На пътя с Audi Q4 e-tron Sportback във версия със задно задвижване, 204 к.с. и батерия 77 кВтч
Какво е най-първото впечатление, което получава човек след като измине първите си километри зад волана на Audi Q4 e-tron? Усещане за типично Audi, ако питате мен, и за привържениците на марката това всъщност е прекрасна новина. Както външният, така и вътрешният дизайн са издържани в характерния за новите модели на марката от Инголщат стил. Ергономичната концепция също няма да изненада един свикнал с по-новите модели на фирмата потребител.
Всичко се случва съвсем естествено
Достатъчно е да седнете на мястото на водача с ключ в джоба, и сензорите за заемане на седалките деблокират запалването. Тогава контролните уреди също се задействат без натискане на бутон, а четирите пръстена на Audi сред тях сигнализират, че SUV моделът е готов да стартира. Сега е достатъчно да дръпнете малкия плъзгач върху заострената платформа, стърчаща под арматурното табло, в положение „D“ – и вече можете да потеглите. Всичко се случва тихо, плавно, съвсем естествено – без по някакъв начин да ви напряга и без излишно преекспониране на значимостта на електрическото задвижване. Чисто и просто нещата се случват точно по начина, който човек очаква от Audi, без значение от това какво се крие под капака му. Отрадно впечатление правят многобройните ниши с внушителен обем за съхранение на всякакви видове предмети и принадлежности. След последната актуализация на софтуера, моделът позволява и нови ъпдейти, които се случват over-the-air, което позволява своевременно, бързо и лесно добавяне на функции.
Тих и уверен
Ние тествахме втория най-изгоден вариант в гамата на модела – 40 e-tron Sportback с базова цена 112 473 лв. Той разполага с монтиран на задния мост синхронен електромотор с постоянно възбуждане, мощност 150 кВт (204 конски сили) и въртящ момент 310 Нм. Тежкият автомобил се устремява мотивирано напред при всяко ускорение, като че ли иска да покаже кой е господарят на терена, а сцеплението е отлично дори без двойно предаване. През повечето във вътрешността на автомобила цари почти пълна тишина, така че акустичният комфорт заслужава суперлативи.
Автоматичната рекуперация, тоест превръщането на спирачна енергия в електрически ток, функционира впечатляващо добре. Като алтернатива, многофункционалният волан разполага с две планки за превключване, управляващи трите степени на рекуперация. Ако си служите с тях достатъчно сръчно, рядко ще спирате с педала. Препоръчваме поръчването на някои важни за модела опции, като например камерата за заден ход и, разбира се, термопомпата, която значително увеличава автономния пробег през зимата. Сред смислените опции за модела следва да добавим и head-up дисплей, който прожектира най-важните за шофирането данни директно върху челното стъкло в зрителното поле на водача.
Добър пробег и възможност за теглене на прикачен товар
Интересно е да се отбележи, че Q4 e-tron е сред редките представители на електрическите модели, способни да теглят прикачен товар – в случая на изпробваната версия с маса до един тон. Както при всички електромобили, пробегът (534 км по WLTP) силно се влияе от редица фактори като стил на шофиране, външна температура и необходимост от използване на консумиращи енергия функции като климатик или отопление, но може да обобщим, че изминаването на някъде между 400 и 450 километра с едно зареждане на батерията е абсолютно постижимо в реални условия, а при по-благоприятни условия и малко повече старание от страна на водача е възможно да се постигнат и по-внушителни стойности. В нашия случай, в сериозни юлски жеги и на практика непрекъснато използване на климатик, пробегът при предимно градско и околоградско шофиране и умерен стил на каране беше малко под 450 км. Неотдавна, в рамките на актуализацията на софтуера на автомобила, Q4 e-tron получи подобрени възможности за бързо зареждане с до 135 кВт, както и функция за щадене на батерията, която автоматично ограничава зареждането до 80 процента от капацитета й.
Цената на базовия модел Q4 e-tron започва от малко над 93 000 лева, версията 40 стартира от 108 667 лева. Доставките се извършват без забавяне, което е сериозен плюс срещу немалка част от преките конкуренти.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Енергино ускоряващият Q4 може да бъде шофиран икономично, тихо и надалеч, а версията Sportback прибавя към този комплекс от качества и доза допълнителна елегантност спрямо стандартния модел.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Audi