Първи километра зад волана на основно обновената версия на e-tron
Audi подобри управляемостта на големия си електрически SUV, като в допълнение моделът получи по-голям капацитет на батерията, възможност за по-бързо зареждане, подобрена ефективност и не на последно място – ново означение.
От Audi са подходили много внимателно и интелигентно при фейслифта на своя голям електрически SUV. автомобилът чисто и просто е станал по-добър – изгледа по-добре, работи по-добре и се шофира по-добре. Установихме това още след първите си километри зад волана на новия SQ8 e-tron. Няма грешка, Audi прибави към наименованието e-tron означението Q8/SQ8. В досегашния си вид масивният SUV е на пазара от 2018 година, така че едно освежаване изглежда добре дошло.
Новият върхов вариант на моделната серия има три електродвигателя – един отпред и два отзад (по един за всяко колело на задния мост), като системните показатели изглеждат респектиращо: 503 к.с. и 973 Нм. SQ8 се ускорява до 100 за 4,5 секунди, максималната скорост е 210 км/ч.
По-интересното обаче е начинът, по който е подобрена управляемостта – една от критикуваните страни на досегашния e-tron: по-директно с около десет процента предавателно число на кормилната уредба, променена кинематика на окачването, по-солидни предни лагери на предния мост. Към това следва да прибавим и по-твърда настройка на пневматичното окачване и адаптивните амортисьори с по-големи разлики между различните режими – основната цел е била да се намалят колебанията на каросерията.
Автентично усещане зад волана
Истината е, че ефектът е налице. Сега Audi влиза в завоите без излишна острота, но с много приятно и автентично чувство от волана – включително при по-спортен стил на каране. Системите в автомобила разчитат данните от сензорите до 10 000 пъти в секунда и управляват електрическата система Torque Vectoring по възможно най-гъвкав начин, променяйки настройките й в рамките на милисекунди. Иначе няма съмнение, че със своето тегло от 2725 килограма SQ8 e-tron си е борец тежка категория, но успява да компенсира този факт значително по-умело, отколкото досега.
Новости има и по отношение на акумулаторната батерия. Сега вместо досегашните клетки тип „торбичка” Audi залагат на нов тип клетки, този път с призматична форма. Те са разположени една спрямо друга по така наречения Stacking-способ, при който клетъчният материал е разположен в слоеве един върху друг, което води до по-добро оползотворяване на наличното пространство. Капацитетът на батерията се е покачил до 89 кВтч нето при 50 e-tron и до 106 кВтч при 55 и SQ8 e-tron, които могат и да се зареждат по-бързо – с до 170 кВт. Audi обявява пробег до 513 километра за SQ8 (останалите модели са с официален пробег около 600 км), но в реални условия, особено при по-динамично каране реалната стойност пада до към 400 километра – въпреки оптимизираната аеродинамика, физиката си е физика. Който търси повече пробег и по-нисък разход, следва да се насочи към базовия e-tron, който се задвижва от модифицирани асинхронни електромотори на задния мост. Благодарение на добавянето на две допълнителни намотки в статора се постига по-силно магнитно поле и повече ефективност.
Впечатлени сме от факта, че сега електрическият SUV носи еднакво удоволствие на прави участъци и в завоите. Усещането, което оставя управляемостта, е наистина отлично и максимално интуитивно като за такъв тип автомобил. Освен това от Audi са избегнали грешката да направят динамичния режим прекомерно твърд, а комфортния – излишно мек. SQ8 e-tron абсорбира почти без остатък неравностите по пътя (доколкото това е възможно при наличието на 22-цолови колела…), като същевремено никога не клати прекомерно силно.
Солидна каросерия, добре настроена ходова част, чудесно взаимодействие на електромоторите с управляващата електроника, качествен интериор – Audi не са пестили на нито едно погрешно място в този автомобил. Мястото е в изобилие, комфортът на седалките е страхотен, качеството на материалите е безкомпромисно, екраните и ергономията също заслужават предимно добри думи. По отношение на управлението на функциите ще обобщим, че ако веднъж настроите повечето неща така, както желаете, картината започва да изглежда положително.
Независимо че функционират по принципа Brake-by-Wire и със сложна система, съчетаваща рекуперация и механично спиране, спирачките функционират превъзходно, усещането от спирачния педал също ще задоволи и най-претенциозните. Q8 e-tron е вече на пазара, върховата версия SQ8 се очаква в края на пролетта или в началото на лятото.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
По-чевръста управляемост, по-голям капацитет на акумулаторната батерия, по-бързо зареждане, повече ефективност, подобрена аеродинамика и освежен дизайн – електрическият SUV на марката с четирите пръстена на емблемата навлиза уверено във втората половина от жизнения си цикъл.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Тобиас Загмайстер