Време е Audi Q2 да бъде подложен на пълната тестова програма на auto motor und sport
Време е Audi Q2 да бъде подложен за първи път на пълната тестова програма на auto motor und sport. Докато колегите подреждат конусите по изпитателното трасе и настройват измервателната апаратура, ние имаме още малко време да разгледаме по-подробно какво предлага най-малкият Q-модел от Инголщат. Със своите 4,19 метра Q2 е с около 20 сантиметра по-къс в сравнение с Q3, A3 Sportback също е с 13 см по-дълъг. И все пак, въпреки че задните светлини силно напомнят на Polo, автомобилът ни най-малко не изглежда като представител на малкия клас, междуосието му е доста дълго, а задната следа е с 27 мм по-широка спрямо тази на A3 например. Качването през неособено широките задни врати е лесно, а просторът на задните седалки е неочаквано голям – по отношение на мястото за краката на пътниците на втория ред Q2 дори превъзхожда с една идея Q3. Освен това пътниците отзад се радват на много удобно оформена задна седалка, чиято облегалка е делима и може да се сгъва в съотношение 40 : 20 : 40. Ако бъде сгъната само средната й част, получавате пълноценен четириместен автомобил с удобна ниша за товарене на спортна екипировка или по-обемист багаж. Търсенето на трикове за повече гъвкавост като например регулируема в хоризонтална посока задна седалка остава напразно. На дълги разстояния начинът, по който са разположени куките за закрепване на детски столчета на задните места, се оказва доста неудачен, тъй като те имат склонността да дразнят задните части на пасажерите.
По-достъпен от A3 Sportback
С оглед на компактните външни размери номиналният товарен обем от 405 изненадва приятно, достъпът до него също е сравнително удобен. Различни мрежи, странични ниши за дреболии, както и допълнителен „тайник“ под основното дъно на багажника осигуряват добра функционалност. Практично решение: подвижното дъно може да бъде фиксирано във вдигнато положение, така че ръцете ви да останат свободни за товаро-разтоварни дейности. За осветяването на багажното отделение се грижат две доста ярки LED лампи.
Типично за новите модели на Audi, интериорът на Q2 разполага с голям контрастен TFT екран, който замества традиционните контролни прибори. Стига да пожелаете, на него основно място може да заемат графиките на навигационната система и по този начин инвестицията в предлагания като опция Head-up би могла да бъде спестена. Казваме това, тъй като поради свързани със свободното пространство съображения Audi са избрали сравнително просто решение, при което показанията вместо на челното стъкло се прожектират на малка стъклена повърхност на таблото, с което функционалността определено отстъпва на класическата технология от този тип.
Вътрешността на модела допада с типичната за SUV висока позиция на седене (предните места са монтирани с 8 сантиметра по-високо в сравнение с A3), с множество места за предмети и с почти безупречно качество. Защо почти? Краткият отговор е, че тъй като Q2 е с една идея по-евтин от А3 Sportback, на определени места е спестено от материалите, което личи по някои пластмасови детайли от вътрешната страна на вратите, или пък по жабката, която няма мека облицовка от вътрешната си страна.
Стига обаче сме се вглеждали във фуги, пластмаси и повърхности – колегите са готови, тестовият полигон е пред нас и е време да потегляме. TDI двигателят със 150 к.с. е позициониран между 1,6-литровия базов дизел със 116 к.с. и върховото изпълнение на двулитровия мотор, което разполага със 190 к.с. Средният от трите TDI мотора е идеалното решение за този малък SUV, който с пълно оборудване и двойно предаване отчете около 1,5 тона на кантара.
Благодарение на системата Quattro 150-те конски сили се предават без загуби към пътя, а ускорението от място до 100 км/ч отнема само 8,6 секунди. Дори при откровено неикономичен стил на шофиране през голяма част от теста, TDI моторът се задоволи със среден разход от 6,9 литра на 100 км. Ако бъдете малко по-внимателни с десния си крак, без никакви затруднения може да постигнете и петица преди десетичната запетая на разхода. Фактът, че моделът е малко по-икономичен от Skoda Yeti със 150 к.с., се дължи най-вече на ниския коефициент на обтекаемост, който при Audi се равнява на едва 0,30, както и на седемстепенната трансмисия с два мокри съединителя, която се монтира при вариантите с максимален въртящ момент над 320 нютонметра. Нейната седма предавка на практика е понижаваща и поддържа оборотите на впечатляващо ниски равнища: при 100 км/ч моторът работи с малко под 1500 об./мин. В режим Efficiency при отпускане на газта Q2 се възползва от функцията за отцепване на силовия тракт, или казано по-просто – за движение по инерция. Системата старт-стоп също е настроена за максимална икономия и изключва двигателя при скорост под 7 км/ч.
И все пак това Audi има нещо повече своята икономична, прагматична и разумна страна: благодарение на серийното прогресивно управление, чиято настройка автоматично става по-директна с увеличаването на ъгъла на завиване, компактният автомобил с двойно задвижване доставя истинско удоволствие от всеки завой по пътя със своето прецизно поведение и слабо странично накланяне. Още едно преимущество на кормилната уредба с променлива настройка: малкият Q никога не се усеща неприятно нервен и въпреки скромните си размери показва изключително стабилно праволинейно движени.
Сигурно пътно поведение
В тестовете за пътно поведение Q2 не показа никакви неприятни изненади – той е предвидим, лесен за овладяване и не показва склонност към своенравничене. Това, че усещането за пъргавина не е на върхово ниво, се дължи най-вече на факта, че системата за стабилност не може да бъде изключена изцяло. Дори в режим „ESP off“ спирачните намеси в граничен режим са повече от осезаеми. Със скорост от 56,9 км/ч Q2 е на средно равнище в слалома – тук A3 Sportback 2.0 TDI е с цели 7,6 км/ч по-бърз.
Въпреки това сме убедени, че предлаганата динамика ще бъде напълно достатъчна за повечето представители на целевата аудитория, към която е насочен моделът, още повече, че комфортът също си го бива: адаптивните амортисьори се справят много професионално с абсорбирането на резки неравности, без да залитат към неприятно клатене по вълнообразна настилка. По лоши пътища особено силно впечатление прави високата устойчивост срещу усукване на каросерията – неприятни шумове липсват напълно. За усещането за спокойствие по време на пътуване допринасят също така отличните спирачки, чието действие почти не отслабва дори при продължителни натоварвания. Нивото на шумове в купето е приятно ниско.
Q2 не си позволява никакви съществени слабости. В момента компактните SUV модели се радват на по-голямо търсене от когато и да било, така че упехът изглежда гарантиран.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Audi Q2 2.0 TDI Quattro
Без да му се налага да се бори с характерното за един класически SUV ненужно високо тегло, прагматичният Q2 съчетава качествата на чевръст модел от компактния клас с висока позиция на седене и добър обзор, като наред с това е комфортен и икономичен.
Технически данни
Audi Q2 2.0 TDI Quattro | |
---|---|
Работен обем | 1968 куб. см |
Мощност | 110 кВт (150 к.с.) при 3500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
340 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,0 м |
Максимална скорост | 209 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,9 л/100 км |
Базова цена | 69 153 лева |