В семейството на Audi A3 наистина започна да става много динамично. Представеният съвсем наскоро S3 с мощния 300 к.с. мотор трябва да се състезава с баварския си опонент BMW M135i xDrive. Кой от двата компактни спортни автомобила доставя повече удоволствие при шофиране?
Пролетта на 1990 година е - между другото доста топла пролет – а при auto motor und sport е истинска жега. Двата спортни автомобила-мечта едва биват обуздавани на тестовото поле: Ferrari 348 tb с новия си двигател V8 и 300 к.с., както и Porsche 911 Carrera 2 с боксерен мотор с 250 к.с., което тогава беше забележително с новото сервоуправление на волана. Авторът Вернер Шруф хвали високата степен на динамика при шофиране и изключително високите скорости в завой на двата скъпи болида, които взети заедно струваха 280 000 марки. Плакати с царете на пътищата и магистралите украсяваха стените на много детски стаи.
Пролетта на 2013 година - дяволски студена - и в auto motor und sport загряват гуми и се надпреварват два компактни спортни автомобила на обща стойност около 83 650 евро (163 605 марки). В детските стаи до плакатите на нашите стари герои (ако изобщо все още могат да се намерят) висят постерите на новото Audi S3 и BMW M135i xDrive.
Трезво погледнато би могло да става дума за серийни автомобили. Но от гледна точка на тяхната физика, те теглят с минимум 300 к.с. в спринта. Изпълнени с много емоция, пилотите очакват подобаващо автомобилно парти, макар и строго индивидуално.
Четирицилиндровото Audi S3 работи икономично
Редовият шестцилиндров мотор си остава редови шестцилиндров мотор, въпреки че приказките за несравнимо плавната работа заради съвършеното уравновесяване на масите днес е повече крилата фраза, отколкото реалност. Разположеният надлъжно трилитров турбодвигател достига до 7000 оборота с магическа лекота и тръби като фанфар така плътно и дълбоко, че е в състояние да накара коленете ви да омекват. Срещу цялото това емоционално надмощие четирицилиндровия турбодвигател на Audi S3 няма кой знае какво да предложи, макар че сам по себе си той превъзходно направена машина.
Audi S3 се опитва да спечели поне малко симпатии в акустично отношение с помощта на звуков симулатор в задната преграда на двигателния кош и допълнителни клапи в изпускателната система. Който иска да пътува спокойно и без напрежение, в Audi S3 ще се радва на няколко децибела по-малко в сравнение с BMW, реакциите при подаване на газ също са доста спонтанни. С високата конструктивна сложност (директно впръскване на горивото, променлив контрол на клапаните и интегриран в цилиндровата глава изпускателен колектор с охлаждане) и максимално налягане на турбокомпресора от 1,2 бара, двигателят на Audi S3 услужливо отвръща на педала за газ и лети мощно, а разходът е значително по-малък: 9,6 л на 100 км срещу 10,8 л на 100 км при BMW.
BMW 135i е динамичен и с една идея по-бърз
Със задвижване на четирите колела (с електромеханичен ламелен съединител) M135i е гъвкав и лесен за шофиране, но и доста тежък. Стрелката на кантара скача над 1,6 тона, със 134 кг повече от Audi S3, което донякъде се компенсира от мощността, която е по-голяма с цели 20 к.с. Благодарността за отличния старт е на Zahnradfabrik Friedrichshafen (ZF), чиято серийна осемстепенна автоматична трансмисия със Sport Plus програма активира решаващите десети: 100 км/ч за 4,9 сек. Предавките се превключват леко и бързо.
На Audi S3 са му необходими 4 десети повече. Неговата шестстепенна скоростна кутия позволява предавките да се превключват леко и най-вече прецизно. Ако по време на теста беше на разположение трансмисията с двоен съединител (също и с Launch контрол), вероятно тези 4 десети нямаше да ги има. Динамичното дуо достига 200 километра в мас за почти идентично време.
И двата баварски състезателни петела поддържат характер и си спестяват малко. Гумите Michelin Super-Sport с мощно сцепление осигуряват сигурно управление в по-динамични ситуации, а също така осигуряват изключително бързо спиране. В слалома BMW остава неутрално и стабилно, като поклаща леко задницата си. По неравните пътища пътниците биват леко масажирани по задните части.
При комфорта Audi S3 излиза напред
Многодисковият съединител Haldex на задвижването Quattro вероятно ще запази своята екстремна страна за очаквания бъдещ топмодел RS3, докато S3 взема завоите с балансирана комбинация от гъвкавост и комфорт, която ще допадне на хората, изминаващи дълги разстояния. Възможностите за конфигуриране в стандартното меню за управление Drive-select засягат управлението, двигателя и звука. В граничен режим Audi S3 се плъзга и с четирите си колела, а при рязка смяна на натоварването занася осезаемо, но контролируемо със задната част.
Който разглежда двата автомобила само през призмата на спортните очила, той ще се скрие по-бързо зад ъгъла с M135i. Най-балансираният автомобил със задвижване на четирите колела обаче е Audi S3: по-голямото вътрешно пространство, по-добрата изработка и по-ниската цена са в негова полза. Само че заклетите прагматизи рядко купуват автомобили от този клас. Ето защо, ние ще завършим с извода на Вернер Шруф от 1990 година: "Това прави и от двата автомобила обсебващи играчки, които карат сърцето да бие по-бързо." Така е и през 2013 година.