Тест на един от най-впечатляващите автомобили на пазара
Благодарение на единствената по рода си комбинация от технологии в облатта на ходовата част, Audi S8 може да се похвали с пътно поведение без аналог в луксозния клас.
Сегментът, в който се подвизава Audi A8, винаги е бил сред най-интересните в автомобилната индустрия. Защото именно тук, в луксозния клас, крайната цена на продукта не играе почти никакво значение, поради което производителите могат да се развихрят истински и да покажат най-доброто, на което са способни – във всяко отношение. Именно поради тази причина А8 винаги е бил своеобразна витрина на всички възможни технологии, с които разполага марката с четирите пръстена на емблемата. И е напълно логично, че след като моделът е флагман в гамата на премиум производител от ранга на Audi, то неговото върхово изпълнение S8 винаги трябва да представлява нещо още по-специално. Няма как да се оспори, че още от първото си поколение S8 успя да създаде своя собствена, много специфична ниша на пазара – защото макар както S-класата, така и „седмицата” да имат версии със спортна насоченост, представителят на Audi Sport винаги е притежавал свой собствен, единствен по рода си характер. Това важи напълно и за най-новото поколение на емблематичния модел – при това с по-голяма сила от когато и да било досега.
Триумф на технологиите
Актуалното издание на Audi S8 е един от малобройните представители на съвременната автомобилна индустрия, за които е абсолютно неуместно да попитате „Е, добре, което му е чак толкова специалното, че да струва толкова?”. Защото тук всичко е специално, а срещу безспорно внушителната цена клиентът получава един от най-впечатляващите в технологично отношение автомобили, създавани някога. Без преувеличение.
По традиция, външността на S8 e сдържана и дискретна, но едновремено с това излъчва един особен вид бруталност. Специално оформление на броните и праговете, ауспухова система с четири внушителни хромирани накрайника, гигантски 21-цолови джанти, иззад които се виждат предлаганите като опция не по-малко внушителни по размер спирачки с керамични дискове – още при първия визуален контакт с тази машина няма никакво съмнение, че нейният характер може да бъде наречен как ли не, но в никакъв случай „обикновен”. Когато отключите автомобила и понечите да седнете в него, нещата стават още по-необикновени. Защото каросерията автоматично се повдига под съпровода на тихото съскане на пневматика. Точно с пет сантиметра, ако трябва да бъдем точни – за да бъде качването в автомобила максимално улеснено. С което удивителните способности на активната ходова част, която е част от стандартното оборудване на S8, тепърва започват да се проявяват.
Пътно поведение, което почти прекрачва границите на физиката
Истината е, че през последните години различните технологии за адаптивно управление на окачванията достигнаха невиждани до момента висоти и е факт, че в това отношение вече сме виждали неща, които буквално не са за вярване. На пазара вече има автомобили, при които почти не се усеща нито надлъжното, нито напречното ускорение. А също и такива, накланянето на каросерията е практически на 99 процента елиминирано, включително при спиране. Да не забравяме и моделите, което абсолютно успешно успяват да съчетаят комфорта на суперлуксозна лимузина с управляемостта на спортен автомобил. Или казано по друг начин – вече е трудно да останем изненадани от представянето на ходовата част на един модерен представител на луксозния клас. Е, Audi S8 успя не просто да ни изненада, а направо ни изуми.
Наред с всички възможни вече познати активни и адаптивни функции, пневматичното окачване на S8 притежава и ред предлагани за пръв път в серийно производство възможности. Сканирайки пространството пред автомобила с помощта на камера, системата за управление на ходовата част може не само да променя настройките на различните компоненти в реално време, но и да повдига височината на окачването на всяко от колелата. Въпросната функция се усеща по особено интересен начин при преминаване през напречни изкуствени неравности по настилката, тоест – „легнали полицаи”. Усещането е безкрайно интересно, защото единственото, което се усеща, е лекото „изкачване” на автомобила при срещата с изкуствената неравност – след което е почти невъзможно да определите как и кога той „слиза” от нея. Нещата добиват още по-сюрреалистични краски при шофиране по паваж или друг вид изключително неравна настилка с неравномерни издутини и пропадания – дори в ситуации, в които човек очаква всеки момент да почне да усеща пломбите и гръбначните си прешлени, S8 преминава така, сякаш с магическа пръчица е елиминирал контакта на колелата с пътя и се носи над него.
В режим Comfort plus ходовата част има и функция, при която автомобилът „ляга” в завоите по подобие на мотоциклет, като контролираният ъгъл на изкуствено накланяне е три градуса. В динамичните режими на работа на окачването пък се използва функция за компенсиране на отклоненията на каросерията, в следствие на което инерционните сили в завой, при ускоряване или при спиране сякаш спират да имат сила върху хората в салона на S8. А повярвайте, това е автомобил, който може да се похвали с удивителни показатели както за положително, така и за отрицателно ускорение. За първото се грижи осемцилиндров битурбоагрегат, който изпраща 571 к.с. и 800 Нм към четирите колела през осемстепенен автоматик и легендарната система quattro. Измереното от auto motor und sport време за ускорение от място до сто километра в час е точно 3,6 секунди, което е дори по-бързо от официално обявените заводски данни. Четирилитровата машина има изключително балансиран нрав – ако шофирате спокойно, звукът й остава почти недоловим, но решите ли да я пришпорите, тембърът и тягата й ще ви накарат да настръхнете. Споменатите вече керамични спирачки от своя страна успяват да осигурят на тежащия над два тона мастодонт стойности на отрицателно ускорение, сравними с расовите спортни автомобили.
В завоите екипираният със завиващ заден мост S8 постига бързина, която също изглежда невероятна на фона на размерите и теглото му. Ако някой се интересува как стои въпросът с цените на модела, той стартира от 273 458 лева, а екипираният със солидно количество опции тестов екземпляр струваше около 330 000 лева. Дали си заслужава? Категорично да – все пак става дума за един от най-добрите автомобили в света.
Оценка
Способността на Audi S8 да се движи по ръба между възможното и невъзможното във физиката го прави наистина специален и различен от всичко останало на пазара. Несъмнено този модел е сред най-близките до съвършенството представители на съвременното автомобилостроене.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов