Зад волана на новото поколение на компактния SUV
Новото поколение на Audi Q3 е еволюирал от преобладаващо градски в пълноценен семеен автомобил.
Това, че във второто си издание Audi Q3 е нараснал с 97 милиметра на дължина, със 78 милиметра на междуосно разстояние и с 18 милиметра на широчина, са просто сухи цифри. На живо фактите говорят на далеч по-недвусмислен език: дебютирал като компактен и динамичен модел, предназначен основно за града, сега Q3 се е превърнал в един доста внушителен SUV с размерите на VW Tiguan, който в много отношения се доближава повече до предходното поколение на Q5, отколкото до прекия си предшественик.
Променена идентичност
Във вътрешността на автомобила откриваме обеми и възможности за трансформация, на които по определени параметри биха завидели и някои по-големи модели на марката. Задната седалка може да се мести в хоризонтална посока с 11 сантиметра, облегалките й се регулират по наклон в общо седем степени, а при нужда бързо и лесно се сгъват в съотношение 40:20:40. Вместимостта на багажното отделение варира между 530 и 1525 литра – показатели, които могат да се мерят с немалко комбита и SUV модели от висш клас. Тайната на обстоятелството, че Q3 има почти същия товарен обем, колкото и Q5, се крие в архитектурата на двата автомобила – докато по-малкият от тях е базиран на модулната платформа за модели с напречен двигател MQB, по-големият е с надлъжно разположен задвижващ агрегат, което има определени предимства по отношение на разпределението на теглото и поведението на пътя, но коства ценен полезен обем.
По отношение на позицията на седене, водачът и спътникът му са осезаемо по-добре интегрирани в интериора спрямо предишния модел. Предните седалки са монтирани с три сантиметра по-ниско отпреди, а основни елементи като скоростния лост и блока за управление на климатичната инсталация са изместени по-високо, което създава съвсем ново усещане за пространство. Воланът е разположен под ъгъл 23,5 вместо досегашните 28 градуса, с което ляга много по-удобно в ръцете на водача. Новата ергономична концепция с голям сензорен екран е типична за новите модели на марката.
Типично за Audi, качеството на изработката е много солидно, а материалите – отлично подбрани, приятно впечатление правят например множеството елементи от алкантара и елегантното амбиентно осветление. Традиционни за марката са и богатите възможности за допълнителна индивидуализация срещу допълнително заплащане.
Дигитална ера
Така нареченият „виртуален кокпит“ (комбинираният дигитален прибор зад волана) е част от стандартното оборудване още при базовата версия на модела. Неговият цветен екран с висока резолюция е с диагонал 10,25 инча и както при останалите модели на командва от волана. В зависимост от избраната инфо-развлекателна система, екранът на средната конзола може да бъе 8,8- или10,1-инчов, а при върховото изпълнение с навигация диагоналът на прибора зад волана достига 12,3 инча. Системата MMI Plus може да се управлява с гласово командване, което разбира фрази от всекидневната реч, и изобщо може да се похвали с функционалност, която познаваме от високите класове на Audi.
Двигатели с мощност от 150 до 230 к.с.
Q3 дебютира на пазара с един 1,5 литров бензинов двигател със 150 к.с. (само с предно предаване), двулитров бензинов мотор във варианти със 190 и 230 к.с. и двулитров дизел със 150 к.с. На малко по-късен етап ще се появи и дизелов модел със 190 конски сили. С изключение на базовия бензинов вариант, всички други модификации са серийно снабдени с двойно предаване, работещо на основата на Haldex съединител. Очаква се по-късно на основата на спортно изпълнение RS Q3 с 400 к.с.
Автомобилът, който имахме възможността да изпробваме, се задвижваше от средния по мощност бензинов мотор със 190 к.с., чийто максимален въртящ момент е наличен във впечатляващо широкия диапазон от 1500 до 4200 оборота в минута. Напълно логично тази особеност носи със себе си хармонично разгръщане на мощността и уверена тяга в почти всички възможни оборотни режими. Седемстепенната трансмисия с два съединителя върши своята работа компетентно и доста енергично, а разходът на гориво при разумен стил на шофиране остава в разумни граници. Като баланс от качества и цена, вариантът 40 TFSI quattro към момента изглежда като най-разумната алтернатива за задвижването на Q3, заедно с икономичния 2.0 TDI.
Стегната серийна ходова част
Ходовата част на Q3 е с доста стегнати настройки, което е се отразява добре на пътното поведение, особено по участъци с повече завои. Кормилната уредба е приятно директна, а воланът дава на водача точно премерена информация за контакта на предните колела с настилката. Страничните колебания на каросерията също са съвсем слаби. Очаквано, от другата страна на монетата застава сравнително твърдата возия, която не остава незабелязана по преобладаващо недобре поддържани пътища като нашите. Затова ако търсите по-рафиниран комфорт, е препоръчително да инвестирате в поръчването на адаптивни амортисьори за Q3, които ще зарадват както търсачите на добър комфорт, така и по-спортните натури.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов