След острите ръбове на GLK идват добре закръглените форми на дебютанта GLC, който се изправя срещу традиционната конкуренция в лицето на Audi Q5 и BMW X3.
Близостта на европейския изпитателен център на Bridgestone до Вечния град става повод за интересни асоциации… В групата на събралите се от всички краища на света главни редактори на изданията от семейството на auto motor und sport приличаме малко на конклава на кардиналите при избора на нов папа. В продължение на два дълги и горещи дни представители от Азия, Европа и Южна Америка подлагаме на жесток изпит кандидатите под лъчите на палещото италианско слънце, а вечер умуваме и спорим дълго за качествата и недостатъците на всеки един от тях.
Разбира се, в случая не става дума за излъчване на поредния заместник на Свети Петър, а за посочване на най-добрия и достоен изпълнител на много по-тривиалната, но далеч нелека роля на практичен, динамичен и икономичен спътник в семейните пътешествия и интензивното ежедневие. И докато по въпроса за универсалните възможности на модерните SUV за успешно справяне с тези задачи цари практически пълно единодушие, в мненията за отделните кандидати бързо изникват съществени различия и се открояват индивидуални вкусове. Част от колегите се застъпват за забележителния комфорт на новия Mercedes GLC, докато друга немалка група отдава своите предпочитания на динамичното поведение на BMW X3. В крайна сметка обаче победителят не се определя нито от вкусовете, нито от положителното представяне в отделни дисциплини, а от обективната оценка на резултатите във всички дисциплини, която говори за нивото на цялостния пакет от качества.
Audi Q5 – стабилният играч
Въпреки че дебютиралият през 2008 година Q5 играе ролята на своеобразен патриарх в това сравнение, моделът на Audi създава впечатление за изключителен баланс и компетентност в справянето с изпитанията. По отношение на вътрешното пространство и усещането за простор в купето моделът от Инголщат категорично превъзхожда по-младите си съперници и е единственият, при който се предлагат допълнителни възможности за разделно надлъжно изместване (със 100 мм) и промяна на ъгъла на облегалките на задния ред седалки, както и възможност за сгъване на облегалката на мястото до водача. За сметка на това Q5 показва слабости в ергономията на част от функциите, недотам пълна гама от електронни системи за подпомагане на водача и определено нетипично за Audi ниво на използваните в интериора материали. Няма съмнение, че всичко това ща се промени драстично при смяната на модела догодина, но засега положението е такова.
До момента на смяната на поколенията не се очакват промени и при най-мощния в момента двулитров TDI със 190 к.с. и максимален въртящ момент 400 Нм, който насочва тягата към четирите колела със съдействието на седемстепенна трансмисия с два съединителя. Турбодизелът не прави впечатление с особен темперамент, но при оценката на динамиката трябва да се имат предвид както собственото тегло на Q5 от 1933 килограма, така и бавните реакции, осезаемите паузи и липсата на спортен хъс в работата на S tronic в автоматичен режим.
Това поведение на силовия тракт контрастира донякъде с динамичния външен вид на тестовия автомобил с допълнителен спортен пакет S Line, 20-цолови колела с широки гуми и окачване с адаптивни амортисьори и пет режима на настройки – от „comfort“ до „individual“. Всичко това помага на Q5 да преминава през изпитанията на полигона и завоите на второкласните пътни отсечки с ненатрапчива бързина, осезаема сигурност и доста добър комфорт дори при настилки с ниско качество. През цялото време поведението е радващо неутрално, с директни реакции и без големи отклонения на каросерията. Би могло да се желае малко по-добра обратна връзка от управлението, повече воля в отказа от следване на надлъжните коловози по настилката, малко по-ниски аеродинамични шумове около големите външни огледала и по-добър комфорт при преминаване през груби неравности. Като цяло обаче моделът на Audi няма истински слаби страни, а основните му козове са автономният пробег от близо 1000 километра и отличните, много стабилни спирачки.
BMW X3 – динамичният претендент
Спирачният път на X3 при 100 км/ч е с два метра по-дълъг от този на Q5, a при 160 км/ч разликата нараства до внушителните осем метра. Но все пак стремежът да се продължи напред е нещо също толкова типично за баварската компания, колкото и осезаемото желание на Х3 за ангажиран водач с осъзнат афинитет към динамиката. Със своето чевръсто поведение на пътя и директно, прецизно управление, моделът следва плътно и стабилно зададения курс, предизвиквайки водача да премине през следващия завой още по-точно и по-бързо, отколкото през последния. Сериозен принос за всичко това има и фокусираната върху колелата на задния мост настройка на двойното предаване xDrive, което предпочита да изпраща по-голяма част от въртящия момент на двигателя именно в тази посока.
Пълното сливане с автомобила обаче е затруднено от твърде високата позиция на предните седалки, чийто допълнително предлаган спортен вариант може да се окаже твърде тясно скроен за по-едрите пилоти. Позата на пътуващите отзад е контрастна – ниска, с подчертано свити колене и изложена на твърдото въздействие на окачването, което въпреки допълнително предлаганата система с адаптивни амортисьори трудно поглъща всички сътресения при движение по неравна настилка. Освен това мястото на седалките и широчината на вътрешното пространство при X3 са малко по-ограничени от тези при конкуренцията, но баварецът се опитва да компенсира с ясна ергономична концепция и логично меню на централизираната система iDrive.
И въпреки че измерените в теста стойности, както и показателите по отношение на максималната мощност и въртящия момент на двулитровия дизел са на аналогично равнище с тези на TDI агрегата на Audi, моделът на BMW (не на последно място поради бързата и точна работа на осемстепенната автоматична предавателна кутия) оставя по-динамично общо впечатление. Не толкова положителна е оценката за грубоватия тон на четирицилиндровата машина, която показва и най-голям апетит в теста въпреки най-ниското тегло (1837 кг), с което трябва да се справя. В крайна сметка Х3 успява да се изкачи на върха в дисциплините за поведение на пътя и разходи, но отстъпва за малко по точки след Q5 в генералното класиране.
Mercedes GLC – универсалният боец
Сериозните амбиции на новия GLC личат още по цената – 250 d 4Matic е значително по-скъп от конкуренцията, а добавянето на нормални за този клас позиции от допълнителното оборудване като лак металик, отопление на седалките, система за паркиране, навигация, инфоразвлекателна система и няколко електронни системи за подпомагане на водача правят нещата още по-внушителни от финансова гледна точка. За сметка на това серийното оборудване на модела предлага най-многобройните в теста мерки за безопасност, допълнени от темпомат, двузонова климатична инсталация и частично електрическо регулиране на седалките. Единствено моделът на Mercedes е в състояние да предложи и възможност за поръчка на сериозен оffroad пакет с функция за спускане по стръмен наклон, пет режима за движение в пресечен терен и защита на долната част на каросерията, както и допълнителна пневматична система на окачването, с каквато разполагаше и тестовия екземпляр.
Последната инвестиция определено си заслужава, защото адаптивните пневматични елементи поглъщат меко и невъзмутимо дори големите неравности по пътя, не се притесняват от сериозния полезен товар (максимум 559 кг) и дори от по-грубия стил на шофиране. Удобните седалки и много добрата изолация на шумовете от аеродинамиката и работата на ходовата част придават заключителен щрих на една почти безупречна картина, която слага огромен плюс по отношение на комфорта на GLC както в сравнение с предшественика му, така и при сравнение със двамата му съперници в теста.
Даже малко грубоватия при други модели характер на 2,1-литровия дизелов агрегат тук се представя доста сдържано като акустика и много трудно може да се различи от бензинов двигател. Освен това моторът в 250 d предлага осезаемо предимство в размер на 14 к.с. и 100 Нм пред своите конкуренти, тегли напред с подчертана решителност и при това успява да остава впечатление за пълна липса на напрежение. При това новата деветстепенна автоматична трансмисия предлага точните предавки бързо, но без излишна припряност, а малките, почти незабележими стъпала в кривата на развитието на въртящия момента на двигателя помагат на четирицилиндровия битурбо да използва най-добре оптималните си оборотни режими. Това дава своето положително отражение и върху разхода на гориво, който се придържа към 7,8 л/100 км средно в теста и дори при малкия по обем сериен резервоар (50 л) позволява автономен пробег от приличните 600 километра. Въпреки това оставаме на мнение, че 66-литровото изпълнение би следвало да се превърне в част от серийното оборудване на GLC.
Недотам стимулиращото спортните амбиции поведение на пътя и мекия характер на кормилната уредба от друга страна хармонират добре с комфортния цялостен характер на GLC и не могат да се причислят към негативите – особено като се има предвид, че нито прецизността на траекторията, нито безопасността на пътя страдат от тези особености. Фактът, че порасналата с 12 сантиметра на дължина каросерия вече предлага адекватно на конкуренцията вътрешно пространство, а качеството на изпълнението на интериора определено я превъзхожда, подчертава амбициите на Mercedes да направи най-скъпото, но и най-добро предложение в този клас. Въпреки някои излишни или пък лишени от функция стилистични елементи като хромираните ауспухови бленди на задната престилка GLC излиза от това сравнение като заслужен и ясен победител. От друга страна всичко друго би следвало да ни изненада, имайки предвид пет- и седемгодишната възраст на неговите преки съперници.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Audi Q5 2.0 TDI quattro - 420 точки
Aко изключим превъзходните спирачки, Q5 събира своите точки не от отделни върхови постижения, а благодарение на отличния си цялостен баланс. В същото време комбинацията от двигател и трансмисия при него е сравнително по-тромава, а електрониката за подпомагане на водача не е последната дума в тази област.
BMW X3 xDrive20d - 415 точки
Очакваната от баварската марка динамика е налице – поне що се отнася до поведението на X3 на пътя. На този фон бихме могли да се примирим със стегнатата настройка на окачването и шума на двигателя, но не и със слабото ускорение. Цената е изгодна, но оборудването не е особено богато.
Mercedes GLC 250 d 4Matic - 436 точки
Силното представяне на GLC в области като комфорта и безопасността не е изненада, но преднината на новия модел в раздела за задвижване се оказа неочакван и много силен коз – именно тихият и икономичен дизелов двигател в комбинация с прекрасната деветстепенна трансмисия наклониха окончателно везните към победата на Mercedes.
Технически данни
Audi Q5 2.0 TDI quattro | BMW X3 xDrive20d | Mercedes GLC 250 d 4Matic | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1968 см³ | 1995 см³ | 2143 см³ |
Мощност | 190 к.с. (140 кВт) при 3800 об./мин | 190 к.с. (139 кВт) при 4000 об./мин | 204 к.с. (150 кВт) при 3800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1750 об./мин | 400 Нм при 1750 об./мин | 500 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,1 сек | 8,8 сек | 8,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,2 м | 37,4 м | 37,0 м |
Максимална скорост | 210 км/ч | 210 км/ч | 222 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,9 л | 8.2 л | 7.8 л |
Базова цена | 44 500 Euro | 44 050 Euro | 48 731 Euro |