Въпреки че се движат повече из каньоните на големия град, отколкото през скалисти теснини, компактните SUV модели показват готовност за инцидентни бягства от всекидневието. Дали успешно продаваният BMW X1 трябва да се страхува от новите си конкуренти Audi Q3 и Range Rover Evoque, ще изясни сравнителният тест на трите автомобила с двойно предаване и четирицилиндрови дизелови мотори с добра тяга.
Вие сте стеснителна натура? Преди да излезете на стълбищната площадка, се ослушвате дали там има някого? Не искате, докато зареждате автомобила си, разни непознати да го зяпат и да цъкат се език? Тогава, за бога, не си купувайте Range Rover Evoque! За един социофоб всекидневието с малкия Range се превръща в истински ад. А за всички останали важи съветът да се обличат по-добре дори в неделя сутринта, когато отиват с автомобила до баничарницата за кифлички – почти сигурно е, че ще се запознаят с много нови хора. С острия, присвит поглед на фаровете си, с ниския покрив и намекващия за изобилие от тестостерон силует, Evoque изглежда до колегите си Audi Q3 и BMW X1 като рапър сред естрадни звезди.
Творческо вдъхновение
Цяло щастие е, че „Бейби Рейндж” спази всички обещания на смелата студия LRX от 2008 година. Още повече, че творческото вдъхновение на дизайнерите не е пресъхнало и в интериора. В изпитваната версия Prestige моделът с четири врати приема своите пасажери в уникална за този клас атмосфера, която няма защо да се бои от сравнение дори с луксозните SUV модели на марката. Например многоцветната кожа с декоративни шевове по арматурното табло изпъква пред погледа подобно на солидните алуминиеви планки, които приличат не на залепени декорации, а на носещи части от масивна конструкция. Цялото зрелище се допълва от възприетия от Jaguar диск за избор на режимите на автоматичната трансмисия, който след стартиране на двигателя бавно започва да бръмчи, очаквайки ръката на водача.
За радост смелата форма не е свързана с прекомерни практически неудобства. Въпреки снишения покрив пълнолетните пътници се качват в кабината без усилия и се разполагат съвсем спокойно както на предните, така и на задните седалки. Освен това красавецът с двойно предаване поглъща големи количества багаж, който наистина трябва да се товари през висок заден праг, но пък може да бъде закрепен на специални релси с халки върху почти равния – и при сгъната задна седалка – под на багажното отделение. В това отношение дори множество комби модели не могат да се похвалят с нещо повече.
При толкова много усилия, вложени в оформлението, лесно можем да простим твърдите пластмаси в долната част на интериора и тесните амбразури, затрудняващи погледа назад. По-трудно е да проявим снизхождение към сложния за управление мултимедиен блок с флегматично реагиращ сензорен екран, който изглежда недобре изпипан заради проблемите при свързване на мобилни телефони и лошото радиоприемане.
Вила с артистичен дизайн
Подобни недостатъци са непознати за бързо и сигурно действащата инфо-развлекателна система в Q3. И това – въпреки че тестовият автомобил не беше снабден със скъпата навигация MMI, а с по-евтиния аналог за 2532 лева, включващ музикален интерфейс и устройство за безжична връзка с Bluetooth. Изобщо в сравнение с Evoque най-младият модел от серията Q прилича на хотел за бизнес срещи до вила с артистичен дизайн.
Това, разбира се, има своите предимства. През стигащия доста надолу заден прозорец габаритите на компактното Audi се възприемат без проблеми, автомобилът улеснява живота на водача с прецизно щракащи превключватели и радва пътуващите на втория ред с най-удобната в теста задна седалка.
Най-отзад обаче радостта бързо пресъхва – ако искате да натоварите по-големи неща, трябва задължително да демонтирате неподвижната кора над багажника, да я поставите до автомобила и после да прехвърлите багажа над един височък парапет. След това, разбира се, да не забравите отново да защипете кората в съответните гнезда. Тъй като при сгъната задна седалка се образува в добавка и високо стъпало, тежките предмети не могат просто да бъдат прибутани по-навътре. Трудно достъпният товарен отсек ни учуди още повече предвид на факта, че в добрите традиции на Q7 капакът обхваща половината задна част, която се издига нагоре заедно със светлините.
Зимни спортове
Въпреки че никой не си купува BMW заради сгъващите се седалки, багажното отделение на Х1 отговаря напълно на нуждите на всекидневието. Щом сгънете централния елемент на разделената в отношение 40:20:40 задна седалка, дори при четирима пътуващи ще можете да транспортирате голямо количество екипировка за зимни спортове. Изобщо интериорът импонира с добре обмислени детайли, като широките гумени ивици за фиксиране на малки предмети в джобовете на вратите, достъпни места за дреболии и изводи за MP3 плейър, които не се налага да бъдат напипвани някъде из глъбините на централната конзола, а се намират на удобно място в зрителното поле на водача. Отлично разположените спортни седалки обгръщат човека зад волана и седящия до него, като им предоставят солидна странична опора.
Дори прекрасната мебелировка на тестовия автомобил с приятна за докосване алкантара от М-пакета обаче не може да победи разочароващото впечатление за качеството на интериора. Например арматурното табло плаче за по-добри материали, и то не само на някои не толкова видни места. Дори покривният панел над уредите се състои от голямо и нестабилно парче твърда пластмаса, а от вътрешната страна на капака над двигателя хората от BMW са си спестили изцяло и лака, и изолационните кечета.
Истинските неща
Това, изглежда, не е попречило на търговския успех на X1, който заема второ място след VW Tiguan в класацията по продажби на SUV модели в Германия. Защо е така, става ясно още след първите изминати метри. С непозната за никой друг модел от този клас страст X1 се хвърля в завоите без никакви прояви на нервност или колебания и не си позволява нито недозавиване, нито клатушкане чак до физическите граници на сцеплението. Водачът охотно пришпорва докрай всичките 177 дизелови коня и поради обстоятелството, че работещата прецизно и с усет за пътя кормилна уредба постоянно му внушава усещане, че е господар на положението. Освен това дори при най-малкия Х-модел конструкторите от BMW са съумели да постигнат съвършен баланс на теглото от 50 към 50 процента между предния и задния мост. Те обаче очевидно са смятали комфорта на возене за нещо, без което спокойно може да се мине – като будка за лимонада на Октоберфест. Поради това разтърсващото преодоляване на участъци с лоша настилка бързо кара пътниците да се замислят дали негативните страни на предлаганата динамика не са прекалено големи.
Отговора намираме, след като се прехвърляме в Q3. С малко по-безчувствената като реакции кормилна уредба Audi не проявява същия неудържим устрем, но пък с адаптивните си амортисьори владее най-добре съчетанието между атакуването на завои почти без странично накланяне и плавното носене над пътя. Енергичното, но меко превключване на седемстепенната трансмисия с два съединителя също радва в еднаква степен любителите на спортния и на комфортния стил.
Принос към впечатлението за цялостна зрялост на Q3 има и преработеният двулитров TDI. С ефикасна шумоизолация и ново центробежно махало в маховика, четирицилиндровият мотор работи удивително равномерно и тегли по-силно от също толкова мощния двигател на BMW. Сякаш между другото моделът на Audi единствен в теста може да изразходва по-малко от шест литра на 100 километра – солидно постижение за богато оборудвания автомобил с повдигната каросерия и двойно предаване.
Ами Range Rover? Принуден да носи върху стоманения си скелет почти 200 килограма повече товар, той е обречен да изостава от пъргавите си конкуренти. Наистина с лекия си ход кормилната уредба се старае да осигури по-добра маневреност, но не е толкова прецизна и затова в завой предният мост на Evoque започва да се плъзга навън много по-рано.
Слабите звена
Дори комфортът не е напълно убедителен – еластичните амортисьори филтрират късите неравности, но при по-дълги вълни по пътя допускат отчетливи вертикални движения на каросерията. Малко измъченият 2,2-литров дизел и отслабващото при продължително натоварване действие на спирачките са други основания водачите на Evoque да предпочитат спокойния стил на шофиране и да мечтаят за широкия свят, наслаждавайки се на усещането за солидна подвижна крепост. Все пак с режимите за движение по пресечен терен, които са част от серийното оборудване, Range създава илюзията за приключения в далечни краища, докато Q3 и X1 по начало третират двойното си предаване само като средство за по-добро сцепление през зимата.
Изобщо оборудването на версията Prestige спазва обещанието, дадено с името й. Докато проспектите на германските конкуренти държат да упоменат неща като стандартните седалки, обезопасителните колани и дори жабките, Range Rover почти не оставя неизпълнени желания, предлагайки цифрова музикална уредба, 19-цолови колела и ксенонови светлини.
Това обаче не променя с нищо факта, че скъпият дори и без луксозното си оборудване Evoque е принуден да заеме третото място зад импулсивния Х1 и шлифования до съвършенство Q3. В крайна сметка приятните нови запознанства, които ще изживеете с негова помощ, не са включени в крайното класиране.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Аudi Q3 2.0 TDI quattro - 514 точки
Икономичният Q3 постига забележително ниво на комфорт със съвсем леки компромиси по отношение на водимостта. Багажникът обаче разочарова.
2. BMW X1 xDrive 20d - 491 точки
X1 преодолява завоите с хъс като компактен спортен автомобил и импонира с практичния си интериор. По-слабите оценки за комфорт и качество обаче стават причина да изостане.
3. Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 - 449 точки
Въпреки че не се движи толкова добре, колкото изглежда, Evoque печели много симпатии. Спирачките му обаче се нуждаят от подобряване.
Технически данни
1. Аudi Q3 2.0 TDI quattro - 514 точки | 2. BMW X1 xDrive 20d - 491 точки | 3. Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 - 449 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 177 к.с. при 4200 об./мин | 177 к.с. при 4000 об./мин | 190 к.с. при 3500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,7 с | 8,7 с | 9,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м | 37 м | 41 м |
Максимална скорост | 212 км/ч | 213 км/ч | 195 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,9 л | 8,2 л | 9,6 л |
Базова цена | 71 241 лева | 67 240 лева | 94 000 лева |