък фейслифт. Дали със своя двулитров атмосферен бензинов мотор тя ще успее да се наложи в теста над моделите с даунсайзинг турбомотори?
Ако целият живот беше само една викторина и трябваше да отгатнете кой от тези три SUV модела е най-продаваният, вероятно бихте посочили грешен отговор. Ще ви издадем любезно тайната още в началото – той е Opel Mokka, който след фейслифта от 2016 г. носи добавка X към името си и заема второ място след VW Tiguan в статистиката за новорегистрирани SUV автомобили в Германия през 2017 г. Над 15 000 екземпляра от него са продадени до май 2017 г. Със сравнително голямо изоставане го следва Audi Q2 с около 9700 продадени бройки, в сравнение с които и 6-те хиляди продажби на Mazda CX-3 не изглеждат зле.
В теста се състезават малки SUV модели с предно предаване
При това Q2 е само първа лястовица; концернът VW заплашва да залее доскоро непознатия пазарен субкомпактен SUV сегмент с истинска вълна от модели: Skoda Karoq, Seat Arona und VW T-Roc вече са в пълна готовност. Засега Q2 развява знамето на концерна – конкретно в този сравнителен тест с двигател 1.4 TSI със 150 к.с., трансмисия с два съединителя S tronic и предно предаване. Впрочем при това Audi двойно предаване Quattro се предлага само в комбинация с 2.0 TDI мотора, също със 150 к.с.
Opel Mokka X се присъединява към групата също с 1,4-литров турбомотор и предно предаване, но с механична трансмисия като при Mazda. В съчетание със съпоставимия като мощност двулитров бензинов двигател обаче CX-3 се предлага основно с двойно предаване.
Mazda CX-3 е по-евтина и по-лека
Вместо монтирания по желание шестстепенен автоматик обаче тестовият автомобил носи на бора си изключително разточителното оборудване Kizoku Intense, което повишава цената в Германия до 27 490 евро. За версията Exclusive Line тя би била 24 990 евро, но в този случай разликата от 2500 евро е много добра инвестиция. 18-цолови алуминиеви джанти, камера за заден ход, асистенти за спазване и за смяна на лентата, head-up дисплей, свързване със смартфон, частично кожена тапицерия и други подобни неща са серийни при върховото ниво, а като екстри с доплащане остават почти само техническият пакет с адаптивен темпомат за 1200 евро, навигацията за 690 и лакът металик. Така CX-3 прави чест на името си, понеже на японски Kizoku означава лице, принадлежащо към аристокрацията.
Както знаем, Mazda си позволява екстравагантността да предлага в този и други класове атмосферни бензинови мотори. Работен обем вместо турбо, при което бензиновият Skyactiv е всичко друго освен нискотехнологичен двигател. Независимо от това в нашето сравнение той не се представя напълно убедително. Въпреки номинално значителната си мощност той се усеща като много тромав, реагира с леко нежелание на подаваната газ и при високи обороти излъчва некрасиво бръмчащи честоти. 150 к.с. в един доста малък автомобил – това би трябвало да е доста самоуверен мотор, нали? Не и в този случай. Независимо че моделът на Mazda със своите 1283 кг е най-лекият от триото, той с големи усилия успява да следва по-енергичните представители на Audi и Opel – въпреки много добре и отчетливо превключващата шестстепенна предавателна кутия. По отношение на сцеплението обаче никой от групата не може да се мери с него – двойното предаване с ламелен съединител се проявява ненатрапчиво и ефикасно.
Слабо място са спирачките
Не толкова добре стоят нещата при спирачките – понеже това е поредният тест, в който Mazda показва твърде скромно спиране и получава в тази дисциплина само три от 30 възможни точки. Тук и доброто оборудване за безопасност не помага особено, когато не е наред нещо толкова елементарно. За сравнение: в същата дисциплина моделът на Audi получава цели 10 точки. Така с доста малка дистанция CX-3 остава на трето място в това сравнение, още повече, че не блести с нищо особено по отношение на комфорта, вътрешния простор и качеството на изработка.
Просторният Opel Mokka X
С няколко точки повече достига финала Mokka X, която след фейслифта разполага със значително по-качествен интериор. Освен това автомобилът е получил много добри адаптивни LED светлини, които в изпитваната версия Innovation са налице без доплащане. С бензиновия турбомотор със 140 к.с. моделът фигурира в ценоразписа срещу 25 375 евро и с това е по-евтин от участващите в теста конкуренти. Фактът, че тестовият автомобил не разполагаше нито с двойно предаване, нито с автоматик, не беше задължително недостатък – първо, понеже механичната предавателна кутия на Opel е подходящо степенувана и превключва с лекота и второ, защото сдържаният темперамент на четирицилиндровия мотор не изтощава прекалено способностите на предните колела да създават сцепление.
Наистина моторът върши работата си малко по-бодро и равномерно от двигателя на Mazda, но и при него никога не възниква усещане за изобилие от мощност. За съжаление обаче той не проявява подобна сдържаност при разхода на гориво. От своя страна моделът на Opel притежава други предимства. Несъвсем маловажна сред тях е високата „точка на таза”. Под това понятие се има предвид височината, на която плува над пътя тазобедрената става на водача. 60 сантиметра се смятат за стойност, поносима и за недотам кръшни клиенти. Защото всички изменения в съзнанието и настроенията на публиката не са променили съществено обстоятелството, че мнозина от по-възрастните купувачи предпочитат SUV моделите, понеже точката на таза и височината на покрива им позволяват по-малко затруднително качване и слизане.
Според актуално изследване на един портал за сравняване на застрахователни услуги Mokka е един от автомобилите с най-възрастни клиенти в своя сегмент. Те би трябвало да се радват, понеже тук седят като на трон 625 милиметра на пътя. В Q2 те биха седели с шест, а в ниския CX-3 дори с 8,5 сантиметра по-ниско. Какво друго можем да кажем за популярния SUV модел на Opel? Това, че разполага с радващо просторен и гъвкав интериор и багажник, както и с удобни седалки, и че комфортът на возене не е толкова плавен като в Audi, но пък е по-приятен, отколкото в Mazda. Заедно с изгодния баланс на разходите това е достатъчно за второто място.
Audi Q2 – скъпо и доминиращо
Въпреки това превъзходството на Q2 си остава съвсем отчетливо – независимо че оценката за цените му е отнела доста точки. С S tronic и спортно оборудване малкото Audi струва в Германия почти 30 000 евро, а с най-важните екстри сметката бързо набъбва до 40 000 евро. Много пари за един малък SUV от класа на Polo, дори при положение че предлага срещу тях доста неща – например много добрия, равномерно и тихо работещ задвижващ блок. Турбокомпресорният 1,4-литров бензинов мотор не създава шум и вибрации, предавателната кутия с два съединителя сменя степените усърдно и почти незабележимо, а задвижващите колела само в много крайни случаи започват да рият разтревожено асфалта.
В добавка към това моторът е и с най-нисък разход и осигурява най-добри динамични показатели, въпреки че Q2 не принадлежи към леката категория. Наистина Mokka X е с 18 кг по-тежка, но 1339 кг собствено тегло никак не са малко за един автомобил, дълъг 4,20 м. За добро оползотворяване на пространството говори обстоятелството, че макар и доста по-къс от CX-3 и Mokka, Q2 не предлага по-малък вътрешен обем – наред с другото и понеже е с най-дълго междуосие и с най-къси надвеси в това трио. Така, особено отпред, човек седи много удобно в малкото Audi – мястото и качеството са достойни за елитен автомобил.
В съзвучие с общото впечатление за висока класа е и еластичната ходова част, която в тестовия автомобил обаче е облагородена със струващите 800 евро адаптивни амортисьори. С тях Q2 преодолява меко неравностите – във всички случаи по-добре от Opel Mokka или от неспокойната Mazda CX-3. По отношение на водимостта моделът на Audi също превъзхожда останалите; на път със завои се усеща като по-чевръст и по-лесен за контролиране. Причината да не изпълнява по-бързо упражненията за динамика на пътя се крие в свръхпредпазливата настройка на ESP, която възпира автомобила по-скоро твърде рано, отколкото твърде късно. А при същинското спиране той е просто с една класа по-добър. Но това вероятно бихте отгатнали с лекота във всяка викторина.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Audi Q2 1.4 TFSI - 413 точки
С комфортна ходова част, високо качество и икономично задвижване Q2 се налага над съперниците. Но предлаганото пространство е само на средно ниво и цената и много висока. Истински премиум модел.
2. Opel Mokka X 1.4 Turbo - 378 точки
Mokka X се харесва с гъвкавата си вътрешна подредба, удобните седалки и чудесния простор. Немощният мотор, високият разход и тромавата управляемост обаче не будят особени симпатии.
3. Mazda CX-3 G 150 AWD - 370 точки
CX-3 е повече кросоувър, отколкото SUV, предлаганото пространство и комфортът не са съвсем на нивото на конкурентите. Въпреки това с малко по-добри спирачки щеше да се класира наравно с Mokka.
Технически данни
1. Audi Q2 1.4 TFSI | 2. Opel Mokka X 1.4 Turbo | 3. Mazda CX-3 G 150 AWD | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1395 куб.см | 1364 куб.см | 1998 куб.см |
Мощност | 150 к.с. (110 кВт) при 5000 об./мин | 140 к.с. (103 кВт) при 4900 об./мин | 150 к.с. (110 кВт) при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
250 Нм при 1500 об./мин | 200 Нм при 1850 об./мин | 204 Нм при 2800 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,7 сек | 9,4 сек | 9,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,0 м | 38,3 м | 39,8 м |
Максимална скорост | 212 км/ч | 196 км/ч | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,5 л/100 км | 8,2 л/100 км | 8,0 л/100 км |
Базова цена | 29 250 евро (в Германия) | 25 375 евро (в Германия) | 27 490 евро (в Германия) |