Според слуховете през 2009 г. Audi възнамерява да пусне в производство модела A1, прицелен в сегмента на компактните автомобили. Най-малкият представител на марката ще има съпоставими с тези на Mini размери и цена под 20 хиляди евро.
Напоследък луксозните компактни автомобили се радват на небивала популярност, а в Инголщад очевидно нямат намерение да стоят със скръстени ръце и да наблюдават как BMW отмъква лъвския пай от продажбите със своя Mini. След неособено успешното си представяне в тази ниша с модела A2, компанията възнамерява да направи втори – този път успешен опит. Маркетинговите спецове от Инголщад са се поучили от грешките си, и ще направят всичко възможно, за да не ги повторят отново. Смелостта на Audi да въведе революционната за класа на малките автомобили алуминиева каросерия не беше оценена по достойнство от публиката, тъй като А2 беше обременен по рождение с два съществени недостатъка: високата цена и липсата на типичната за марката агресивна осанка.
За постигането на ниска себестойност този път каросерията ще бъде изработена от стомана, а не от скъпоструващия алуминий. Така моделът ще се позиционира някъде между струващия 15 хил. евро базов Mini One и базовото Audi A3 с цена приблизително 20 хил. евро. В името на икономиите ще се търси и сътрудничеството на SEAT, като не е изключено много от агрегатите на автомобила да дойдат от останалите компактни модели на Volkswagen Group - VW Polo, Seat Ibiza и Skoda Fabia, което не означава, че ще се търсят евтини решения. Напротив, тенденциите сочат, че в компактните автомобили клиентите напоследък търсят не само практичност и икономия, но и много от качества, типични за по-големите им събратя от престижните марки - комфорт, имидж и добри маниери. Съгласно тази логика моделът A1 едва ли ще представлява типичен женски автомобил от сорта на Nissan Micra или Ford Fiesta. Неговата мисия ще е да се бори с конкуренти от ранга на Мini и А-класата на Mercedes.Според източници, цитирани в немската преса, решението за допълване на гамата с модел по-малък от A3 е прокарано от бившия шеф на Audi (от началото на годината на Volkswagen Group) Мартин Винтеркорн. Знае се също, че предишният изпълнителен директор на VW Бернд Пишетсридер е бил настроен скептично към проекта за мини-автомобил с емблемата на Audi. “Вярната посока е компактният модел да има приятен външен вид и да се доближава по качества до модела A3. Ако се правят компромиси ще пострада имиджът на марката, което в най-добрия случай няма да е продуктивно. Audi е длъжен да се развива и да завоюва нови територии, а под A3 със сигурност има място за още един модел” – обосновава се Винтеркорн.
Към момента на появата си А1 ще разполага с модерна линия от малолитражни бензинови двигатели, в това число и такива с принудително пълнене. В редица немски издания дори се посочват конкретни характеристики – моторите с обем 1.4 литра ще развиват мощност от 140, 170 и 190 к.с., а базовият мотор с обем 1.2 литра ще развива около 110 к. с. Ще се предлагат и турбодизелови агрегати, а най-мощният от тях – двулитровият TDI - ще постига 170 к.с. и 350 Нм въртящ момент. Топверсията с означение S1 ще се предлага с 2-литров бензинов TFSI двигател. В зависимост от характеристиките на компресията подобен агрегат може да осигури от 240 до 320 к. с. Пълноприводна quattro версия обаче категорично няма да има.
Най-много шум се вдига около външния вид на бъдещия мини-автомобил. Някои си го представят в стил “унисекс” със закръглени форми и навяваща носталгия овална радиаторна решетка. Други го описват като умалена и по-агресивна версия на A3. Много е вероятно обаче архитипът на малкото Audi да се окаже концептуалният модел Audi Shooting Brake, показан на Токийското изложение през 2005 година. Преди дни ръководството на Audi обяви, че няма да пуска версия на спортиста TT, съчетаваща достойнствата на хечбек и купе, типични за Shooting Brake, което също накланя везните в тази посока. Освен това силуетът и компановката на Audi Shooting Brake напълно съответстват на концепцията на “минибореца”.
Според информирани източници премиерата на Audi А1 ще се състои по врема на автосалона във Франкфурт през 2009 г.