Тест на новия флагман на SUV флотилията на Audi
Първото впечатление обикновено е решаващо – включително и при автомобилите. Особено при тези, които са създадени с идеята да насочват вниманието на публиката към себе си. Какъвто именно е и Q8 – по-предизвикателното лице на радващия се на завидна популярност Q7.
Запомняща се осанка
Q8 категорично спада към автомобилите, които е почти невъзможно да останат незабелязани на пътя и това съвсем не се дължи единствено на внушителните размери на каросерията или на искрящо оранжевото лаково покритие на тестовия екземпляр. Този автомобил е едно от най-сполучливите проявления на новия стилистичен език на марката от Инголщат – дизайнът му е точно толкова внушителен и предизвикателен, колкото приляга на пълноразмерен SUV от неговата категория, но същевременно и точно толкова стилен и изискан, колкото подобава да бъде един от най-елитните представители на марката с четирите пръстена на емблемата. Докато предната част демонстрира по недвусмислен начин сила и мощ със своята хищна радиаторна решетка, двукомпонентни светлини и елементи в контрастен цвят, профилът и задницата на Q8 се отличават с прави, максимално изчистени линии, изпълнени с удивителен педантизъм повърхности и характерни очертания на издутите калници, напомнящи за първото Quattro от 1980 година. Може би най-ефектната перспектива, от която можете да видите Audi Q8, е в три четвърти отзад – именно от тази гледна точка личи най-ясно, че пред вас стои нещо като повдигнато спортно комби Avant, или дори Shooting Brake, само че в доста по-различен от обичайното формат. Наистина е забележително постижение да се създаде автомобил от подобен калибър, който да изглежда почти брутален в пропорциите си, без да прекрачва тясната граница между елегантност и показност. И понеже споменахме думата пропорции – височината на каросерията е намалена с четири сантиметра спрямо Q7, дължината на задния надвес е намалена с 6,6 сантиметра, а широчината на автомобила достига два метра. Минималният размер на колелата при Q8 е 19 цола, а срещу доплащане могат да бъдат поръчани до 22-цолови.
Много повече от SUV с каросерия на купе
Един от изводите, които човек неминуемо започва да си прави при разглеждането на външността на модела, се затвърждава окончателно още щом отворите задните врати или багажника – Q8 може и за е замислен като пряк конкурент на BMW X6 и Mercedes GLE Coupe, но реално погледнато е нещо доста по-различно от SUV с каросерия от типа спортно купе с четири врати и полегат заден капак. Защото това, което може да се предположи отвън, се оказва напълно реално отвътре – на практика автомобилът е също толкова просторен и функционален, колкото и Q7. Номиналният обем на багажното отделение е 605 литра, а възможностите за увеличаването на тази стойност и оптималното оползотворяване на полезната площ са повече от внушителни. Мястото и комфортът на задните места не отстъпват на луксозна лимузина от висш клас – няма и помен от характерното за преките пазарни опоненти на модела усещане за схлупеност над главите на пасажерите. Традиционно за марката, подборът на материалите и качеството на изработката заслужават суперлативи, а в технологично и ергономично отношение интериорът се ориентира към решенията, дебютирали най-напред в новата генерация на А8, а след това появили се последователно в A7 Sportback и A6. Факт е, че управлението на повечето функции посредством сензорни повърхности изисква определена фаза на привикване, но също така не може да се отрече, че към момента Audi предлага най-интуитивната и най-добре изпълнената концепция от този тип на пазара. Само добри думи можем да кажем за системата за гласово командване, която е в състояние да разпознава думи и фрази от контекста на свободно формулирани изречения, като по този начин успешно замества продължителното ровене в менюта и подменюта. Няма как да не споменем и фантастичния комфорт, който предлагат спортните седалки с функция за подгряване, вентилация и масаж.
Тих и ефективно задвижване
Характерът на задвижването приляга много добре на цялостния замисъл на автомобила – трилитровият TDI агрегат се справя с лекота с 2,2-тонното тегло на Q8, като успешно съчетава енергичен темперамент с фини маниери на работа. Солидният запас от въртящ момент (чийто пик от 600 нютонметра е достъпен в диапазона между 2250 и 3250 оборота в минута) и способността на осемстепенния автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент винаги да подбира най-подходящата спрямо ситуацията предавка създават у водача усещане за спокойствие и увереност, че е добре подготвен за всяка ситуация. Функцията за временно изключване на двигателя при движение без тяга работи в тандем с 48-волтовата бордна мрежа и се представя много убедително – действието на технологията остава фактически незабележимо за водача, а ефектът върху разхода на гориво е осезаем. За машина с тегло над 2,2 тона и мощност 286 конски сили, Q8 50 TDI е направо удивително икономичен със средния си разход между 7 и 8 л/100 км.
Впечатляващо пътно поведение
Излишно е да споменаваме, че системата за постоянно задвижване на четирите колела quattro осигурява безкомпромисно сцепление върху всякакъв вид настилка, а възможността за увеличаване на клиренса на пневматичното окачване и наличието на режим за движение в пресечен терен е сериозен коз в полза на функционалността на Q8 срещу основните му конкуренти.
Доста интересен е пътят, по който са поели инженерите от Инголщат при настройването на ходовата част на Q8 – усещането при шофиране е по-динамично от това при стандартния Q7, но не е толкова остро, колкото при SQ7 или Porsche Cayenne, с което моделът всъщност комбинира в едно най-доброто от два свята. Благодарение не на последно място на системата за управление на четирите колела, водимостта е учудващо чевръста за модел с подобни размери и тегло – дори при спортен маниер на шофиране колебанията на каросерията са минимални, а зададените с волана команди за смяна на посоката се предават с максимална точност. Комфортът на возене от своя страна е не по-малко впечатляващ и позволява неусетното изминиване на произволни разстояния.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов