След като преди няколко месеца падна в дуел с Nissan GT-R, сега Porsche 911 Turbo се завръща за реванш. В битката се намесва и още един болид с пълноприводно задвижване – десетцилиндровата версия на Audi R8. Кой ще победи в това съревнование на титани?
В този приятен ноемврийски следобед слънцето щедро пръска лъчите си над пистата "Хокенхайм" и все пак точно днес то няма шанс да бъде най-бляскавото нещо тук: пред очите ни са подредени три суперспортни автомобила от лигата на 500-те конски сили - Audi R8 5.2 FSI Quattro, Nissan GT-R и Porsche 911 Turbo. Когато тези цивилни болиди влязат в действие, всичко останало остава в сянка.
И трите екстремни модела са с огромна мощност и двойно предаване, но се различават коренно по концепциите си за монтиране на двигателя: при Nissan той е с предно, при Audi с централно, а при Porsche - със задно разположение. Разбира се, всеки от тези принципи очарова по свой собствен начин, освен това и трите модела са достигали максималната оценка от пет звезди в тестове на auto motor und sport, като най-скоро това се случи с Porsche.
Звездата, която никога не залязва
Дълги години различните генерации на 911 Turbo поставяха мащабите в своя сегмент на спортното автомобилостроене, или поне така беше доскоро... Неотдавна една Playstation мечта на име Nissan GT-R влезе в серийно производство и се превърна в истински Porsche убиец, при това на почти сензационна цена. Напълно заслужено GT-R дори успя да победи Turbo в сравнителния тест, публикуван и в ams.bg.
В Цуфенхаузен нямаше как да не стигнат до извода, че е време за подобрения. Сериозни при това. След направената основна техническа ревизия сега 911 Turbo се задвижва от нов боксерен двигател с директно впръскване, двата турбокомпресора са взети от GT2, схемата на разпределение на въртящия момент между двата моста е променена, като опция се предлага директна трансмисия с два съединителя, а специално разработен за модела Launch-Control се грижи за професионален състезателен старт.
За разлика отпреди, оптималното ускоряване от място до сто километра в час вече не е приоритет на пилота и неговите способности да борави съвършено прецизно с педалите на съединителя и газта - този път сложната задача е оставена в компетенцията на програмистите. Измервателната ни апаратура отчете невероятните 3,3 секунди за спринта от 0 до 100 км/ч - време, за което дори самият тестов пилот не беше убеден, че е разбрал кога и как машината е успяла да достигне до тази скорост. Субективното усещане е буквално нереално - стартът и ускорението се сливат в едно, а времето за набиране на темпо е толкова кратко, че възприятията на човешкия фактор просто не успяват да догонят бързината на техниката. В подобни моменти дори и най-несантименталните технократи започват да се чувстват леко объркани.
Японската машина
На фона на подобни характеристики дори Nissan с неговата изумителна дигитална природа и многократно показвани чудеса от храброст по състезателните трасета има от какво да бъде респектиран. Най-малкото защото подобни безмилостни тестове имат чисто механични измерения: например по време на изпитание за максимална скорост на високоскоростния овал на пистата "Нардо" на японския битурбо V6 му се наложи временно да развее бялото знаме. При свръхбързите обиколки на Северната отсечка на "Нюрбургринг" по време на един сравнителен тест трансмисията на GT-R загря дотолкова, че автомобилът стигна до бокса в авариен режим. Именно защото в Щатите Nissan невинаги оставаше невредим при тамошните драг оргии, лаунч контролът отпадна за германската версия на модела. Затова 1,8-тонният спортист се ускорява за "цели" четири секунди от 0 до 100 км/ч вместо за 3,5 сек.
Независимо от тази пренебрежима подробност реакциите на снабдения с два турбокомпресора IHI 3,8-литров V6 с максимална тяга 588 нютонметра са, меко казано, потресаващо бързи. За разлика от японската машина, двата турбокомпресора KKK на Porsche показват леко "замисляне", преди да вземат нещата в свои ръце със зловещото си свистене. Веднъж достигнали максималното си налягане обаче, те предизвикват ускорения, които просто не оставят време на вътрешностите ви да се разбунтуват.
Десетцилиндровият V10
Не по-малко екстремно е усещането и в R8. Тук ефектът се постига не само от 530-те нютонметра максимален въртящ момент, а и чрез мощното кресчендо на 5,2-литровия десетцилиндров мотор. Роден с гените на V10 машината на Lamborghini, този двигател има способността да звучи като наближаващ апокалипсис, единствено децибелите са с една идея по-ниски в сравнение с италианския му роднина. Десетцилиндровият V10 се развърта с магическа лекота, позволява да бъде управляван с най-фина прецизност и при форсиране достига максималните си обороти с невероятна експлозивност.
Това е нагледно доказателство за това, че един професионално направен спортен атмосферен двигател съвсем не е задължително да бъде надвит от конкурентите си с принудително пълнене: R8 тегли почти толкова уверено, колкото Nissan, но е лишен от характерната за Porsche Turbo кратка мисловна фаза. Всъщност еластичността на модела от Цуфенхаузен донякъде се нарушава и от дългата седма степен на трансмисията, която обаче пък спомага за постигане на най-ниския разход на гориво в теста.
На пистата
Ходовата част и компановката на R8 осигуряват изпълнени с емоции мигове зад волана. При достигане на граничния режим двуместният болид сякаш забравя за двойното си предаване и с изключена система ESP започва да се държи като див и необуздан спортист със задно задвижване, като при прекомерно увеличаване на натоварването от страна на задвижващия тракт реагира с мощно занасяне на задницата и дим от задните гуми - това се случи например на излизане от завоя "Закс" на пистата "Хокенхайм". Времето за обиколка на късия курс на трасето отчете точно 1.12,3 мин.
Висококласният атлет на Audi си остава верен на принципите на автомобилите с централен двигател и отговаря бурно на всяка по-рязка реакция на пилота, което включва и евентуални ексцесии при евентуална негова грешка. Точно толкова чувствителен към стила на шофиране обаче подобава да бъде един класически спортен автомобил, макар че заимстваната от Gallardo секвенциална трансмисия със своите сравнително дълги времена за превключване не пасва съвсем добре към такъв тип характер. Много сполучлива за сметка на това е настройката на адаптивните амортисьори: в зависимост от желанието на водача те са в състояние да предложат безмилостна твърдост по състезателното трасе, но и отличен комфорт при шофиране по цивилни пътища.
Електронна игра
Удобното пътуване е нещо, което принципно приляга най-добре на Nissan, чиято каросерия е най-голямата в теста, моделът предлага дори оправдаващ името си багажник. Отвътре японецът освен с изобилие от пространство се отличава и със завладяваща нова форма на забавление: върху централната конзола ключовото място заема тъчскрийн дисплея, който като в игра за Playstation показва всевъзможна информация: за напречни, надлъжни и отрицателни ускорения, за температурата и налягането на различните агрегати и какво ли още не. Възможностите за персонализация тук са почти безгранични, включително и що се отнася до настройките на самия автомобил. Анимирана индикация информира за разпределянето на тягата между двата моста и върху суха настилка това обикновено си остава единственият начин водачът да разбере какво се случва с работата на системата за задвижване на четирите колела - действието й е неусетно и безкомпромисно ефективно.
Интересно е да се отбележи, че за разлика от демонстриращите почти неизчерпаем резерв от пълна неутралност в завой тествани досега екземпляри от GT-R, използваният за сравнителния тест автомобил отначало показваше лека склонност към недозавиване, преди да подхване идеалната линия по траекторията си с меко и контролирано занасяне на задницата. GT-R позволява да бъде шофиран със състезателно темпо с направо игрива лекота и въпреки това остава непоклатимо стабилен - комбинацията е единствена по рода си в сегмента на свръхмощните спортни автомобили. Ако в GT-R се крие неразгадаема тайна, то това е именно способността му да се движи с поразителна бързина дори на най-трудната писта, без това да изисква умения на факир и чутовни усилия от страна на пилота.
След минаване по краткия курс на Хокенхайм хронометърът замръзна на феноменалните 1.12,0 мин. Благодарение на по-доброто сцепление с настилката и серийните полусликове на Dunlop, GT-R постига още по-добро време от Audi. Не липсват обаче и някои поводи за критика: при силен дъжд спортните гуми рано стигат до аквапланинг и загуба на контакт с пътя. Ултрадиректната, но в определени ситуации някак си своенравно работеща кормилна уредба на GT-R създава проблеми при движение в праволинейна посока, позицията на седене е прекалено висока за спортен автомобил, а окачването въпреки богатите възможности за настройване така и не се справя с постигането на задоволителен комфорт на возене.
Без примеси
911 Turbo спестява на екипажа си прекалено грубите сътресения, но също не достига до плавността на Audi. Което всъщност едва ли трябва да се смята за минус, тъй като Porsche традиционно държат на колкото се може по-интензивната обратна връзка от шофирането; пилотът винаги получава ясна информация за всичко съществено, което се случва с автомобила, без това да води до крайности и да го натоварва повече от необходимото. Тук удоволствието от шофирането е издигнато в култ, ефективността на задвижването и ходовата част е на най-високо равнище, опционалната директна трансмисия с два съединителя е близка до съвършенството, дозирането на спирачното усилие е най-прецизното от трите модела в теста.
Време е 911 Turbo също да премине по затвореното трасе. Докато бива озаптяван от юздите на ESP, Porsche се контролира сравнително лесно и не показва най-буйната страна на нрава си. Когато обаче електронният ангел хранител бъде изключен и целта е гоненето на всяка стотна от секундата, гравитацията започва да иска своето и при рязка смяна в натоварването тежката задница неизбежно се стреми да изпревари предницата - особеност, която е чужда както на GT-R, така и на R8. В случая най-важното си остава крайният резултат, а при 911 Turbo той се оказва направо покъртителен: 1.11,5 мин за обиколка, най-доброто постижение в теста.
На финала
По идентичен начин изглеждат нещата и в оценката на качествата на тримата кандидати. Усилията на Porsche са дали желания резултат. Екипът от Цуфенхаузен е успял да върне честта на марката, след като тя беше сериозно накърнена от загубата срещу японския опонент. Audi съумява да си извоюва малка преднина пред Nissan в първата част на оценката. Заради огромната си цена и високия разход на гориво R8 остава последен в крайното класиране, което, разбира се, не отслабва очарованието му на класически суперспортен автомобил с централен двигател.
При формирането на окончателния резултат 911 Turbo отново пада от GT-R и съвсем бърз поглед към ценовите листи на двата автомобила отговаря красноречиво защо се случва така: екипиран със спирачки с карбонови дискове, Sport-Chrono-Paket и Torque-Vectoring, Porsche струва почти два пъти по-скъпо в сравнение с Nissan.
За да победят в крайното класиране, на Porsche ще им се наложи да подобрят не само техниката, но и ценовата политика на своя топспортист...
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Nissan GT-R Black Edition - 462 точки
Както и в предишното подобно сравнение, GT-R печели теста благодарение на атрактивната си цена, но този път остава леко назад в оценката на качествата – той губи точки най-вече заради ограничения комфорт на окачването. Въпреки това, моделът си остава един изключителен спортен уред, който при това се продава срещу съвсем разумна сума.
2. Porsche 911 Turbo PDK - 460 точки
След направените редица технически подобрения, сега на Porsche 911 Turbo му се удаде да се класира преди Nissan в оценката на качествата – германската икона отново е абсолютен шампион по пътно поведение. Освен това, благодарение на новия Launch Control, автомобилът е способен на ускорения, които буквално нямат равни на себе си.
3. Audi R8 5.2 FSI Quattro - 445 точки
R8 е класически суперспортен автомобил с централно разположен двигател. Вдъхновяващият бързооборотен V10 с атмосферно пълнене реагира мълниеносно и на най-леката промяна в педала на газта, моделът успява да се класира на второ място в оценката на качествата. Висотата цена и разходът на гориво теглят R8 надолу в крайното класиране.
Технически данни
1. Nissan GT-R Black Edition - 462 точки | 2. Porsche 911 Turbo PDK - 460 точки | 3. Audi R8 5.2 FSI Quattro - 445 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 486 к.с. при 6400 об./мин | 500 к.с. при 6000 об./мин | 525 к.с. при 6500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,0 сек | 3,3 сек | 4,1 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35 м | 35 м | 35 м |
Максимална скорост | 310 км/ч | 312 км/ч | 316 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
16,2 л | 15,1 л | 16,4 л |
Базова цена | 85 200 евро | 328 065 лева | 298 786 лева |
manowar
Порше правят най-добрите автомобили! Това е мое мнение и ако не ти харесва е твой проблем не мой, колкото до Бенц и БМВ поправяй ги в сервиза и не си купувай щом ти харесва да караш Патрол пак е твой избор и не ми пречи! Само да ти кажа не съм от Перник но не идвай за всеки случай :)
илиян
Японците яко бръкнаха в г-за на европейските производители на спортни автомобили - защото направиха уникален спортен автомобил на уникална цена!!!
pepscoperformance
manowar-горния коментар е специално за теб.Нали не мислиш,че само Порше правят подобрения:)Уважавам избора ти.Само да питам-Ти да не си от Перник???
pepscoperformance
Тея там с имиджите дето се намесват-докога комплекси????Като с Мерцедес и БМВ.Айде ако искате една седмица стойте в сервиза в който работя и после ще видим искате ли БМВ или Мерцедес.Аз съм палил Патрол дизел който 3 години не беше пален-от четвърт.Остави едно БМВ 3 години и го запали така-никога.Явно чалгата си върши работата-може да е боклук но е скъпо и всички го искат.Сори,ако съм обидил някой,а със сигурност съм,но излезте от коловозите вече.Половин свят ползва японска техника в автомобилите си(електроника,двигатели и т.н.)а Мерцедес-само Ссанг-Йонг.Не робувайте бе хора
анонимен
Поразрових се из интернет и намерих друга гледна точка: http://vcar7.com/comparison-road-test/115-super-cars/168-porsche-911-turbo-vs-nissan-gt-r.html , също така и http://vcar7.com/comparison-road-test/115-super-cars/156-2010-audi-r8-vs-2010-porsche-911-turbo.html; според мен който плаща дава повече пари за реклама в тези спосания печели теста.
Кирил
ravn, явно не си прочел особено внимателно тази статия, защото печели японски, не немски автомобил :-)
ravn
до ravn - Не си прав много добре прочетох какво са написали в статията, въпреки, че почти не обръщам внимание на такива "обективни" списания :D Незнам дали си забелязал, обаче във всеки тест печели немски автомобил :) Успех с четенето на списанието! Лично на живо съм виждал и Turbo и GT-R и определено Нисана ми направи много по-голямо впечатление! На живо черен е направо убиец
до ravn
Ти освен да пишеш малоумни коментари явно не четеш, какво са писали в списанието. От какъв зор ще влизаш да рекламираш "неутрални предавания" тук? Провери ауто уиик чия собственост е:).
ravn
Ето в тези линкове се виждат тестове от НЕУТРАЛНИ предавания! Нито немски, нито японски! http://www.youtube.com/watch?v=4OTUHgTAMMU и тука само тест срещу Аудито http://www.youtube.com/watch?v=tNiqsjWU9Nw Интересно защо ли дават преверс на Нисана пред другите :)
аз
Ми ти какво искаш бе ! все пак живееш в българия. Ако всеки тръгне да пише за автомобилите които кара трябва да се пище в рубриката маратон или ретро :Д
Много гъзари се навъдиха
Се познават някой, който карал нещо, се не е проблем да си го закупят. Ако всички от форума започнат да пишат какви автомобили имат в гаражите си ще излезе, че всички лимитирани спортни автомобили са в БГ. Със спортни коли не се сваляли момичета, освен ако не си мис дейзи? Ноу сенс???? Пише се не за автомобилите, а нещо което да оплътни редовете.
Илия Младенов
Моля хора ,който не разбират от автомобили ,първо малко да се ограмотят,,,,колкото и да не им се иска на Германци ,,Италянци ,,,Американци ,,,и пр.Japan made им разказва играта ,,,незнам за синя кръв,ама звучи от студ умри газар бъди ,,,със спортни коли мацки не се свалят ,освен ако не си мис Дейзи ,Порше си е класика,но Нисан GT-R предлага много повече за парите си,Ще цитирам скъп приятел ,загина при инцидент с Порше Турбо.\"Не е проблем да го платя ,ама няма да ми е приятно да си го ползвам.
RWD
Iso твоето мнение си е твое. Резултата на пистата показва, че концепцията не е остаряла и че Порше няма проблеми със стабилността. Това не са първите 911ки. 911 прави 0,5 секунди по-добро време на тази писта от Нисан. не знам какъв му е проблема освен по-високата цена и това че GT-R има по-голям багажник и 2 задни места, за красота. Иначе GT-R си е супер автомобил и аз бих го предпочел заради цената....
manowar
Нисана си е Нисан и 1000 конски сили да е си остава Нисан, никога няма да бъде Порше, Ферари, Ламбо или кавато и да е супер кола! Тук не се иска само мошност трябва и малко минало, престиж, имидж и синя кръвчица, там е работата. Иначе джапанците са направили не лоша кола пренавита и престегната която прегрява и стига в бокса на авариен режим, с техния комплекс за малоценост и други малки работи, успяваха поне бързи обиколки да правят с полусликове на Dunlop, но Порше отговориха добре с новото турбо. Поршето е класика дори със всичките му лудости като задно разположен двигател, боксер и т.н. е легенда и никаква муха еднодневка не може да го засенчи! Колкото до Ауди, винаги са на върха, предлагат ''народна'' версия на Ламбо, средно разположен мотор, задвижване на четирите колела, идеален баланс на целия автомобил. Най - добра е немската кола и винаги ще бъде!
extra
Колко не е добър? В сравнение с какво? и кой го казва? :)
trex
Нисана не е толкова добър, но заради ниската цена го изкарват като спасител.
Iso
Отдавна съм бил на мнение че концепцията с задно разположен двигател е остаряла макар и това да прави поршето класическо порше. Това води до небалансирано разпределение на масата между осите оттам и до непефректна управляемост и несигурност при висока скорост. Колкото до цената едва ли това ще е нещото което порше ще(трябва) да коригират.
GG
Браво на нисана това е третият тест който чета и той пак е на върха безспорно е щом всички НЕМСКИ списания с тяхната пристрастност които са го сравнявали с поршето го признават.
bobi_5
Nissan GT-R si e nai dobrata sportna kola