Сравнение на два SUV модела с plug in хибридно задвижване
Защо червейчето е важно да се услади на рибата, която ловим, а не на рибаря, който чака да я хване? На този и други фундаментални въпроси ще се опитаме да отговорим в този материал, посветен на сравнението между новия Lexus NX 450h+ и утвърдения Audi Q5.
Това е типична черта от човешкия характер. Наблюдаваме с интерес какво правят околните, но когато трябва да последваме примера ви като че ли никак не бързаме. По сходен начин стоят нещата и при електромобилите: доста хора вече ги карат, особено в града, и като цяло са доволни от избора си. Ами ние? По-скоро сме притеснени от недостатъчната зарядна инфраструктура, от пробега и от куп други неща. За хора с такъв начин на мислене plug-in хибридите на този етап изглеждат като доста смислено решение, тъй като, образно казано и моля, простете за сравнението, са нещо като начин да носите колан и тиранти едновременно: когато акумулаторната батерия остане без заряд, без проблем можете да продължите с бензиновия двигател. Дългите отсечки можете да ги изминавате на бензин или в хибриден режим, докато в населените места да карате само на ток – звучи не толкова зле, не мислите ли?
Toyota и Lexus са от марките, които твърдо следват поетия от тях курс. Истината е, че визията за за бъдещето на японския концерн доскоро включваше предимно водородни задвижвания и хибриди без възможност за външно зареждане. Само че, както се вижда, plug-in хибридите се продават все по-добре, така че този тип модели изглеждат все по-задължителни за гамата на всеки производител. Ето тук идва моментът с това на кого трябва да се услади стръвта – на рибата, или на рибаря? Очевидно в Toyota и Lexus са си дали отговор на този екзестенциален въпрос и материалният му израз вече е налице.
Нова генерация
Ето че Lexus NX вече е зареждаем хибрид, който със своята предизвикателна предна част се изправя срещу утвърдения си, по-скоро дискретен конкурент Audi Q5. Моделът на Lexus идва в теста в своята върхова версия с двойно задвижване, под която се позиционират вариант с означение 350h с модификации 2WD и 4WD и системна мощност 179 кВт (244 к.с.). Тестваното изпълнение 450h+ разполага с 227 кВт (309 к.с.) и превъзхожда Audi Q5 50 TFSI e quattro с десет конски сили. Японският модел е по-скъп от Audi, но това в голяма степен може да бъде обяснено с по-богатото му оборудване.
От колко пространство има нужда човек?
Да започнем с детейлното сравнение на двата модела. Q5 например може да се похвали с шест сантиметра повече широчина в интериора – това не е никак малко. В истинския живот обаче разликите по отношение на вътрешния обем почти не се забелязват, единствено при наличие на трима души на задната седалка в Lexus става тесничко. Мястото във височина при него също е малко по-ограничено, но това рядко е проблем за ефектните прически. Независимо от по-късото с 13 сантиметра междуосие отзад пътниците имат дори мало повече място за краката, отколкото в Audi, предимството по отношение на багажния обем е още по-осезаемо: 465 литра побира товарното отделение на Audi, докато при Lexus вместимостта е 545 литра. Възможен аргумент в полза на Audi: NX може да тегли до 1,5 тона прикачен товар със спирачки, докато Q5 се справя и с два тона. При поръчване на пневматичното окачване Adaptive Air Suspension задницата може да се снишава за по-лесно прикачване на товар. С добро оборудване двата plug-in хибридни модела Q5 Advanced и NX F Sport достигат доста внушителни цени от над 120 000 лева. Затова и смятаме, че имаме всички основания за големи очаквания по отношение към тези два автомобила. Audi успява да ни впечатли с отличните си предни седалки със солидна странична опора и ергономично оформени подглавници. Креслата в Lexus са с една идея по-малко удобни, но затова пък при F Sport имат функция за вентилация, което е опция при Audi, при това само в комбинация с опционалния кожен салон, който също е стандарт за NX F Sport. Пътниците на втория ред седалки в Audi се радват на регулируеми по наклон облегалки, но тези в Lexus пътуват не по-малко удобно, освен това и при двата модела подборът на материалите и нивото на изработката оставят наистина добро впечатление.
По отношение на манериерите на окачването също няма как да има сериозни оплаквания при нито един от двата автомобила. Lexus със своите серийни адаптивни амортисьори успешно изглажда повечето неравности по пътя си; снабденият с пневматично очакване модел на Audi е малко по-твърдо настроен, но също много комфортен и допуска по-малко колебания на каросерията. Интересно е да се отбележи, че в стандартен режим ходовата част на Audi на практика предоставя по-добра возия, отколкото ако превключите на „Comfort“. Audi е осезаемо по-активен в завоите, като още с първото завъртане на волана почти успява да ни накара да забравим за голямото му тегло – Lexus се усеща доста по-тежък и тромав.
Спокойствие или динамика?
Истината е, че маниерите на управлението на NX пасват отлично на цялостния характер на автомобила. С агресивния дизайн на предната си част той изглежда застрашителен на пръв поглед, но нравът му е спокоен, балансиран и приятелски. Задвижващият тракт включва четирицилиндров атмосферен бензинов мотор, работещ по принципа на Аткинсън и по един електромотор на двата моста, а представянето му е солидно и дори показва известни спортни наклонности. Тягата на японския модел е доста уверена и специално в изцяло електрически режим техният модел е значително по-чевръст от този на Audi – 105-те киловата на Audi нямат шанс срещу 174-те киловата на двете електрически машини в Lexus. Остава си обаче онзи леко неприятен момент от страна на трансмисията, който донякъде разваля впечатлението от задвижването на NX: до определена степен на натоварване тя поддържа ниски обороти на ДВГ и всичко изглежда наред, но след това оборотите се покачват рязко и под съпровода на доста неприятен за слуха звук. Ако ви се занимава, можете да туширате отчасти този ефект като превключвате ръчно виртуално симулираните предавки, но въпреки това NX като цяло звучи по-напрягащо, отколкото Audi с неговия двулитров TFSI. DSG трансмисията на Q5 работи точно така, както сме свикнали и не дразни с нищо. Що се отнася до разхода на гориво обаче, японският модел има сериозно преимущество.
NX с предимство по отношение на разхода
В хибриден режим Lexus изразходва средно с около два литра на сто по-малко от Aud, в електрически режим разходът му е със 7 кВтч по-нисък. Което трябва да бъде сериозно предупреждение към Audi, тъй като и при електрическия пробег Lexus има сериозна преднина със 73 срещу 57 километра.
Един от малкото по-сериозни минуси на Lexus е свързан със спирачките му: от 130 км/ч Lexus въпреки наличието на опционалните 20-цолови колела се нуждае от шест метра повече спирачен път в сравнение със своя конкурент; от 100 км/ч натискането на даващия доста несигурно и неопределено усещане спирачен педал не дава много по-добри резултати: 38,2 метра са постижение, което можеше да се сметне за добро преди поне едно десетилетие. Възможно е да се допусне, че с други гуми резултатите биха били различни, но това не е оправдание. Иначе NX 450h+ има много добро оборудване за безопасност, което в някои отношения превъзхожда това на Audi. Q5 е много приятен за шофиране през нощта с предлаганите като опция Matrix-фарове (LED технологията е серийна и при двата модела), ергономията му също е по-интуитивна от тази на NX. Японският модел обаче изненадва положително с няколко детайла, които правят боравенето с първия plug-in хибрид на Lexus по-приятно. Например електромеханичния механизъм на дръжките на вратите е просто превъзходен; това, че Head-up показва функцията, която водачът управлява в даден момент от мултифункционалния волан, също е много хитра идея. Дигиталното вътрешно огледало също работи страхотно.
А къде да държим кабела за зареждане? Тук двата модела отново поемат по различни пътища. В Q5 той просто трябва да стои в багажника, докато при Lexus има специално отделение в двойното дъно, където има място дори за втори кабел.
Lexus определено имат основания да се гордеят с новия си NX, който е един солиден, високотехнологичен и комфортен автомобил с нисък разход. В крайното класиране обаче моделът на Lexus се класира втори. Защо? Цената не е проблем, тъй като зад нея стои наистина впечатляващо оборудване. NX обаче изостава в няколко важни категории, а най-същественият му минус са спирачките.
ОЦЕНКА
1. AUDI
Q5 не без основание се продава толкова добре. Той се справя добре с почти всички, вози плавно, по желание може и да се кара динамично. Разходът и електрическият пробег не са впечатляващи.
2. LEXUS
Първият plug-in- хибрид на Lexus е много успешен като концепция; задвижването е мощно и същевременно икономично. Lexus разочарова по отношение на спирачките, които изискват подобрение.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт