Audi R8 5.2 FSI Quattro, Mercedes SLS AMG и Porsche 911 Turbo S - симфония от мощ, рев и динамичен екстаз отвъд границата на петстотинте конски сили.
Да речем, че искате да скочите с парашут. Не, не сериозно – просто приемаме, че имате подобно желание. На кого бихте се доверили в опаковането му? Мдаа... кръгът от познати се стесни драстично, нали? Лицемери, мърлячи, нерваци – много не успяват да минат през ситото. Остават шепа сигурни и отговорни фигури, с точни и уверени движения, при които всяка гънка ще бъде на мястото си.
Много сходна е ситуацията и при избор на суперспортен автомобил. Надежден партньор, с който да бъдете наистина бърз на любимата си отсечка. Да, именно онази, която се извива капризно на сантиметри от каменните канари, балансира рисковано на ръба на дълбоки пропасти, поставя на изпитание нервите в слепия полет отвъд билата на хълмовете и притиска немилостиво тялото, пикирайки устремно в спусканията. Последното, от което се нуждаете тук, са колебливи лигльовци, нестабилни при промяна на натоварването неврастеници, мудни при спиране несериозници и клатушкащи се по завоите дебелаци. Успешната употреба на оръжие с над 500 к.с. изисква прецизност и в тази насока инженерите на Audi, Mercedes и Porsche демонстрират виртуозно боравене с алуминия, стоманата и въглеродните композити. Aко някой все още свързва тевтонската педантичност единствено с емблематичните достижения в развитието на бюрокрацията и буквоядството, тук има възможност да се запознае с обратната страна на медала.
Първо под формата на Audi R8 5.2. Екстровертната външност на модела влияе като магнит на папараците, компактният спортен интериор буквално обгръща пилота, а при движение в града централно разположеният V10 дисциплинирано държи стиснатите си юмруци в джобовете. Затишието е временно и има принудителен характер - заворените клапи на ауспуховите тръби моментално освобождават напрежението при първата подкана с педала на газта при преминаване покрай табелата за край на населеното място. Ефектът от преминаването на по-висока предавка от страна секвенциалната трансмисия R-Tronic е сравним с мозъчно сътресение за 5,2-литровия мотор, а в първите минути неподготвеният за подобно грубиянско държание екипаж е буквално ошашавен. Безцеремонните прояви на предавателната кутия се отразяват и на поведението на пътя – драматичните смени изнервят 1,7-тонния R8 в бързи завои и могат да затруднят следването на идеалната линия.
Като изключим този гаф в поведението на трансмисията, R8 вдъхва у водача безрезервно доверие.
Стегнатата, прецизно балансирана ходова част в съчетание с фината настройка на пружините и амортисьорите формират поведение в златната среда между типичния за луксозните лимузини комфорт и безкомпромисната стабилност на суперспортните болиди. При това инженерите на Audi са се възползвали от положителните страни на компановката с централно разположен пред задния мост двигател, успявайки да се отърват от типичните за тази схема слабости. Като изключим почти неусетната тенденция към завъртане при смяна на натоварването, в поведението на пътя липсват други заслужаващи отбелязване проблеми. Движението с вратите напред става възможно едва при деактивирана ESP и с настойчив натиск от страна на водача.
Разбира се, Porsche 911 Turbo S също владее тези номера.
Трансмисията с двоен съединител PDK е част от серийното оборудване, която осигурява на разполагащия с 530 к.с. спортист плавно потегляне, отлично шлифовани преходи между предавките и светкавична смяна, когато е необходимо. За да бъде съвършена, на PDK й липсва единствено подходящият алгоритъм за смяна на степените – в нормалния режим поведението на трансмисията е леко летаргично, а изборът на Sport предизвиква твърде дълго задържане на ниските степени – пълното щастие става възможно и краят на мъките идва едва след като водачът посегне към планките зад волана и се заеме сам със смяната на предавките.
В такива моменти очите се изпълват спонтанно със сълзи на въодушевление, които поемат незабавно и водоравно своя път назад по слепоочията. Невъзможно е да се изрази с думи това, което магьосниците във Вайсах са успели да извадят от 3,8-литровия боксер. Агрегатът с два турбокомпресора и система за директно впръскване на горивото фучи като ракета, докато регулируемите лопатки в турбините придават оптимални параметри на принудително нагнетявания в горивните камери свеж въздух. Резултатът от добре свършената работа в тази насока си проличава веднага и при ускорението от 0 до 100 км/ч за 3,1 секунди дробовете на екипажа изпитват осезаемо по-сериозни затруднения в набавянето на кислород, отколкото шестте цилиндъра на Porsche. Естествено натискът не отслабва дотук, а усмивките по лицата замръзват – времето от 10,5 секунди, за което 911 Turbo S пресича границата от 200 км/ч, се оказва крайно недостатъчно, за да може пълзящата паника да достигне съзнанието на психически лабилните индивиди.
Късото междуосие, ориентираният към задния мост теглови баланс (40 на 60 процента) и твърдата игра на адаптивните амортисьори при висока скорост на движение са фактори, които изискват от водача повишено внимание. Последователните вълнообразни неравности по настилката пораждат у модела на Porsche танцувални настроения, но като цяло Turbo S се държи събрано, директно и проявява подчертан афинитет към завоите - специалистите по ходовата част са успели да го отучат дори от куция навик да недозавива на влизането в някои от тях. Положителен ефект при постигането на оптимални стойности на надлъжното и напречно ускорение оказват и системата за целево насочване на въртящия момент (Torque-Vectoring) към колелата на задния мост и динамичното окачване на двигателя.
Имате проблеми с общуването? Мъчат ви депресии? 177 000 евро не са проблем за вас? Отваряйте нагоре вратата и скачайте в кокпита на Mercedes AMG SLS! Този модел е в състояние да дари криле и на най-земните натури. При това дългото торпедо далеч не е само дизайнерска прищявка, а важен елемент от компановката с централно разположен зад предния мост 6,2-литров V8. Използването на мазане със сух картер снижава значително центъра на тежестта на конструкцията, а шестстепенната трансмисия с двоен съединител е командирована в състава на задния мост, осъществявайки връзка с двигателя през карбоновия надлъжен тунел.
Нервните реакции са точно толкова чужди на SLS, колкото и експресивното оформление на вътрешното пространство.
Много от използваните в него елементи не са нещо ново за познавачите на марката, а част от тях вероятно няма да липсват напълно и на бившия шеф на AMG Фолкер Морнхинвег, който в момента ръководи отдела за лекотоварни возила в Mercedes...
По отношение на мощността нещата стоят различно. При максимално натоварване 6,2-литровата машина се опитва да доведе карбоновия всмукателен колектор до състояние на имплозия, ползва пространството на пилота под вертикално отварящите се врати за резонатор на вокалните си умения и не пропуска случай да стресира околните със своя невъздържан рев и гръмовни изблици. Едновременно с това обаче впечатляващият във всяко отношение V8 предлага всичко в диапазона от могъщия въртящ момент на ниски обороти до наелектризиращата върхова мощност отвъд границата на 7000 об./мин в подходяща за фино дозиране форма, която водачът да отпрати според предпочитанията си към задните колела. Маниерите на предавателната кутия клонят по-скоро към тези на добрия стар автоматик с хидропреобразувател, отколкото към секвенциалните образци от професионалния спорт, тушират максимално преходите между отделните предавки и не бързат с изпълнението на командите от планките за ръчна смяна.
Bоланът определено респектира 1,6-тонния атлет, който реагира мигновено и директно на желанията на кормчията. Няма друг представител на суперспортната категория, който да внушава подобно плътно, органично усещане за единство с пътя и внушава подобно доверие с начина, по който описва радиуса на бързите завои. Единственото условие е теренът да бъде относително равен – в противен случай предлаганото по желание спортно окачване и липсата на адаптивни амортисьори ще намерят начин да си отмъстят... Дългите вълнообразни неравности по платното също достигат до екипажа и водят до вертикални колебания, застрашаващи сериозно очния нерв на всички онези обитатели на навигаторското място, които детските учителки не са успели да отучат от навика да си ровят в носа. За щастие ръцете на водача би трябвало да са заети с волана и да се радват на неутралното поведение на отличаващия се с отличен теглови баланс спортист с алуминиева носеща рама и грамотно настроена система ESP.
И въпреки всичко това накрая щутгартският 911 Turbo S успява да изпревари с малко своя не по-малко впечатляващ съсед и комфортния представител на школата с централно разположен пред задния мост двигател Audi R8. За сгъването на споменатия в началото парашут обаче можете без съмнение да се доверите и на тримата германци.
Teкст: Йорн Томас
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Porsche 911 Turbo S - 470 точки
911 Turbo S успява да набере преднина пред своите конкуренти преди всичко благодарение на мощта на своя боксер с принудително пълнене. Важна заслуга за победата имат ефективната работа на двойното предаване и пригодността на спортиста за ежедневна употреба.
2. Mercedes SLS AMG - 460 точки
Добавете към разполагащия с внушителен работен обем и симпатии към високите обороти атмосферен двигател добре балансирана ходова част и ще получите едно наистина завладяващо усещане зад волана. Нещо повече – ако изключим предлаганото срещу доплащане спортно окачване, SLS е напълно пригоден за ежедневна употреба.
3. Audi R8 5.2 FSI Quattro - 455 точки
Добрият комфорт и динамичното, подкрепено от доброто сцепление на двойното предаване поведение на пътя биха могли да се превърнат в отлична основа за победата на R8 и неговия централно разположен двигател. Стига да беше малко по-функционален и да разполагаше с по-добре работеща трансмисия.
Технически данни
1. Porsche 911 Turbo S - 470 точки | 2. Mercedes SLS AMG - 460 точки | 3. Audi R8 5.2 FSI Quattro - 455 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 530 к.с. при 6250 об./мин | 571 к.с. при 6800 об./мин | 525 к.с. при 8000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,1 с | 3,9 с | 4,1 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
35 м | 34 м | 36 м |
Максимална скорост | 315 км/ч | 317 км/ч | 316 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
16,8 л | 16,8 л | 16,2 л |
Базова цена | 173 241 евро (в Германия) | 177 310 евро (в Германия) | 151 800 евро (в Германия) |
Pipo
Истинските коли се правят в Щутгарт!!!Не случайно това важи и днес.....
Aнонимен
Не си изгубил времето си, а за да разбереш, че с някой хора не може да се спори;).
Aнонимен
Много интересни аргументи няма що;) Само си изгубих времето да чета тези ..... .
Aнонимен
http://www.ams.bg/content/430-scuderia-gallardo-lp-560-4-gt2-golyamata-gonitba-004355 Ето в тази част на форума има интересни аргументи. Като за почитателите на италианските автомобили, който унищожават швабските фенове.
Aнонимен
До колкото знам, когато поискали феррари 430 скудерия за тест срещу порше турбо жабоците отказали. Когато поискали да кажат времената те отново отказали. Първите данни се появили когато феррарито не било доставено от феррари, а от колекционер. Какво се оказва на нюрборинг по- скъпото и супер готино изглеждащо феррари има по слабо време. Да не говорим за 458 италиа и порше турбо Ес. Това е истината, феррари е един продукт за хора, които парадират с парите си. Поршето демонстрира богатство също, но не толкова просташко кичозно. Между другото порше и нисан джитиар се конкурират на пистата, ферраритата изобщо не ги споменават и има защо.
S.F.
Става дума кой колко е бърз , не колко е красив.Още по кофти за Порше , на писта биват разплакани от "кичозни и инфантилни автомобили , излезли от филм за батман".
Aнонимен
Edno si baba znae, edno si baba bae. Chovekut s vuprosite e prav. Porsche e nai tituluvanata marka avtomobil. Za seshoarite tova may go kazvat vsichki za ferari ne bqh chul drugite sportni mashini da gi sravnqcat taka.
Aнонимен
458 Italia просто не е от класата на тия машинки, изглеждат като сешоари до италианеца. БТВ, посетете музея на Ферари в Маранело и ще разберете още нещо колите им. Да споменавам ли Ф430 Скудерия и това, че Алонсо ще стане световен шампион с Ферари ?
Aнонимен
Коя е най- титулуваната спортна марка автомобили???? Питайте чичко гугал момчета. За дизайн също можете да питате чичко ви гугал, какво казват специалистите. Моето скромно мнение е, че феррари правят кичозни и инфантилни автомобили, се едно са излезли от филм за батман. М
S.F.
Жабарските боклуци както ги наричаш са в пъти по добри спортисти от тея сапунерки Порше.Вземи се образовай малко , смешно е да говориш наизуст че Порше е най-добрия автомобил.
Aнонимен
Къде набутваш тези жабарски боклуци при истинските автомобили, то ферарито плаче и без да ги е срещало нали има навик да се самозапалва. Поршето е най-добрия автомобил, безкомпромисен и качествен!
S.F.
Za GT-R ne znam , no ako gi stravnqt s Ferrari 458 Italia nemcite gi chaka mnogo rev.Ama MNOGO rev ;)
Aнонимен
PORSCHE SA NOMER 1
Aнонимен
Porsche rulles!!
Aнонимен
Da gt-r e strahoten avtomobil, unikalen za parite si,no e prestizhen samo za tuning maniacite igraeshti playstation. Drugite sa za po ulegnali hora. SLS e naslednik na pyrviqt super avtomobil, porsche imat istoriq s nai mnogo pobedi v sustezaniq unikalen dizain i 40 desetiletiq plavna evoluciq. AUDI to e evtino lamborgini, no i to si ima char. Lexus nqmat nikakva sportna istoriq daze toyota mai nqmat pobeda na niikoe sustezanie(pone az ne znam) ne gi biva pri sportnite avtomobili. Harakteristikite na sls na dvoina cena.
ravn
Точно спортните подразделения на Нисан се водят с много голям престиж само, че извън България!!! Skyline е любим на тунинг майсторите по цял свят, като го БОГОТВОРЯТ!!! Перфектната машина за тунинг, защото излизат най-много с 280 кончета фабрично от Япония! Гледайте малко на запад за какви фен клубове става на въпрос за въпросния Нисан :) Turbo S e дяволски бърза кола обаче струва 2 пъти повече от GT-R! За 100 хиляди долара си вземате GT-R P800 и ги правите всички смешни на всякакви дистанций, писти, стрийт рейсинг, космически пътешествия абе всичко :D
Aнонимен
Нисана трудно се справя с обикновеното турбо, но това е турбо S, което е много лошо, направо зло автомобилче. Като му прочетеш техническите характеристики по всичко бие нисанчето включително и по цената. Всички тези три автомобили имат класа и престиж, а името нисан не се свързва с престиж.
Aнонимен
Това са класни автомобили Стефке, въпросното нисанче не покрива критериите за луксозен спортен автомобил!
Стефо 350Z
Ако Nissan GT-R беше сравняван с тези автомобили, друга песен щяхте да запеете!