Един срещу друг се изправят двама гиганти с чудовищни дизелови V8 двигатели
За никого не е тайна, че дизеловата машина с 4,2-литров работен обем и мощност от 385 к.с., мъркаща под капака на Cayenne S Diesel, произхожда от конструкторските маси на инженерите на Audi. Всъщност това не е проблем за хората от Инголщат, които щедро са им го предоставили. Може би защото в бойния си арсенал те вече имат друго мощно оръжие – интегрираният в SQ7 нов осемцилиндров агрегат разполага с по-голяма мощност (435 к.с.) от по-малък работен обем в резултат от високотехнологични прийоми, като електрически задвижван компресор (според терминологията на Audi – EAV). Монтиран след междинния охладител, той сгъстява въздуха във всмукателните канали на осемцилиндровия мотор и играе ролята на буфер, преди големите, каскадно свързани турбокомпресори да поемат нещата в свои ръце.
48-волтова електрическа система
EAV може да консумира до седем киловата мощност, поради което инженерите на Audi са решили да използват за захранването му 48-волтова електрическа уредба – така се намалява необходимият за захранването ток. Като бонус уредбата захранва и бързата система за активно стабилизиране на каросерията с помощта на електрически задвижвана стабилизираща щанга.
Но засега нека спрем с техническите обяснения и да започнем сравнението на тези екстремни представителя на дизеловото братство. Като начало – по отношение на цените. Няма да изненадаме никого с големите числа, с които се жонглира в този наистина луксозен сегмент. Ценовите листи в Германия започват от 90 000 евро, като при Porsche базата е с 2500 евро по-ниска. Не че три процента в случая имат някакво значение.
Може би ще се запитате защо в таблицата с оценките двата модела фигурират с еднакви стойности в раздела за разходи. Обяснението е много просто: ако към базовата цена се прибавят важните за оценката елементи от допълнителното оборудване, каквито имат двата тествани автомобила – като например по-големи гуми, адаптивна ходова част, комфортни седалки и спирачки с по-голям капацитет, базовото ценово предимство на Cayenne S Diesel пред SQ7 се стопява.
Могъщ V8 агрегат в Audi
Повечето от клиентите няма да се развълнуват много от подобни ценови „флуктуации“. Тук така или иначе работят законите на големите числа – само за статистиката, описваното на тези редове Audi SQ7 например има допълнително оборудване на стойност от 50 000 евро. Словом – петдесет хиляди евро!
При подобни ценови равнища би трябвало да очакваме от тези автомобили много, и то не само по отношение на вътрешния комфорт и обзавеждането, а и по отношение на динамиката на пътя. Дали може някой да покаже превъзходство над осемцилиндров агрегат с 850 Нм въртящ момент? Отговорът е – може, и още как! Моторът на SQ7 е, много меко казано, чудовищен, всемогъщ! Всички забележки избледняват, когато мощта на тази машина бъде активирана и понесе 2,5-тонния SUV стремително напред. Чувството е ярко и извънземно и макар че Porsche Cayenne S Diesel също се представя удивително в това отношение, той все пак разполага 50 к.с. и 50 Нм по-малко. При това трябва да развие цели 2000 об./мин, за да достигне максималната си тяга (благодарение на електрическия компресор бруталните 900 Нм на Audi са налични още при 1000 об./мин). При ускорението до 100 км/ч Audi печели преднина от четири десети от секундата, а до 140 км/ч тя вече нараства до една секунда. С 0,4 секунди е по-добро и времето на SQ7 за ускоряване от 80 до 120 км/ч при пълно натискане на педала за газта.
Но тава са само числа на екрана на измервателната система. В реалния живот, след като сте шофирали SQ7 и се качите в Cayenne, имате чувството, че сте попаднали в някакъв двулитров дизелов SUV модел. Добре де, това може би звучи малко преувеличено, но е факт, че за безкомпромисната, брутална мощ, налична още в началото на скалата на оборотите, е трудно да се намерят точни епитет или аналогии.
И по отношение на разхода на гориво, въпреки невероятните си възможности, двигателят на Audi остава скромен – както SQ7 така и Cayenne изразходват средно в теста около десет литра гориво. Малко повече, ако бъдат понастъпени, малко по-малко, ако сте внимателни с десния крак. В повечето случаи стойностите на разхода са съпоставими, като Porsche поглъща няколкостотин милилитра повече гориво въпреки по-ниското си тегло.
Cayenne има по-динамични и стремителни пропорции, но при движение това трудно се забелязва. Не защото е по-тежък, напротив, както споменахме, теглото му е по-ниско, а защото моделът на Audi субективно се усеща като лек. Неговите 157 килограма в повече се компенсират в динамично отношение благодарение на така наречения пакет Advanced, включващ стабилизиране на накланянето на каросерията, спортен диференциал с променливо разпределение на въртящия момент към задните колела и завиване на всички колела. Това, че Cayenne не се представя много по-зле, се дължи на системата PASM с въздушно окачване с регулиране на нивото. Последното му осигурява и по-комфортно движение, като само при пълно натоварване преминаването през неравности става малко неубедително. Това, което Cayenne владее със сигурност по-добре, е спирането, особено от висока скорост. Той разполага и с по-чувствително кормилно управление и доставящо повече удоволствие от шофирането окачване. А с изключване на системите за контрол позволява дори контролирано поднасяне на задната част. Audi е някак по-солиден, устойчив, но и по-неутрален в поведението си. Нищо от това обаче не променя факта, че конкурентът от Инголщат печели в това противоборство на братя по концерн. Съдбата отрежда на Porsche второто място – при това на почетна дистанция от SQ7.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Артуро Ривас
Оценка
1. Audi - 453 точки
В края на краищата дуелът между братята по концерн е спечелен от Audi благодарение на повече пространство, уникалния двигател и ходовата част с активна стабилизация.
2. Porsche - 428 точки
С балансирана ходова част, прецизно кормилно управление и невероятни спирачки Cayenne мотивира спортно настроения шофьор, който не държи особено много на огромното пространство.
Технически данни
1. Audi | 2. Porsche | |
---|---|---|
Работен обем | 3956 куб.см | 4134 куб.см |
Мощност | 320 кВт (435 к.с.) при 3750 об./мин | 283 кВт (385 к.с.) при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
900 Нм при 1000 об./мин | 850 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,9 сек | 5,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,5 м | 35,1 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 252 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,6 л/100 км | 10,7 л/100 км |
Базова цена | 184 011 лева | 176 420 лева |