Технологии обещават нов живот за медта, кобалта и никела
Колкото повече електромобили се появяват на пътя, толкова повече суровини са необходими за техните акумулаторни батерии. Audi и белгийската фирма Umicore работят над технология за рециклиране на елементите кобалт, мед и никел.
Преходът от двигателя с вътрешно горене към електрическа мобилност в очите на мнозина е отказ от изкопаеми суровини, поне когато електрическото се добива от възобновяеми енергии, като вятъра, слънчевата светлина и водната сила.
Все повече обаче нараства предизвикателството, свързано с увеличаващото се разпространение на акумулаторните батерии за автомобили с електрическо задвижване. Ценни суровини, които, също като петрола, съществуват в ограничени запаси, биват изразходвани за производството на акумулатори.
Все по-големите акумулаторни пакети за електромобили с растящ пробег се нуждаят от все по-големи количества от тези суровини. Време е да се помисли и за тяхното циклично повторно използване.
Такава задача си поставя Audi заедно със специализираната в технологията на материалите белгийска фирма Umicore. Наскоро партньорите приключиха първата фаза от съвместно изследване на възможностите за рециклиране на суровините в батериите.
В него не става дума за втори живот на първоначално монтираните в автомобили акумулатори като източници за захранване на стационарни електрически системи, а за извличане и оползотворяване на съдържащите с в тях суровини, като кобалт, никел и мед.
95-процентово рециклиране на кобалт, мед и никел
След анализ на батерията от plug-in хибрида A3 e-tron специалистите от Audi и Umicore са определили възможния процент за рециклиране на споменатите три елемента. Поне в лабораторни условия те са съумели да извлекат и използват повторно 95 процента от тях.
Въз основа на опитите сега се разработват схеми за затворен процес на рециклиране, при който негодните батерии ще се използват като източник на суровини за нови компоненти. Необходимо е да бъде постигната определена чистота на получаваните елементи и естествено, икономическа целесъобразност.
Тези по-нататъшни изследвания ще бъдат извършвани на базата на значително по-големите високоволтови батерии на изцяло електрическото Audi e-tron.
Бернд Мартенс, член на управителния съвет с ресор снабдяване и IT в Audi AG, обяснява: „Искаме да бъдем пионери и да тласнем напред технологиите за рециклиране. Това е и част от нашата програма за намаляване на CO2 отпечатъка при снабдяването с материали и части.”
Audi e-tron се произвежда в завода в Брюксел, тоест недалеч от главната квартира на Umicore. Първият електрически SUV модел на фирмата от Инголщат отпразнува премиерата си тази година и се продава на цени от 79 900 евро нагоре. Засега обаче Audi e-tron все още не може да бъде поръчано, а само да бъде резервирано срещу авансово заплащане на 2000 евро.
Текст: Бернд Конрад
Снимка: Щефан Балдауф, Гуидо тен Бринк