Porsche влизат с гръм и трясък в лигата на спортните седани - Panamera обещава четири врати, голям багажник и традиционната за марката върхова динамика. Mercedes E 63 AMG и Audi RS 6 обаче са създадени по същата апетитна рецепта. Кой от трите модела ще защити най-добре честта на своя производител?
Какво ли не се случи, преди този автомобил най-после да бъде показан пред публика - след като беше замаскирана по всевъзможни ексцентрични начини, Panamera започна „небрежно” да попада в полезрението на шпионските фотографи, след това Porsche започнаха да показват детайли от произведението си „на час по лъжичка”, а накрая се стигна до фрапираща с помпозността си презентация в Шанхай.
Мамино детенце
Ето че Porsche Panamera все пак стана факт и сега може да се отдаде на заниманието, което му се удава най-добре, а именно да доставя спортни емоции на пилотите си. Над главите ни се простира безбрежната синева без нито едно облаче по нея, карбоновите и металните детайли проблясват на лъчите на залязващото слънце. Скоростта е 220 км/ч, стрелката на оборотомера показва 3000 об./мин, а „дългата” седма степен на директната трансмисия с два съединителя се опитва да държи осемцилиндровия двигател с 500 коня на своеобразна диета. Разходът се движи между 9,5 и 25 литра на сто километра, като средната измерена стойност в теста беше приблизително 18 л/100 км.
Подобни, макар и малко по-приемливи резултати за консумация на гориво показват Mercedes E 63 AMG и Audi RS 6, които натискат отзад модела от Цуфенхаузен със своите LED светлини и още по-внушителни показатели на мощността. 580 конски сили за Audi, 525 за Mercedes, оттам нататък думите май стават излишни. От Porsche се опитват да ни убедят, че дори двамата противници на техния модел да имаха по 1000 коня под капаците си, те отново не биха успели да засенчат излъчването на Panamera. Конструкторите на автомобила се гордеят, че разработването е започнало от идеята за четири седалки и оттам нататък празен бял лист – спортно ниската позиция на седене е закон за Porsche.
Хюстън, имаме проблем!
Е, очевидно интелигентното оползотворяване на вътрешното пространство не е сред силните страни на работилите върху Panamera. Всеки уважаващ себе си японски инженер би прибегнал до харакири, ако беше отговорен за наличието на такъв смехотворен вътрешен обем в гигантска каросерия с дължина близо пет и широчина почти два метра. Не може да се отрече, че няма друга петметрова лимузина, която отвътре да прилича толкова много на класически спортен автомобил, колкото Panamera. Доминиращият детайл в интериора е монументалната, претъпкана от бутони централна конзола, която разделя кокпита на четири отделни „хралупи”. Седалките са стегнати и със спортен контур, като регулирането на задните кресла се доплаща. Срещу каквато и да е сума обаче няма как да получите повече място над главата си, когато седите на втория ред – в името на пропорциите на каросерията е пожертвана и последната възможност да подобно нещо.
Започващото с цена от около 300 000 лева Porsche предлага в списъка с допълнително оборудване всичко, което клиентите на подобен автомобил биха могли да поискат, включително неизброими комбинации от кожени тапицерии и декоративни апликации в интериора, перфектна мултимедийна система с чувствителен на докосване екран и отлично направен асистент при паркиране. Между другото, предвид сведения почти до кръгла нула обзор от мястото на водача, последната опция е абсолютно задължителна.
При по-евтините с около 70 000 лева модели на Audi и Mercedes също има някои параметри, по които бихме си пожелали подобрения. Например Audi RS 6, който е създаден на солидната база на серийното A6, може и да се перчи с апликации от метал и карбон, но е екипиран с не съвсем задоволително направени и прекалено високо монтирани спортни седалки. Момчетата от AMG са добавили към доста семплия сам по себе си интериор на Е-класата идеални спортни седалки, изобилие от карбон и метал плюс няколко специални бутона на средната конзола, но автомобилът продължава да отстъпва на двамата си опоненти, когато става дума за финеса на някои детайли.
По-добре да замълчим...
След запалването на двигателя споменатата забележка някак си като че ли губи значението си – просто ударната звукова вълна на V8 чудовището под предния капак е в състояние да ви остави без дъх. Монументалният двигател с атмосферно пълнене е лишен от каквато и да е връзка с едросерийните си колеги в гамата на марката. Означението на модела е реверанс към дивата спортна лимузина от 1968 година 300 SEL 6.3, затова въпреки кубатурата си от 6,2-литра осмакът носи табела с цифрата „63”. Стартът на автомобила е сравним с излитането на изтребител, за което голям принос има и феноменалната работа на седемстепенната автоматична трансмисия с мокър ламелен съединител. Кутията реагира бързо и с обиграността на професионален пилот, при нужда сменя предавките за невероятните 100 милисекунди.
Audi RS 6 се представя по доста различен начин със своя V10. Агрегатът има „роднинска” връзка с десетцилиндровата машина на Lamborghini, но за разлика от нея е снабден с два турбокомпресора. Турбините се доставят от фирмата IHI, което звучи като „хихи” и с бруталните си маниери предизвикват именно спонтанни прояви на детинско задоволство. Вратните прешлени и стомасите на обитателите на солидно изработения кокпит биват подлагани на тежки изпитания всеки път, когато 580-те коня се впуснат в галоп.
Ускорението на 2058-килограмовия мастодонт е направо арогантно, системата за задвижване на четирите колела никога не допуска загуба на сцепление, шестстепенната предавателна кутия хармонира добре с мотора. Ако сте твърдо решени да изпробвате максималната скорост (срещу доплащане електронният ограничител може да бъде преместен от 250 на 280 км/ч), RS 6 със сигурност ще ви втрещи, когато при 260 километра в час глух тътен от ауспуховата система ви подскаже за... преминаването на шеста предавка. Изобщо свободните магистрали са същински рай за Audi – точно това е мястото, където моделът се чувства у дома си.
E 63 разполага с цяла армада асистиращи системи и е в свои води както на аутобан, така и по най-екстремните планински пътища, а едновременно с всичко това дори вози добре. Изместването на електронното ограничение на скоростта до 300 километра в час струва около 4000 евро и включва специална тренировъчна програма за собственика.
При Porsche натискането на бутон с красноречивия надпис Sport Plus автоматично приобщава Panamera към клуба „300 километра в час”. В останалите режими на работа максималното достижимо темпо е „само” 270 км/ч. 4,8-литровият мотор с модифицирани турбокомресори разполага с чудовищен въртящ момент от 700 нютонметра (които чрез функцията Overboost за кратко стават дори 770) и поради тази причина дори най-лекото подаване на газ е достатъчно, за да се катапултира автомобилът с брутална мощ напред. Мудните реакции на трансмисията с два съединителя за сметка на това не прилягат особено на спортния нрав на Panamera, за щастие поне спортният й режим функционира малко по-добре. Освен това пътниците в Porsche са принудени да се примиряват с откровено дървената возия, когато автомобилът стъпва на опционалните 20-цолови колела и високотехнологичното двукамерно пневматично окачване с адаптивни амортисьори и активни напречни стабилизатори не може да компенсира това явление.
Резките неравности като напречни фуги или дупки с по-остри ръбове водят до безмилостно груби разтърсвания, докато дългите неравности се поемат с неоспорим професионализъм. Човек няма как да не остане въодушевен от почти съвършената прецизност, с която Panamera се отличава по всякакъв вид пътища.
На пътя
Върху неравна настилка кормилната уредба на Audi допуска опасно количество вибрации, а в остри завои по челото на водача не без основание се появяват капки пот – ако пилотът не прецени с хирургическа точност работата си с волана, RS 6 реагира с мощно недозавиване, а евентуална рязка смяна в натоварването на някой от двата моста може да доведе със себе си изключително трудно за овладяване изхвърлянето на задната част. Тежкоатлетът от Инголщат има нужда от отлично тренирана ръка зад волана, в завой трябва да се намалява внимателно и не прекалено късно, а десният крак може да си позволи да настъпва газта до дъното само след като автомобилът е поел по правилната траектория.
E 63 от своя страна изнася нагледен урок как трябва да стои на пътя един спортен седан от висок клас. Екипът на AMG е свършил поразително добре своята работа и е инвестирал в сложна система за окачване на двата моста (отпред то е конвенционално, с адаптивни амортисьори, отзад с пневмоелементи, също с възможност за адаптиране към различни ситуации). Резултатът е почти единствен по рода си – комфортът на возене е отличен, управляемостта е типична за машина със задно предаване и се характеризира със съвършена прецизност. V8 двигателят произвежда чудовищна тяга във всички възможни работни режими – от празния си ход чак до над 7000 об./мин, скоростната кутия ускорява тежащия почти два тона модел като същински драгстер, ръчният режим на управление с планки на волана включва автоматично подаване на междинна газ при връщане на по-ниска предавка.
Към настоящия момент в този клас единствено Panamera може да предложи сравнимо пътно поведение. Прецизно настроено окачване с двойни напречни носачи отпред, сложна многораменна схема на задния мост, активни напречни стабилизатори и нисък център на тежестта – всичко тук е направено като по учебник. Когато веднъж пришпорите петметровото Porsche с пълна газ по някоя сложна комбинация от завои, доста вероятно е да забравите за тесния заден отсек на интериора и другите недостатъци на модела. Автомобилът остава абсолютно неутрален дори при граничещи с безумието провокации, граничният режим започва със съвсем леко недозавиване, последвано от отривисто, но все още подлежащо на контрол занасяне на задницата. Перфектно настроената система ESP и гъвкавото разпределяне на въртящия момент между двата моста най-често се оказват достатъчни за безпроблемното стабилизиране на каросерията.
Всъщност фантастичното пътно поведение можеше да се очаква от Panamera, но въпреки това моделът остава на второ място – с малка преднина пред свръхмощния, но доста тромав в завой Audi RS 6 и значително зад блестящия по всички параметри E 63 AMG.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Mercedes E 63 AMG - 502 точки
От AMG са успели да направят близък до постижимото съвършенство спортен седан. С изключително динамично пътно поведение, типична за задното предаване приятна фриволност в завой, развъртащ се с лекота, брутално мощен V8 и съвсем задоволителен комфорт Е 63 печели безапелационно това сравнение.
2. Porsche Panamera Turbo - 485 точки
Panamera Turbo е спортен автомобил, замаскиран като петметрова лимузина. Ексцентричен външен дизайн, доста тесен интериор със специфична атмосфера, фантастична управляемост и безупречна стабилност на пътя. Ограниченият комфорт и липсата на добра видимост от мястото на водача са сериозни минуси.
3. Audi RS5 5.0 TFSI Quattro - 479 точки
Кралят на магистралата. Със смазващата тяга на своя битурбо V10 двигател RS 6 се ускорява бутално при всякакви скорости, благодарение на двойното си предаване притежава добро сцепление, но се чувства добре най-вече когато върви направо. В завой ясно проличава дефицитът от резерви на ходовата част.
Технически данни
1. Mercedes E 63 AMG - 502 точки | 2. Porsche Panamera Turbo - 485 точки | 3. Audi RS5 5.0 TFSI Quattro - 479 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 525 к. с. при 6800 об./мин | 500 к. с. при 6000 об./мин | 580 к. с. при 6250 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,5 сек | 4,2 сек | 4,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 38 м | 38 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 303 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
16,4 л | 17,8 л | 16,9 л |
Базова цена | 224 372 лева | 297 881 лева | 227 490 лева |
анонимен
samo AUDI RS 6
анонимен
Впечатляващо :) ...и съвсем разбираемо предимство за Мерцедес... с нетърпение очаквам и новият АМГ 5,5л двигател
до ''дизел ли?''
Ей бегай с тая гнила астра че ако те докачим със седмицата не моат те изстърга от ръждата ве красавец! Поршето е най - доброто нещо което се движи под слънцето и трите автомобила са невероятни такива зверове само германците могат да правят!
дизел ли?
Сгрешил си статията брат!. Тук са бензинките. Аз карам 1,7 дизел самолет ти казвам. Ауди q7 6L 12-tdi го изяждам от всякъде.
samo dizel
abe kakvi satiq lami tuka we ? suseda ni si kupi volvo s40 1.6 dizel samolet e ! i har4i 4.4/100 ;-)
sofronii
Samo da ne te ritnat ili sma4kat.
Mимето
И какво ще ги правиш тези 730 коня на това купе? Ще си ги гушкам! ;)
Кирил
Времето на такива коли отминава вече. Но и не бих отказал 1 RS6 Авант може и да не е от АБТ или МТМ. С авант ще ми бъде много по готино като задмина някой със Феррари. 700-те коня ще ми служат като средство като задминавам феррарито да гледам физиономията на тежкарчето.
Иван
И какво ще ги правиш тези 730 коня на това купе?
Предполагам
БМВ М7 само, че се предлага като 3 литров дизел с 300 коня, което няма никакъв шанс при тези тук. Za мен лично много харесвам RS6 дрещу 7000 евро ти го правят със 700коня от ABT плюс това, че гаранцията за двигателя се запазва. От МТМ могат и 730 коня да изтискат.
trex
"M" като мумия ли, какво е това?
cableking@dir.bg
samo M7
trex
Абе и аз имам Golf 3, но не се придържам към мнението на SLR.
TONY
KAZA 4OWEKA,KOITO SIGURNO IMA GOLF 3
SLR
Тея от ауди май останаха в 20 век никога не са били особено технологична марка само гръмки лозунги под сянката на фаулве.