Ако смятате да подгоните Audi Q3 през поля и гори, по-добре се откажете. Но ако просто искате да следвате модата за спортуване през свободното време, компактният SUV е идеалната компания за вас.
Случайно ли е, че главно жените изпращат с възхитени погледи Q3 2.0 TDI Quattro? Дали компактният SUV е един от онези автомобили, които магнетично привличат сърцата на дамите още преди да са доказали каквито и да било вътрешни достойнства? Ако е така, можем единствено да поздравим хората от Audi и да им пожелаем всичко хубаво. Защото независимо как върховата версия със 177 к.с., серийно двойно предаване и трансмисия с два съединителя ще се представи в практическия тест, успехът на най-новото попълнение на семейство Q би бил вече сигурен.
Какво се крие под дрехите?
Q3 е най-малкият от SUV моделите с четири пръстена на предната решетка. На дължина е с 24, а на височина и широчина с около пет сантиметра по-малък от Q5 и е с над 250 кг по-лек от него. Компактният модел би могъл да е резултат от гореща любовна връзка между A1 и Q5. Технически погледнато обаче, Q3 е първият представител на т.нар. комплект от модулни елементи за конструкции с напречен двигател – платформата, която ще бъде в основата на наследниците на днешните A3 и VW Golf. Това също е помогнало на инженерите да създадат усещане за изобилие от вътрешен простор.
Наистина според измерванията Q5 е значително по-обширен, но пък впечатлението от по-малкия му брат говори за всичко друго, но не и за притеснение и теснотия. Четирима пълнолетни пасажери могат да преживеят тук дори продължителни пътешествия, без да им се налага да се борят за територии. И естествено, SUV моделът предлага онази по-висока в сравнение с компактния клас позиция на седене, която създава у мнозина усещане за сигурност – в унисон със солидната външност на каросерията, в която обаче няма нищо от силуета на купе, споменаван често от представителите на Audi. По-скоро чертите на Q3 напомнят висок модел с полегата задна част. А това внушава идеята за практична полезност, което ще привлече семействата като стабилен слой от купувачи.
Товароподемност
Само че тук напразно ще търсите желаната от този кръг клиенти гъвкавост на вътрешната подредба – нито задните седалки могат да се плъзгат напред-назад, нито е възможно да се променя наклонът на техните облегалки. Багажникът може да бъде разширен единствено по най-конвенционалния начин чрез сгъване на задната облегалка – да, това действително става на части, но днес подобна възможност вече предлагат и множество малки автомобили. Ясно очертаното стъпало, което се образува на пода след сгъването, както и високият праг за товарене, са нещо повече от козметични дефекти. Все пак Audi предлага срещу 153 лв. обръщащ се под, който изравнява повърхността. Тогава обаче товарният обем се свива още повече и става 460 литра – с почти 100 по-малко, отколкото при лайфстайл конкурента BMW X1.
В случай, че искате да транспортирате бояджийски стълби, трябва да поръчате прохода с калъф за дълги товари (163 лева) и функцията за сгъване на облегалката на предната дясна седелка (329 лева) – така все пак ще е налице един минимум от гъвкавост на интериора. За препоръчване е и опъващата се мрежа за фиксиране на дребни предмети (175 лева). Необходимите за закрепването й халки са монтирани серийно в багажника.
С оглед на скромните максимални размери на единичен товар по-едрите неща най-често трябва да стърчат навън; между скосения надолу покрив и високия праг на багажника остава доста малък отвор, разделен допълнително от кората, която не се издига нагоре заедно с капака. Налага се да я отстранявате ръчно всеки път, което не става съвсем просто. Изобщо при разработването на автомобила практическите съображения не са били на първо място. За двойки без деца ограничено използваемият багажник би трябвало да е достатъчен, но главите на семейства няма да са никак доволни. Q3 лесно би поел плячката на две приятелки след средно успешна обиколка из магазините, но ако наистина ви трябва товарно пространство, по-добре си поръчайте Q5.
Глезотии
Все пак има достатъчно места, където да настаните дреболиите и провизиите за пътешествието. Например в облицовките на предните врати има гнезда за 1,5-литрови бутилки, в централната конзола и на задните врати също можете да поставите малки предмети. Освен това можем да препоръчаме допълнителния пакет за дребен багаж срещу 218 лева; той съдържа мрежи на гърба на предните облегалки и кука до краката на пътника вдясно отпред, кутия под предните седалки и ключалка за жабката. За сметка на това в списъка с допълнителни принадлежности липсват „самолетни” масички за гърбовете на предните облегалки.
Там обаче фигурират доста атрибути на лукса, като панорамен стъклен покрив, светодиодно интериорно осветление, surround аудиосистема Bose с мощност 465 вата и навигационната система с твърд диск MMI Navigation plus, включваща и седеминчов монитор (5945 лева). Екранът произхожда от А1 и в Q3 също се намира отгоре върху арматурното табло и трябва да се изважда и прибира на ръка. Това е приемливо за малък автомобил, но в един компактен SUV изглежда под нивото на класа – все пак базовата цена на всъдехода е два пъти по-висока и това го ориентира към по-взискателни клиенти. От друга страна, солидно прищракващите регулатори и превключватели са в пълен унисон с високите очаквания към едно Audi – също както и галещите ръката пластмаси и чисто положения (включително и в багажника) мокет.
Електронните джуджета
Също толкова типични са и добре подредените контролни уреди и функционалната ергономия. Това не важи обаче без изключения за системите за подпомагане на водача. Например индикаторът за ограничения на скоростта разпознава пътните знаци не особено надеждно, а в участъците с ремонт на пътя – почти никога. За разлика от него асистентът за наблюдение на мъртвия ъгъл работи добре. Ако при смяна на лентата има опасност да не забележите някое превозно средство отстрани, от огледалата грейват ярки светлинки. Успешно се представя и асистентът за предупреждение при смяна на лентата, който предприема корекции с волана при неволно отклоняване от правилната линия.
Списъкът на електронните джуджета помощници е необикновено дълъг за автомобил от този клас. Предлага се асистент за паркиране, който самостоятелно намества Q3 в свободната пролука, както и помощно устройство за дългите светлини, управляващо прожекторите Xenon plus и динамичните светлини за завои. Освен това Audi предвижда WLAN хотспот с достъп до интернет, предоставящ информация за трафика. Все пак базираните на радар системи като автоматичния темпомат с регулиране на дистанцията остават запазени за по-скъпите модели на марката.
Слуша ли?
Но и без тези удобства пътуването на дълги разстояния с Q3 е удивително комфортно. Като изключим чувствителността към вятър на магистрала, автомобилът незабелязано се справя с вълните по настилката – поне ако, както при екземпляра в теста, движенията на каросерията се контролират от адаптивни амортисьори (2138 лева). Както е най-честият случай и при други модели, няма основания да се отказвате от комфортните характеристики в полза на спортните – дори когато завоите по живописния планински път ви изкушават към динамично шофиране. Q3 охотно се поддава на техния зов, за да докаже, че стабилните компактни автомобили са способни на чевръсто влизане в завой, а двойното предаване не е задължително свързано с банално недозавиване.
За всекидневието е препоръчително да изберете ефективния режим, комбиниращ добрия комфорт с настройка, която кара седемстепенната автоматизирана трансмисия с два съединителя да предпочита степените с „по-дълги” предавателни числа. Тогава оборотите остават ниски и двулитровият TDI оползотворява предимствата на уверената си тяга. Така почти не се забелязва, че под предния капак работи дизелов мотор – още повече, че специалистите от Audi умело са усилили звука от всмукването и така са прикрили дизеловото чукане.
Единствено при обороти малко над празния ход, например при движение без газ, моторът с директно впръскване ръмжи недоволно. Тук проличава, че и при старт-стоп функцията има какво да се подобри – когато след червената светлина на светофара моторът стартира и същевременно подадете силно газ, Q3 потегля с придръпване. За сметка на това т.нар. „плуване”, при което моделът на Audi се плъзга равномерно като на празен ход, функционира добре тъкмо в големия град. Усилията за икономии имат за резултат среден разход от 7,9 л/100 км, като могат да се реализират и стойности под шест литра.
Изводът
Повечето купувачи обаче спокойно биха могли да предпочетат по-евтиния с около 14 000 лева и вероятно още по-икономичен двулитров TDI със 140 к.с. Наистина тук предавките трябва да бъдат превключвани на ръка и има само един задвижващ мост. Но пък и фактът, че в класа SUV катераческите умения не играят почти никаква роля, отдавна е банално известен.
Q3, изглежда, ще заплени не толкова сърцатите фермерки, колкото градските дами – поне в практическия тест това беше надлежно доказано. Моделът на Audi се справя великолепно с пренасянето на пликовете с покупки – а може да поеме и съвременна спортна екипировка.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Audi Q3 2.0 TDI quattro
Q3 изпълнява всички очаквания към едно Audi: високо качество, чевръсто поведение, нисък разход на гориво и престиж. Що се отнася обаче до присъщата на един SUV практичност, все още има какво да се желае.
Технически данни
Audi Q3 2.0 TDI quattro | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 177 к.с. при 4200 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,7 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
37 м |
Максимална скорост | 212 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,9 л |
Базова цена | 70 702 лева |