До момента A3 и „единицата” на BMW можеха да се притесняват от Golf най-вече по отношение на функционалните характеристики на купето и ценовите равнища. Появата на Golf R с неговите 300 к.с. и не по-малко внушителни амбиции обаче дава нова перспектива в разпределението на силите. Как ще се справят S3 и M135i с новия претендент за спортната корона в компактния клас?
Golf става на 40... Като се върнем назад в спомените си и се замислим дълбоко... за всичките тези години от 1974 насам... моделът успя да ни изненада... точно веднъж. През 1976 година, когато на пазара излезе първото поколение на GTI със 110 к.с. и хвърли в смут както еснафите, така и част от недотам интелигентната аудитория на провинциалните дискотеки. От този момент нататък, Golf си остана просто Golf – тиражираната в милиони екземпляри златна кокошка на концерна VW, за която много добре подхожда мисълта на Оскар Уайлд, който заключава мъдро, че е далеч „по-добре да си осигуриш постоянни доходи, отколкото да бъдеш впечатляващ”. Тази сентенция е в сила дори за трите поколения на Golf R, които въпреки бойните си окраски и войнственото си оперение си оставаха доста здраво стъпили на земята момчета (нещо като еквивалент на хардрок бандата Scorpions сред компактните спортисти). Сега обаче на сцената излиза новият R и наистина успява да поднесе изненади – за S3 и M135i включително. The race is on!
S3 – амбициозна бързина
Аudi S3 изглежда напълно готов за битката. Клапите на ауспуховите тръби издават застрашително ръмжене на празни обороти, а четирите колела се подготвят да захапят асфалта, захранвани с точната доза въртящ момент от съединителя Haldex 5. Благодарение на подобреното сцепление, моделът на Аudi се справя със спринта до 100 км/ч за пет секунди, изравнявайки резултата на по-мощния с 20 к.с. M135i на BMW.
Всъщност S3 изглежда се справя с всичките си задачи – версията Sportback осигурява достатъчно простор за четирима възрастни, макар че страничната опора на спортните предни седалки би могла да бъде и по-добра, а задните места правят впечатление с твърде късата си седалищна част и твърде изправената си облегалка. За сметка на това интериорът е обзаведен безупречно, управлението с MMI не изисква дълго време за привикване и по желание предлага най-богатата в това сравнение гама от електронни системи за подпомагане на водача, както и адаптивни предни светлини с LED елементи.
Това, което липсва в S3 определено не е технологичното съвършенство – напротив, именно стремежът към тотален перфекционизъм е факторът, с който моделът на Audi донякъде пречи сам на себе си. Шестстепенната трансмисия с два съединителя е типичен пример в тази насока. В позиция „D“ тя оставя двулитровия турбомотор да работи кротко на ниски обороти, но при подаване на газ сякаш изпада в паника и слиза с две, а понякога и с три степени надолу. В спортния режим „S” от друга страна се поддържат ненужно високи обороти, а ако водачът реши да сменя ръчно предавките, трансмисията се намесва, превключвайки на по-висока предавка при достигане на ограничителя и надолу при пълна газ. Но докато при модел от рода на Smart 1.0 mhd подобно поведение може да изглежда логична мярка за осигуряване на постоянно ускорение, необходимо при важни маневри като изпреварване например, в спортно ориентирания S3 то е малко объркващо.
Същото може да се каже и за твърдостта на окачването, която може да се стори малко прекалена дори на подчертано спортните натури зад волана. S3 минава доста твърдо (тестовият автомобил беше без адаптивни амортисьори) както през резките, така и през дългите вълнообразни неравности по настилката, не пропуска да съобщи за наличието на напречни фуги по асфалта и въпреки това изостава от съперниците си в динамиката и поведението на полигона. Това се дължи от една страна на липсата на достатъчно гъвкавост от страна на ESP, която единствено при студени гуми не парира изцяло, а регулира внимателно на границата нервните реакции на автомобила при смяна на натоварването в завой. Вследствие на това поведението на S3 на първокласен път е спокойно, без да влияе негативно на бързината, която остава на впечатляващи нива. В управлението се чувства дефицит на обратната връзка, който не изчезва дори при тежкия волан на режима „Dynamic” с намалена степен на сервоусилване.
Всичко това обаче не пречи да окачествим S3 като прекрасен автомобил – сигурен, икономичен и на сравнително изгодна цена. Този път Audi сякаш са много по-близо от VW до класическата формула на Golf.
M135i – моторът-мечта
От друга страна единствено BMW са в състояние да представят толкова убедително пестеливото вътрешно пространство като целесъобразна и функционално ориентирана концепция, която поставя водача и пътниците дълбоко и добре уплътнени в каросерията на „единицата”. Но е добре да се радваме на поколението със задно предаване и разточителен по отношение на пространството и разхода, но феноменален като работни характеристики редови шестцилиндров двигател. Докато го има...
Трилитровата машина тласка първата серия неудържимо напред, а границата от 100 км/ч отлита в историята само пет секунди след старта. Като цяло баварецът не е по-бърз от модела на Audi, но натуралният чар на шестцилиндровата драматургия го прави много по-вълнуващ от синтетично генерираната акустика в S3 и Golf R.
При M135i xDrive инженерите на BMW използват комбинация на шестцилиндровата машина с добре познатата осемстепенна класическа автоматична трансмисия, която се справя много по-точно и ефективно със смяната на предавките от много от механизмите с два съединителя на пазара. В момента, в който водачът прояви желание да върши сам тази работа, трансмисията вече не проявява самоинициатива при пълна газ в режим Sport+ и позволява навлизане в ограничителя на оборотите. Така се правят спортни автомобили.
И версията M135i с двойно предаване е именно такъв. Предаваният от системата xDrive чрез електромеханичния ламелен централен съединител въртящ момент към предните колела води до сериозно повишаване на механичното сцепление, без да променя природата на „единицата” – тя продължава да се усеща като автомобил със задно, а не с предно предаване.
Всичко между два завоя от гледна точка на водача е сведено до банално изчакване. После малкият спортист на BMW се гмурва в избраната траектория, воден прецизно и с отлично качество на обратната информация от адаптивната кормилна уредба. Навлизането в граничния режим се съпровожда с лека тенденция към недозавиване, което при желание може да бъде трансформирано в презавиване чрез промяна на натоварването – най-добре това става в режим „Sport”, където ESP позволява малко повече свобода. В следващия момент „единицата” се изстрелва напред към следващата права с леки корекции върху спирачките на задния мост, симулиращи действието на самоблокиращ диференциал.
Въпреки стегнатата настройка на адаптивните амортисьори и по-твърдите си пружини, M135i осигурява добър комфорт на возене. В спортен режим друсането по лоша настилка e осезаемо, но в режим „Comfort” спортната „единица” се справя най-добре с поглъщането на неравностите и достига края на възможностите си едва при много сериозни сътресения в натоварено състояние. Цената на скъпия, но изключително забавен 135i несъмнено поставя на сериозно изпитание здравия разум на феновете, но соленото извлечение от банковата сметка се компенсира от удоволствието да притежавате един от редките автомобили, способни да вземат не само парите, а и дъха ви.
Golf R – можело значи!
Golf определено е твърде отдавна в бизнеса, за да играе ролята на трудно прогнозируем дебютант в това сравнение, но това не му пречи да ни изненада. Не с типичните за всеки Golf качества, които не са чужди и на версията R – изобилие от вътрешно пространство, безупречна ергономия и оборудване за безопасност. Да не говорим за тежката артилерия на функционалните предимства, простиращи се от удобния достъп до всяко едно от местата, през ниския праг на багажното пространство, та до многобройните удобства за съхранение на вещи в купето и практичната система за детски столчета Isofix.
Но водеща в този случай си остава бързината. От гледна точка на енергоизточника за нея се грижи добре познатия агрегат с директно впръскване от GTI, при който след извършениете от инженерите на VW промени в клапаните, буталата, системата за впръскване и турбокомпресора мощността е достигнала 300 к.с. Въпросните в комбинация с аналогична на използванaта и при S3 система за двойно предаване с Haldex 5 съединител и прецизната шестстепенна трансмисия с перфекто разпределение и подредба на предавките (която свързва пилота на R много по-тясно с автомобила, отколкото S-tronic успява в S3) са напълно достатъчни за време от 5,7 секунди в дисциплината от 0 до 100 км/ч. Самият спринт протича не по-малко драматично от представянето на конкурентите, но хронометърът при Golf R спира малко по-късно. Това му коства точки и победата в оценката на качествата, но ако битката беше само за това, настройката на ходовата част също не трябваше да бъде толкова твърда. Без товар дори в режим „Comfort” на адаптивните амортисьори окачването се справя трудно с изглаждането на повечето неравности по настилката, а при натоварване и най-малките вълни предизвикат сериозни сътресения в купето. Да не говорим за режима „Race”, който би ужасил всеки ортопед. При него обаче има възможност за изключване на ESP, която като цяло не среща никакви проблеми при осъществяването на пълен контрол на поведението на версията R в завой.
В случая говорим за пълно изключване и ви препоръчваме горещо да не опитвате това вкъщи. По-добре е да намерите затворено трасе с достатъчно широки зони за сигурност или свободна площадка като нашия полигон за изпитание на поведението на пътя. Лишен от задръжки, Golf R бързо показва истинската си същност – само леко отпускане на газта в кривата на завоя е достатъчно да накара задницата на фучащия с компресорния си двигател компактен спортист да затанцува. Прогресивното управление обаче държи точно избрания курс, а двойното предаване отново изтегля R в стабилната траектория – до следващия завой. Усещането е забележително – Golf, направен фабрично да върви напред с вратите и въпреки това да не разбива напълно границите на здравия разум, придържането към които всички сме свикнали да очакваме от инженерите във Волфсбург. Наистина рядко явление!
И накрая само накратко – отлични седалки, не толкова брутална, но с по-добри възможности за дозиране от това при спортната система на M135i работа на спирачките и за първи път от много време насам – Golf с чувство за хумор. „Тайната на добрия хумор е в изненадата.“ Не, този път цитатът не е на Оскар Уайлд, а на Аристотел. В това сравнение истинският спортен хулиган се нарича Golf R.
Заключение
1 VW Golf R
Смелото решение на VW да направи крачка встрани от фирмените традиции заслужава аплодисменти – дивият и необуздан R е приятен свеж полъх на фона на дългата поредица от модели, фокусирани изцяло върху оптималния цялостен баланс. Отлично е и решението за задържане на цените на достъпни равнища.
2 BMW M135i
Баварският M135i впечатлява със своето динамично поведение на пътя, отличната си трансмисия и – естествено! – с феноменалния редови шестцилиндров двигател на BMW. Класически спортист, налагащ обичайните ограничения по отношение на част от функционалността.
3 Audi S3
Този модел може да ви предложи всичко освен комфорт. S3 e бърз, сигурен на пътя и дори доста икономичен, но леко изкуственото усещане за поведението на пътя не предизвиква въодушевление.