Тест на супермощната лимузина с мощност 605 к.с.
Какво означава това „plus” тук?, попита един млад мъж, почуквайки по страничния прозорец, докато стояхме на площад Одеон около 23 часа. Облеченият като за вечерно излизане младеж може и да формулира своя въпрос по възможно най-простия начин, но в него определено има резон – какво (и най вече – защо?) може да бъде прибавено към автомобил като S8? Отговорих му приблизително следното: „plus” тук означава 85 конски сили повече, тоест 605 конски сили, защото нормалното S8 е с 520 конски сили. „Яко!”, отговаря той, „Наистина яка кола!.” Простичко и ясно. И напълно вярно, обективно погледнато...
Докато фотографът крачеше навън по студа, за да свърши своята част от работата по настоящия материал, а авторът на тези редове имаше привилегията да остане удобно разположен на кожените кресла с фини тапицерии с контрастни червени шевове, около нас преминаха едно Lamborghini Huracán, няколко Porsche 991 Turbo, както и немалко количество лимузини с надпис M и AMG.
Няма лошо. В S8 plus човек има приятното усещане за превъзходство, породено от факта, че нито един от тези автомобили не може да му бъде противник. Не и на прав участък. Седим в луксозна лимузина, която има повече мощност от първия прототип на Audi-R8 за Льо Ман от 2000 година. А още по-хубавото е, че не е нужно да си професионален състезател, за да можеш да управляваш тази удивителна машина. Отвън преминават всевъзможни автомобили, а в елегантния салон на S8 plus атмосферата остава все така спокойна и лежерна.
V8 с възможност за работа на четири цилиндъра
V8 двигателят мърмори съвсем тихо, осемстепенният автоматик тъкмо е преминал на пета степен, а системата за задвижване на четирите колела quattro със спортен диференциал скучае. В този момент двойното предаване няма кой знае колко работа за вършене и рутинирано предава въртящия момент в съотношение 60 към 40 процента между задния и предния мост. S8 plus 4.0 TFSI quattro обаче може да се държи и по напълно различен начин. На нашия тестов полигон той отчете умопомрачително време от 3,6 секунди за ускорение от място до 100 км/ч, а 180 км/ч се достигат за по-малко от десет секунди. И ако случайно ви интересува: при пълна газ S8 plus достига разрешената в градски условия скорост от 50 км/ч за точно 1,6 секунди. Лоша новина за приблизително 99,999 % от всички останали автомобили, които някога биха пожелали да премерят сили на светофара с вас. Да, детинско е, да, не е толкова важно, и да, сигурността и законът трябва да бъдат винаги на първо място. И все пак е приятно да го знаеш. Точно това е може би най-очарователната черта на S8 plus – с този автомобил ти винаги знаеш, че можеш да направиш (почти) всичко, което поискаш. Пък и специално в Германия има достатъчно места, където човек има как да се наслади на реалните възможности на S8 plus по напълно законен и безопасен начин. Например на аутобан A8.
На края на плавния ляв завой се вижда табелата за край на населеното място, празната магистрала се губи далеч напред в тъмнината на нощта, а матричните лазерни светлини осветяват пространството пред автомобила по наистина забележителен начин. Прелитаме под табела „Щутгарт: 208 км”. Крайно време е да превключим в режим „Dynamic”, който снижава клиренса на пневматичното окачване с десет милиметра, към които се прибавят още десет мм при преминаване на границата от 120 км/ч. Модерният аутобан днес е с три ленти, но все още е разположен по трасето, създадено през далечната 1938 година. Скоростта от 270 км/ч, максималната позволена за зимните гуми на автомобила, се достига като на шега. Спускаме се по изхода вдясно, и отново поемаме обратно към Мюнхен. При пълна газ осемцилиндровият мотор ръмжи с приглушен басов тембър, напомняйки, че S8 plus всъщносп спокойно можеше да носи и означението RS 8. Миниатюрният спойлер на ръба на задния капак е съвсем дискретен, което не може да се каже с пълна сила за 21-цоловите колела.
Слизаме от магистралата по изхода за Ешенрид, отстъпваме от газта, и ето че Audi изключва четири от осемте цилиндъра. Не, ние по никакъв начин не усещаме този факт, но така казва съобщението, изписано на контролния дисплей. Как се получава така, че в кокпита не се усеща нищо? „Виновен” за това е физичният феномен на деструктивната интерференция. С помощта на генерирани от озвучителната уредба звукови вълни, специфичният шум от работата на четири цилиндъра бива напълно неутрализиран. Щом водачът подаде малко повече газ, временно изключените четири цилиндъра мигновено се залавят отново за работа. Естествено, това също става напълно неусетно за водача и спътниците му.
Системата за изключване на половината цилиндри има за цел да пести гориво и в реални условия действително дава сериозен принос в тази насока. И все пак, в класа на двутонните лимузини с над 500 конски сили, това не е точно най-важният фактор от представянето на автомобила. При по-екстремен стил на каране разходът може да се покачи и до двайсет литра на 100 и в такива условия 82-литровият резервоар достига за изминаването на едва около 400 километра.
Време е S8 да се върне в града. Окачването отново е в комфортен режим и дори върху неособено добре поддържан паваж автомобилът вози като истински A8 – без „S” и без „plus”. Подобно на останалите версии на A8, пневматичното окачване тук е част от серийното оборудване, но е със S-специфични настройки.
В базовата цена от 269 878 лева са включени също седалки с фини тапицерии от естествена кожа и пълно мултимедийно оборудване, включително озвучителна уредба Bose-Sound-System. Лаковото покритие, наречено Floret сребристо с матов ефект, което се предлага единствено за S8 plus, се заплаща допълнително, при това със солидната сума от 12 229 лева. Е, определено не е евтино, но категорично си заслужава – при автомобили като S8 plus положително има логика да се прилага правилото „като ще е гарга – да е рошава”. Матово сивото покритие кара внушителното Audi да изглежда наистина забележително на фона на зимната нощ като придава необикновена пластичност на формите му, подчертавайки ги с мек блясък.
Отправяме се към моста Хакербрюке – един от най-старите мостове от ковано желязо в Германия, направен, между другото, от MAN. В онези години наред с всевъзможните видове машини и двигатели MAN произвежда на практика всичко, което би могло да се направи от стомана – включително висящата железница във Вупертал и грандиозните влакови мостове в Мюнгстен. През нощта мостът изглежда като декор за филм от типа на „Blade Runner”. S8 преминава по моста съвсем сам – движение липсва напълно, единствено заключените към металните парапети велосипеди около стълбите, слизащи към трамвайната линия напомнят за мобилността в Мюнхен.
Навън цари пълно спокойствие, скоростта ни е 50 км/ч, автоматичният климатик и подгряването на седалките създават твърде уютна атмосфера в интериора. От тонколоните на великолепната озвучителна система звучи приятна музика. Пинк Флойд някак си пасват много добре на нощния пейзаж. Идва ред на песента „Wish you were here“, с което става и време фотографът да направи последни нощни снимки в един от най-красивите исторически райони на града. Трафикът става все по-рехав. Добър момент човек да остане сам с мислите си. Няма спор – дълго ще помним срещата си с този автомобил. Ето че зазвучава песента „Shine on you crazy diamond”: „Threatened by shadows at night, exposed in the light...”. Време е да се прибираме. Матричните светлини превръщат нощния пейзаж пред автомобила в ден. Може би пък Роджър Уотърс пее тъкмо за това? Или поне така ни се струва в този запомнящ се момент.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
Audi S8 plus
Динамични показатели на суперспортен автомобил, съчетани с комфорта на луксозна лимузина от най-висш клас – Audi S8 plus е поразително близо до този идеал. Това, че цената и разходът на гориво са високи, в случая няма почти никакво значение.
Технически данни
Audi S8 plus | |
---|---|
Работен обем | 3993 куб. см |
Мощност | 445 кВт (605 к.с.) при 6100 об./мин |
Максимален въртящ момент |
750 Нм при 2500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,7 м |
Максимална скорост | 305 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,7 л/100 км |
Базова цена | 269 878 лева |