Q5 и GLK са новите предложения на Audi и Mercedes в компактния SUV сегмент. Дали двата автомобила ще успеят да надвият утвърдения си опонент BMW Х3? Сравнение на версиите с четирицилиндрови дизелови двигатели.
Откакто разходът на гориво се превърна в понятие, което повечето хора споменават с особено неудоволствие, продажбите на пълноразмерните високопроходими автомобили съвсем закономерно започнаха да падат. От друга страна обаче, обичта на публиката към компактните SUV модели засега не отслабва - особено в премиум сегмента, където по традиция цената не е най-важният фактор.
Светата троица
BMW X3 оправда високите очаквания на баварския производител и се превърна в истинска златна мина за компанията. Вечните конкуренти Mercedes и Audi насочват новите си оръжия GLK и Q5 към същите цели, само че всеки - по свой собствен начин.
Приоритетите на двата модела са съобразени с философиите на марките - докато Audi категорично заявява желание да последва BMW в стремежа към максимална динамика на пътя, Mercedes неслучайно обозначава новото си творение като GLK – този автомобил е замислен като „миниатюра” на колоса GL. Това означава, че пред нас стои машина с ръбати форми, които не всеки ще определи като привлекателни. Не може да се отрече обаче, че с правите си линии и необичайно косо падащото челно стъкло предизвикателният GLK просто не може да бъде объркан с друг представител на класа.
Audi са използвали точно обратната тактика – те са се опитали да се харесат на всички. Автомобилът им изглежда добре, но вероятността да предизвика дискусии по отношение на дизайна е почти нулева. В голяма степен същото се отнася и за BMW, което може би се дължи най-вече на факта, че отдавна сме свикнали с Х3.
Вкусът на времето
Практическите качества, на които клиентелата на SUV автомобили обикновено отделя огромно внимание, са на приблизително едно и също ниво и при тримата опоненти. Визуално BMW изглежда с една идея по-компактен от двамата си противници, което проличава по-ясно по вътрешния обем. Всеки от тестовите кандидати обаче предоставя отлични възможности за превозване на четирима души. Мястото за багаж също е в изобилие – под дъното на нормалния си багажник Mercedes предлага допълнително пространство, друго негово предимство е равният под при сгъване на задните седалки. Audi и BMW се представят добре, но не са чак такива майстори на товаро-разтоварните дейности като модела от Щутгарт.
Предвид високите цени е съвсем логично очакванията към качеството на изработката да са завишени, като по този показател Audi показва леко превъзходство. BMW и Mercedes също са извънредно солидни, но присъствието на радващи сетивата материали и детайли е малко по-скромно, отколкото в Q5. При Mercedes функционалността е поставена на пиедестал – боравенето с всеки уред е опростено до теоретичния максимум. Системата MMI на Audi изостава с една генерация, при BMW също има място за някои дребни подобрения в ергономията.
Въобще настоящият тест показва по много впечатляващ начин с какви бързи стъпки се движи прогресът в тази автомобилна категория. До подобни изводи можем да достигнем при изучаването на куп детайли. Например дизеловият двигател на BMW, който продължава да трупа ценни точки с най-добрите динамични показатели и най-ниския разход на гориво, звучи почти грубо, поставен в пряко сравнение с другите два модела. Агрегатът на Audi разполага с модернизирана технология за директно впръскване на горивото в цилиндрите и показва добри маниери на работа, но за сметка на това харчи значително повече, отколкото X3. От друга страна, GLК се нуждае точно от толкова гориво, колкото и Q5. Което е учудващо с оглед на обстоятелството, че под предния си капак той разполага с най-авангардната техника с два турбокомпресора.
Черната кутия
Като плавност на работата и бързина на реакциите при подаване на газ двигателят на Mercedes бележи абсолютен връх в този тест, но надписът BlueEfficiency на предните калници предизвиква очаквания, които остават неизпълнени.
Защо се случва така? Отговорът е доста прост - Mercedes е не само най-тежкият от трите атомобила в теста, но и единствен се предлага само с автоматична трансмисия. Затова пък със сигурност не е нужно да отделяме много време в приказки за качествата на седемстепенния автоматик на марката – той отдавна се е доказал като едно от най-добрите предложения в тази област.
Шестстепенните ръчни кутии на BMW и Audi също могат да се похвалят с безупречна прецизност. И при двата модела предавките се сменят като от само себе си, така че работата със скоростния лост заслужава да се нарече по-скоро удоволствие, отколкото натоварване. Така предавателните кутии на трите претендента получават еднаква оценка – в крайна сметка производителите са тези, които решават дали да заложат на механиката или автоматиката в подобни случаи. Audi Q5 скоро ще започне да се предлага и с автоматична трансмисия, а от BMW отдавна предоставят на клиентите си избор между двата вида предавателен механизъм.
На пътя
Най-важното според нас е хармонията на цялото, а тя е налице. На BMW и Audi им подхожда да са с механични скорости, тъй като и двата модела са с динамично ориентиран нрав и се карат също толкова приятно и леко, колкото спортен седан. А пришпорването им по завои е чисто удоволствие. Разбира се, всичко на този свят си има цена и в конкретния случай тя се плаща по лоши пътища – специално резервите на BMW се изчерпват рано и неравностите започват да се предават почти нефилтрирани към салона. Вълнообразната пътна настилка предизвиква мощни вертикални сътресения на каросерията.
От Audi са се справили по-добре с компромиса между удобство на возене и стабилно пътно поведение - Q5 е стегнат, но не некомфортен. Или поне така му се струва на човек, докато не се качи в Mercedes... Казваме това просто защото, ако има компактен SUV, достоен да служи като пример в учебника за понятието „комфорт на возене”, това със сигурност е именно GLK – този автомобил преодолява неравности от всякакъв тип с неизчерпаема компетентност. Возията на Mercedes ще получи още по-висока оценка от тези, които пътуват на задната седалка – при Audi и особено при BMW те са в непрекъснато състояние на принудителна "разходка" върху местата си.
В завой управляемостта на Mercedes изглежда по-тромава спрямо постиженията на Х3 и Q5, страничните колебания на каросерията също се проявяват по-отчетливо. За недостатъци в активната безопасност обаче не може и да става и дума – комбинацията от прецизно настроена система ESP и високоефективна система за задвижване на четирите колела парира в зародиш всяка предпоставка за нестабилност.
Без субективизъм
Очевидно разликите са в усещането, което оставят автомобилите у водача – точно това показват обективните и безпристрастни показания на измервателната апаратура. В изпитанията за поведение на пътя Mercedes е на едно и също равнище с другите два модела, фрапиращи различия няма и при резултатите от спирачните тестове, откроява се единствено Q5 с най-доброто постижение за спиране от 160 км/ч.
Казаното дотук като че ли предопределя крайния резултат. В един сравнителен тест, който засяга всички аспекти, победителят най-често е този, който не си позволява сериозни слабости по нито един критерий, а не модел, блеснал в дадена категория, но изостанал в друга.
Затова първото място отива при Mercedes, сребърният медал е за Audi, като малката разлика в точките показва ясно, че говорим за два близки като качества автомобила. Годините зад гърба на BMW оказват своето влияние и въпреки великолепното сцепление при всякакви условия Х3 остава на трета позиция.
Текст: Гьотц Лайрер
Снимки: Ахим Хартман, Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Mercedes GLK 220 CDI - 513 точки
Този автомобил е един истински Mercedes, който изпъква на първо място с великолепния си комфорт. Липсата на спортни амбиции в пътното поведение не се отразява негативно на сигурността, а новоразработеният двигател е много хармоничен, но можеше да бъде по-икономичен.
2. Audi Q5 2.0 TDI - 508 точки
Усещането от управлението Q5 е като от спортен седан, а за всъдеходите напомня единствено външността. Заради динамичния нрав донякъде е пожертван комфортът на возене, а разходът на гориво оставя поле за подобрения от страна на производителя.
3. BMW X3 2.0d - 480 точки
Баварската машина показва най-добрите динамични показатели и най-ниския разход на гориво. BMW се отличава с редица класически за марката предимства, сред които спортното пътно поведение. В определени аспекти обаче възрастта на модела започва да се усеща.
Технически данни
1. Mercedes GLK 220 CDI - 513 точки | 2. Audi Q5 2.0 TDI - 508 точки | 3. BMW X3 2.0d - 480 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 170 к. с. при 3200 об./мин | 170 к. с. при 4200 об./мин | 177 к. с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,4 сек | 10,5 сек. | 9,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 37 м | 39 м |
Максимална скорост | 205 км/ч | 204 км/ч | 206 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,4 л | 9,4 л | 8,7 л |
Базова цена | 77 887 лева | 75 335 лева | 73 600 лева |
mercedes
samo da vi kaja 4e Bavarcite sa palni bokluci.Vie si vikate "eee Bavarec ima mnoo konski sili i e mnoo mo6ten diga ot 0-100 za neznam si kolko sekundi".Davi kaja 4e si4ki bavarci sa mo6tni i za tva motorite im se skapvat na 5ta godina.Edin prqtel si kupi BMW X6 s nadejdata da ko kara bez da go remontira pone 10 godini,sha vi kaja 4e na 3 godina motora sr razvali i se e ravalil za tva 4e nee bil mnoo ka4estven i e bil mnoo mo6ten.Za mene edin 2ta nai dobri jipa na Mercedis i kato cqlo ot nemskite firmi tvasa GLK i ML
човекът с несериозните комента
Борисе от много каране ти е останало време и да пишеш.
борислав
Пичове коментарите ви са обсолютно несериозни,пък и вие нямате пари за тези коли.Един съвет правете като другите просто въздишайте,ние отиваме да караме.
Brabus
Молоумието зад гърба на BMХ оказват своето влияние и въпреки великолепното сцепление при всякакви условия Х3 остава на ТРЕТА позиция. >:-) >:-) >:-)
AMG
Мхм то се вижда кой е номер 1! БМХ са все много силни за това от 10 години в Ф1 нищо не правят. Карай си Е36 на село и си трай >:-) >:-) >:-) >:-)
BMW
хаха, само дето напоследък рядко са номер 1 мерджаните :-(|)
умник
Някой май е чел предишни мой коментари. :-D А момчето с печките и скайп номера си дава.
umnik
aman ot takiva razbirachi deto si "karat" kolite ot spisaniata samo a za istinskite samo si mechtajat.
aman ot pe4ki
za6to ne sravnqvate i benzinovi dvigateli,a samo pe4ki audi s 2.0-211hp 8.5L 0-100 7.2sek 40 000 evro sravneno s mercedes glk 280-230hp 10.2L o-100 7.6sek 43 554 evro i dvata avtomatik -7 skorosti i koi 6te e pobeditel togava
Mercedes
Винаги номер 1!